BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, July 30, 2013

Sekadar di Pinggiran

Semalam up status kat Facebook.

Sekadar di pinggiran...

Pejam celik, pejam celik, dah 21 Ramadhan kan? Sekejap je masa berlalu. Dah masuk 10 Ramadhan terakhir. Fasa pembebasan dari api neraka. Allahuakbar.

Macam mana agaknya amalan kita dalam 10 Ramadhan terakhir ni? Sama ke macam sebelum-sebelum ni? Atau lebih kurang aje dengan bulan tak Ramadhan pun. Masa-masa syaitan dibelenggu, masih berat ke nak dirikan solat, nak baca al-Quran, nak buat amal kebajikan, jauhkan diri dari maksiat? Kekadang nak solat pun rasa terpaksa, ada tu mungkin pandang sebelah mata aje.

Ikutkan, orang yang pandang Allah sebelah mata aje, Allah pun pandang dia sebelah mata. Allah lagi suka pandang hamba Dia yang bersungguh-sungguh nak dekatkan diri dengan Dia. Kita yang sambil lewa ni, sekadar di pinggiran aje. Bila susah baru nak cari Allah, bila senang, buat-buat lupa. Macam mana Allah nak kasihkan kita?

Hurm...

Masih lagi nak duduk di takuk lama?

Selamat memperbaiki amal dalam 10 Ramadhan terakhir!


4 comments:

rinduan citarasa said...

semakin hampir lebaran.. time nielah banyak tempahan..
memang sedih betul amalan tak seberapa.. kena kayuh laju2,, mudahan dpt lebih lakukan amalan sunat dibulan Ramadhan

thanks sunah

Che Rosliza Che Mat said...

sama2 ler kita perbaiki...

Amanina Mads said...

peringatan buat diri..selamat berpuasa :)

Ayu Zan said...

banyak yg kurang kat diri ni..
tq for remind..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.