BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, December 18, 2012

Tak Sama Rupanya...

Alhamdulillah.

Da kembali dari sana. Ade banyak benda baru yang saya dapat tahu. Ye la, sebelum ni duk Sarawak kan budaya tak berapa nak sama walaupun ada yang iras-iras macam nak sama.

Kalau kat sana, kenduri jarang-jarang orang buat dua kali (belah perempuan dan belah lelaki). Walaupun Sarawak tu besar, kenduri tetap sekali aje kat belah perempuan. So, bila Kiera'Sakura buat sekali je belah perempuan hari tu, tak rasa hairan sangat kalau saya masih baru-baru lagi datang ke Semenanjung. Tapi sebab da hampir 6 tahun saya duk sini, jadi heran la jugak sebab kat sini la saya baru kenal budaya walimah tu diraikan kat kedua-dua belah rumah perempuan dan lelaki.

Kalau kat Sarawak, disebabkan budaya dia walimah hanya diraikan kat rumah sebelah pengantin perempuan, maka suami akan duduk rumah isteri. Kan takde majlis umah lelaki? Hewhewhew. So bila semalam kat Kedah keluarga pengantin perempuan balik, Wany cakap, "ehhh mana ada, isteri kena stay umah suami~" Erk! Saya jadi pelik. Ooo~ Tak sama ek~?? Hehehe.

Tu la, orang cakap, jauh berjalan, luas pemandangan. Tengok budaya dan cara hidup orang.

Kan da belajar banyak benda baru!

Alhamdulillah.

Moga musafir kali ini ada manfaatnya.


P/S: Terima kasih kepada semua-semua kesayangan saya yang hantar saya balik malam tadi~ Rinduuuuu sudah! :')


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.