BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, February 16, 2013

Bila Terlalu Lemah dan Rapuh

Allah.

Hebat kan Allah?

Dia selalu berikan kita ujian. Macam-macam rupa dan caranya, Dia akan uji kita sepanjang hidup kita. Orang kata ujian tu tanda Allah sayang kita, Dia nak tengok sejauh mana kita sabar dan kuat menghadapi ujian-ujian Dia. Tak kisah lah ujian kesusahan atau kesenangan.

Bila kita diuji hingga hati kita rasa terlalu lemah dan rapuh, kadang-kadang kita perlukan seseorang untuk meluahkan. Dan Allah juga yang menentukan seseorang yang kita perlukan itu ada atau tidak. Bila ada teman di sisi yang boleh menjadi pendengar setia, alhamdulillah.

Bila tak ada?

Masa tu lah kita ingat, hanya Allah saja yang selalu ada. Menangis dan menangis sepuas hati kita hanya kepada Allah. Meluahkan segala kegusaran dan kedukaan atas ujian yang Dia berikan hanya kepada Dia juga. Dia lah yang Maha Mendengar. Dia lah yang Maha Pengasih, Penyayang dan segala kebaikan serta kesempurnaan itu hanya pada Dia.

Allahu...

Pergantungan yang benar-benar utuh hanya kepada Dia melahirkan seribu satu ketenangan dan keredhaan.

Redha dan yakin, secebis demi secebis dosa-dosa lalu sedang dihapuskan sedikit demi sedikit di dunia.


P/S I: Dan biarlah kecintaan ini lebih besar dari segalanya di dunia.

P/S II: Menulis sebagai terapi hati itu indah.


1 comment:

نورعيم said...

mungkin apa yg akak dan sy rasa skng atas dasar yg berbeza tp rasa yg sama.

tahu mcm mane perasaan lemah dan rapuh tu.

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.