BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, July 1, 2012

Jangan Salahkan Cermin Bila Tudung Senget

Gambar sekadar hiasan. Model: Nisa Kay

Tak kisah perempuan ke lelaki ke...

Semua mesti tengok cermin kalau nak bersiap-siap kan? Ye, memang perempuan rata-ratanya lebih lama berdepan dengan cermin berbanding lelaki kalau bab-bab menghias diri. Tapi ada jugak tau lelaki yang 'bersolek' lagi lama daripada perempuan. Tu tak kisah lah kan~

Bagi yang perempuan, bila pakai tudung depan cermin, mesti nak tengok sama ada tudung tu senget atau tak kan? Kalau senget sikit, mesti nak betulkan. Malu la kalau keluar jenjalan dengan tudung senget. Lelaki pun camtu gak, kot ada zip seluar terlupa nak tarik ke, malu kotttt orang luar tegur zip tak tarik haaa. Erk!

Selalu kalau tudung tak betul, zip tak tarik, butang tersilap pasang, kita mesti betulkan kan? Depan-depan cermin tu jugak kita betulkan. Ade tak orang yang bila tudung dia senget, zip tak tarik, butang tersilap pasang, dia salahkan cermin? Punya marah dengan cermin, gi amek tukul, pecahkan cermin tu. Sebab ape? Sebab fikir cermin tu yang salah. Gila ke ape, cermin elok aje orang lain tengok *untuk cermin tak rosak kayyy*.

Macam tu jugak la kita dengan orang lain sepatutnya. Bila rasa ada yang tak kena dengan hubungan sesama manusia, cuba tengok diri sendiri dulu. Koreksi dan muhasabah, mana yang tak betul pada diri kita. Betulkan dulu diri kita sebelum menyalahkan orang lain atas apa yang jadi pada kita. Mungkin ada nilai yang tertinggal dalam diri kita hingga hubungan sesama manusia jadi tak berapa ok. Hubungan kita dengan Pencipta mungkin???

Prof. Dr. Muhaya kata, siapa yang dapat kasih sayang Allah, akan dapat kasih sayang semuaaaaa manusia~ Fikir-fikirkan~ ;)


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.