BLOG ENCIK SUAMI

Friday, February 22, 2013

Eh, Ustazah! : Bulu Kucing???

Masa makan kat restoran hari tu, ustazah ternampak satu majalah yang macam best.

Rasa best sebab kat depan dia ada gambar yang sangat-sangat comel. Terus ustazah beli. Tak berkira-kira dah sebab nampak sub topik yang ada pun macam menarik aje. Ustazah bawak la ke sekolah. Masa tengah rehat, sempat jugak belek-belek kejap sambil-sambil pekena nasi ulam yang ustazah beli kat gerai Pak Cik Mat pagi tadi.

Cikgu Iffah: Eh, ustazah! Majalah ape tuuu? Comelnyaaaa!

Ustazah: Majalah al-Ustaz ni ha, cikgu. Comel kan kan kan?


Cikgu Iffah: Masya Allah, comelnya kucingggg! Mesti ustazah beli sebab kucing tu comel je kan?

Ustazah: Eh, tak lah. Ni, ade cerita pasal hukum bulu kucing kat dalam ni. Sebab tu berminat nak beli.

Teacher Elly: Wahh, what's the story? Cer cite, ustazah.

Ustazah: Hehe. Teacher yang suka kucing pun mesti suka nak tau pasal ni kan? Hurmm. Dalam ni ada orang tanya tentang bulu kucing, sama ada ia najis ke tak, sebab kucing tu tak najis, bulu dia cane lak?

Teacher Elly: Hah! Memang I nak tau sangat-sangat benda ni, ustazah! Najis ke tak kucing ni ek?

Ustazah: Kucing memang benar bukan najis. Sayyidatina Aisyah pernah makan makanan yang digigit kucing. Ada satu masa tu Aisyah tengah solat, orang datang bawak makanan. Lalu, Aisyah bagi isyarat untuk letakkan makanan tu kat satu tempat. Tiba-tiba ada seekor kucing datang makan sebahagian darinya.

Cikgu Iffah: Erk! Habis lah makanan tuuu.

Ustazah: Tak lah, tak habis pun. Hehe. Lepas solat tu, Aisyah makan makanan yang masih berbaki dari gigitan kucing tersebut. Kata Aisyah, Rasulullah s.a.w pernah bersabda...


Cikgu Iffah: Ooo... Maksudnya mulut kucing yang makan dan minum daripada sesuatu tu suci dan tak menjadikan benda tu bernajis, ye?

Ustazah: Yup. Tapi hadith ni tak lah sampai galakkan kita kongsi makanan dengan kucing. Cuma nak jelaskan bahawa bekas gigitan kucing tu tak najis.

Teacher Elly: Nice, nice! What about the fur?

Ustazah: Untuk bulu kucing pulak, bila ia terpisah dari badan kucing tu, maka dikira sebagai najis. Sebab dulu, Rasulullah s.a.w pernah datang ke Madinah. Baginda nampak penduduk situ suka sangat bonggol unta dengan punggung kambing. Lalu, Rasulullah s.a.w bersabda...


Teacher Elly: Owh! So, bulu kucing yang jatuh kat baju-baju kita masa kita peluk-peluk kucing tu, najis la kan.

Ustazah: Ha'ah. Tapi, ada nas al-Quran yang bawak maksud umum, bulu tu halal. Firman Allah dalam surah an-Nahl ayat 80...


Cikgu Iffah: Ooo...maka, bulu kucing ni jadinya najis ke tak kalo da gitu?

Ustazah: Sebenarnya tak bercanggah pun dua-dua nas tu. Ulama ada gariskan bahawa ape-ape yang terpisah dari anggota badan seekor binatang yang masih hidup dikira najis kecuali bulunya yang memenuhi tiga syarat!

Teacher Elly: Eh, ade syarat jugak eh?

Ustazah: Aha, ade... Pertama, bulu tu terdapat pada binatang yang halal dimakan. Kedua, bulu tu tercabut masa binatang tu masih hidup atau selepas disembelih dengan betul mengikut syarak. Ketiga, bulu tu tak berada pada anggota badan yang terputus daripada badan binatang tersebut. Sebab anggota yang putus dan terpisah dari badan tu ikut kepada hukumnya adalah bangkai.

Cikgu Iffah: Then, kucing haram dimakan. Ia tak memenuhi syarat yang pertama. So, bila salah satu tak dipenuhi, dikira sebagai bangkai la ye.

Teacher Elly: After all, bulu kucing tu najis. Faham, faham...

Ustazah: Maka, kalau pakaian kita ada bulu kucing, tak boleh la gunakan untuk beribadah. Tapi kalau terlekat pada baju dalam jumlah yang sedikit mengikut uruf, ia dimaafkan. Kalau banyak, perlu dihilangkan terlebih dahulu.

Cikgu Iffah: Ooo... Alhamdulillah. Faham sudah. Bagus jugak majalah ni ye. Macam-macam ade.

Ustazah: Tu lah, ustazah pun tak habis baca lagi ni. Banyak lagi tentang haiwan peliharaan dalam ni. Termasuklah pasal pelihara sugar glider.

Teacher Elly: Wahhh, ade jugak? Kena beli la balik ni. Nak pinjam ngan ustazah, macam lambat lagi ajeee nak habis menelaahnye!

Ustazah: Hahaha. Pandaiii aje teacher ni. Takpe, ade banyak lagi kat kedai. Hehe.

Cikgu Iffah: Eh, da nak habis waktu rehat. Ok lah, nak siap-siap gi mengajar. Terima kasih ustazah!

Teacher Elly: Thanks, ustazah!

Ustazah: Alhamdulillah, sama-sama.


Dalam Islam, membela haiwan itu lebih daripada sekadar hobi. Ada siri hukum dan tanggungjawab yang mesti kita ambil perhatian. Tambahan pula, sikap kita kepada haiwan boleh jadi penentu tempat kita di akhirat sama ada di syurga atau neraka. Kerana ada seorang wanita dihumban ke neraka disebabkan seekor kucing, sebaliknya ada seseorang masuk syurga kerana memberi minum kepada anjing yang kehausan.


12 comments:

UmmiAbi said...

Sangat bermanfaat..Trima ksh..

Sutera Syifa said...

Oo najis la ye..kdg2 kn tk perasan pun ade bulu kucing terlekat kat baju..pastu klu kat karpet ke kusyen ke mesti ade bulu kucing..klu terpegang or tersentuh time tu ade wuduk batal la lah ye..??klu tk perasan camane??ermm susah jgak ye klu ade kucing dlm rumah..

Sutera Syifa said...

Oo najis la ye..kdg2 kn tk perasan pun ade bulu kucing terlekat kat baju..pastu klu kat karpet ke kusyen ke mesti ade bulu kucing..klu terpegang or tersentuh time tu ade wuduk batal la lah ye..??klu tk perasan camane??ermm susah jgak ye klu ade kucing dlm rumah..

aDisH.sHidA said...

thanks sunah atas perkongsian ini...memang x smua orang tau

nabila azmi said...

thanks sebb sharing nih=)

Nurzakiah Hanum said...

great sharing

Sunah Sakura said...

@Sutera Syifa

kalau tak perasan sampai habis solat, tak ape lah...tapi lepas ni, bila da tau ia najis, hati-hatilah supaya tak menggunakan pakaian yang ada bulu kucing untuk solat...

AyueJean AJ said...

AJ membela kucing....
Perkongsian ni memang sangat bermanfaat..
Thanks share... =D

Fadilah Aziz said...

thanks sunah..perkongsiaan yg bermanafaat:)

mas saari said...

terima kasih atas ilmu ini..

rositakhan said...

Sebab tu saya tak beri Ning masuk bilik solat, n saya ada sticky roller (di cosway ada jual) utk sapu pd pakaian dan memerangkap semua bulu2 yg terlekat.

kiera'sakura said...

ritu nadh pun ada kata al ustaz dah kuar edisi baru tapi sebab yang lama pun tak habis baca lagi makanya belum terfikir pasal nak beli yang nie pulak hihihi.

thanks kak share pasal bulu kucing nie. ritu dia selak2 sikit2 jer hihii

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.