BLOG ENCIK SUAMI

Friday, April 20, 2012

Mata Bertentang Mata

make eye contact by ~thebjoernsons on deviantART

Eye contact.

Penting ke eye contact? Erm... Ramai yang kata eye contact ni penting dalam komunikasi. Kadang-kadang dari pandangan mata tu la kita boleh tahu cerita dalam hati seseorang. Dari mata turun ke hati katanya kan?

Sebenarnya eye contact yang baik boleh menambahkan keyakinan orang lain terhadap kita. Boleh jadi penambah perisa dalam penyampaian. Orang yang boleh bertentang mata dengan orang lain masa menyampaikan sesuatu, lebih mudah mendapat pengaruh dan kepercayaan.

Dan eye contact semasa perbualan antara dua sahabat pun penting jugak. Erm, kalau kamu ada masalah, dan kamu nak berkongsi dengan kawan kamu, dia nampak macam mendengar tapi pandang tempat lain, mesti rasa annoying kan? Macam nak tak nak je tolong kita. Sebab tu la penting gak eye contact ni dalam komunikasi lisan. Lisan ok, lisan!

Malah, dalam presentation dan viva master dengan PhD pun, sangat-sangat penting untuk buat eye contact dengan examiners. Baru examiners tu rasa kita ni yakin dengan projek kita. Konon-konon bersungguh-sungguh ni. Padahal dalam hati, hanya Tuhan saja yang tahu. Uiyooo. Tu baru bab presentation kayyy. Belum sesi soal jawab lagi.

Tapiii... Nak eye contact sangat pun, pandai-pandai jugaklah jaga pandangan antara bukan mahram kayyy? ^_^


P/S: Ini idea co-supervisor saya. :p


Rindukan Satu Masa Yang Dulu...

s-ugaaar

Saya rindukan masa yang dulu...

Masa seronok menulis dan menulis. Menaip dan menaip. Bercerita dan berkongsi di blog. Rindu sangat nak menulis banyak-banyak macam dulu. Kadang-kadang cemburu dengan rakan-rakan blogger yang blognya berupdate dengan entri panjang-panjang, pendek-pendek, tak kisah panjang ke pendek, asalkan ada isi.

Banyaknya masa diorang. Terutamanya Iffah Afeefah, Kiera Sakura, kak Mas Saari, Pak Cek Biola, dan sape-sape lagi yang rajin update. Nape saya takleh nak menulis macam diorang, sedangkan diorang pun student jugak, diorang pun ade kerja jugak, diorang pun Allah bagi masa 24 jam sehari macam saya jugak. Urmmm...

Allah bagi semua sama kat semua orang. Allah Maha Adil. Allah adil pada tempatnya. Cuma kita je kot yang tak reti nak gunakan nikmat dari keadilan yang Allah bagi tu. Buat masa sekarang, mungkin ni lah yang Allah tentukan dan tetapkan untuk kita kan? Mungkin sebab benda-benda yang saya hadap setiap hari ni lebih penting dari benda lain yang tak kurang pentingnya.

Sebab setiap hari kita mintak Allah bagi petunjuk untuk kita memilih dalam hidup, dan kita mintak Allah jadikan kita redha dengan pilihan yang Dia tetapkan untuk kita. So, redhalah hati kalau Allah pilih urusan master ni didahulukan dari yang lain-lain.

Seseorang pun selalu pesan kat saya, pentingkan perkara terpenting~

Insya'Allah.



P/S: Semua orang tahu Allah Maha Adil, tapi tak semua menghayati sifat Allah yang tu.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.