Wednesday, June 5, 2013

Saya dan Pak Cik Berseluar Pendek

Ketika sedang duduk menghadap laptop di kedai, suara orang memberi salam menggamit saya mengangkat muka.

Seorang pak cik seperti teragak-agak hendak masuk ke kedai. Saya senyum dan menjawab salamnya. Wajahnya nampak lega sedikit. Dia melangkah masuk mendekati saya.

"Adik nak tempah makanan?" Pak cik itu berseluar pendek dan bertopi. Nampak rambut putih di sebalik topinya. Gaya percakapannya pula agak lain sedikit slanganya. Soalannya masih tidak saya jawab. Hairan kerana tidak pernah lagi ada orang datang mengambil tempahan di kedai.

"Hari ni ada menu ayam masak asam pedas. Nanti saya hantar kat adik tengahari ni."

"Owhhh...pak cik dari mana ni?"

"Pak cik baru lepas hantar makanan ni tadi. Selalu amek order kat sini, kat kedai-kedai kat atas. Kadang-kadang masak lemak cili api, ada jugak masak kicap, hari ni asam pedas. Tiga ringgit je."

Asam pedas itu kegemaran saya.

"Pak cik hantar ke nanti?"

"Ya, pak cik hantar dalam pukul 1 macam tu."

"Boleh juga lah, bungkus macam mana tu?"

"Pak cik asingkan nasi dengan lauk, jangan risau. Pak cik tulis sini ya, nama kedai ni apa?"

"Benang Hijau." Dia seperti menahan gelak. "Baru bukak je pak cik. Belum ada papan tanda."

"Ooo, takpe, takpe! Pak cik ingat ni." Dia menulis nama kedai atas sekeping kertas kecil. "Nanti pak cik datang hantar, ya!"

"Ok... Siapa yang masak?"

"Orang rumah pak cik."

"Owhhh... Pak cik duduk mana?"

"Kat belakang kedai-kedai tu je, ade perumahan kat situ. Pak cik ade rumah lagi satu kat Rawa, pak cik nak jual RM280k, sekarang ade orang Singapore duduk situ, RM800 sebulan pak cik sewakan. Kalau adik nak cari rumah, boleh lah gitau pak cik."

"Owhhh, hari tu ade jugak kawan nak cari rumah. Nanti saya gitau diorang kot-kot diorang berminat."

"Ok, dik... Assalamualaikum..." Dia berpusing dan melangkah ke luar kedai. Saya menjawab salam sambil menghantarnya ke luar dengan anak mata. Tiba-tiba dia terhenti dan berpaling ke arah saya.

"Maaf ye dik, pak cik ni rock sikit. Pakai seluar pendek. Tak menutup aurat." Dia menunjuk ke arah seluarnya yang pendek paras lutut.

Saya senyum. Geli hati sedikit dengan tingkahnya.

"Panas lahhh," katanya lagi dengan wajah berkerut.

"Panjangkan sikitttt je lagi, pak cik! Hihi," ujar saya sambil senyum.

Dia tersenyum kembali sebelum beredar.

Alhamdulillah. Orang selalu pesan, kalau nak beli makanan kat luar, berusahalah cari peniaga yang nampak beriman. Baru kita tahu dia menjaga solatnya, tidak leka dengan kewajipan terhadap Allah walaupun sibuk mencari rezeki. Ada keberkatan kat situ.

Dari sisi lain...

"Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan wanita-wanita mukmin, hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu lebih baik, supaya mereka lebih mudah untuk dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu."
[al-Ahzab: 59]


** Hidup umpama mengayuh basikal, selagi tidak berhenti mengayuh selagi itulah kita tidak akan jatuh... **

8 comments:
Write Comments
  1. lelaki anggap pakai seluar pendek tu biasa...:P

    ReplyDelete
  2. moral of the story. tutup aurat mengikut syariat. InsyaAllah diri tidak akan diganggu

    ReplyDelete
  3. Setuju dgn pendapat tu, tgk org yg menjualnya

    ReplyDelete
  4. kira pun tergelak bacanya. hihihi. tapi murah la tue kan kak. ade nasi ade lauk baru tiga ringgit.

    ReplyDelete
  5. Sepanjang perjalanan kehidupan banayk pengajaran dapat dikutip, walau kecil jadikan iktibar. kehidupan org jadikan cermin diri untuk kita.

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com