BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, September 25, 2013

Bila Isteri Mat Yo Buat Hal, Kita...?

Heboh!

Kecohnya alam maya dengan alam realiti di bumi Malaysia ni tentang isteri Mat Yo maki dan tendang Pak Azman, pengawal keselamatan Subang Airport tu. Huishhh~ Saya yang tengok video tu pun rasa maluuuu. Huk! Moga Allah bagi hidayah kat Siti Aisya Adam dan suaminya.

Mohon dijauhkan juga dari jadi macam tu kat saya dan orang-orang di sekeliling saya.

Orang kata, akhlak kita pada orang lain akan menentukan hidup kita pada masa akan datang. Kalau kita buat baik pada orang, orang akan buat baik pada kita. Kalau kita buat jahat pada orang, Allah akan balas dengan yang setimpal pada kita.

Besarnya kesan cara kita bergaul dengan orang lain, kadang-kadang kita tak nampak. Atau mata kita ni dihijab untuk nampak yang buruk pada diri kita. Rasa-rasanya kita dah betul, rupanya kita lah yang paling salah. Rupanya ramai yang terasa hati dengan kita. Belum dikira lagi yang tertanam benih benci dalam hatinya pada kita.

Astaghfirullahal'azim....

Kawan-kawan, kalau saya buat salah, tegurlah saya baik-baik!


Tuesday, September 24, 2013

Hanya Allah


Husnu-thiqah bi Allah.

Husnuzhon dengan Allah.

Bersangka baik dengan Allah.

Pada satu-satu masa, apabila apa yang kita inginkan seolah-olah terlalu jauh untuk dicapai, atau ketika kita menghadapi sesuatu yang paling kita takuti, waktu itulah kebergantungan kita kepada Allah akan diuji.

Mampukah kita dalam sukar dan susah, bersangka baik dengan Allah? Dalam segala kerumitan yang dihadapi, masih mahu berdoa dan meminta kepada Allah? Atau kitakah yang kurang percaya, lalu mencari selain Allah dari segala-galanya?

Muhasabah diri kita, adakah kita antara hamba yang sering meletakkan Dia bukan di tempat pertama untuk bergantung harap? Angkuh dan sombong untuk tunduk menadah tangan, berdoa kepadaNya. Kerna tidak yakin kesusahan akan hilang, kebahagiaan dan sinar akan terbit di penghujung jalan.

Pada ketika ini, hanya yang benar-benar yakin akan kekuasaan Allah atas segala sesuatu lah, yang akan mampu menghadapai segala ujian dalam hidupnya. Yakin bukan sekadar pada nama ar-Rahman. Bukan sekadar Allah Maha Pengasih, kerana ketika susah, sekalian makhluk pun akan rasa kasihan pada kita. Tetapi pada pengertian bahawa Allah sahajalah yang Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Hanya Allah yang boleh menghilangkan kesusahan yang kita hadapi, hanya Allah yang boleh menghadirkan kekuatan dalam diri kita untuk menghadapi musibah. Tiada satu apa pun yang dapat menghalang Allah untuk melakukan apa yang Dia kehendaki.

Hanya Allah...

Atau apakah (kamu tidak memperhatikan) orang yang melalui suatu negeri yang (temboknya) telah roboh menutupi atapnya. Dia berkata: "Bagaimana Allah menghidupkan kembali negeri ini setelah hancur?" Maka Allah mematikan orang itu seratus tahun, kemudian menghidupkannya kembali. Allah bertanya: "Berapa lama kamu tinggal di sini?" Ia menjawab: "Saya telah tinggal di sini sehari atau setengah hari". Allah berfirman: "Sebenarnya kamu telah tinggal di sini seratus tahun lamanya; lihatlah kepada makanan dan minumanmu yang belum lagi berubah; dan lihatlah kepada keldai kamu (yang telah menjadi tulang belulang); Kami akan menjadikan kamu tanda kekuasaan Kami bagi manusia; dan lihatlah kepada tulang belulang keldai itu, kemudian Kami menyusunnya kembali, kemudian Kami membalutnya dengan daging". Maka tatkala telah nyata kepadanya (bagaimana Allah menghidupkan yang telah mati) dia pun berkata: "Saya yakin bahwa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu". [Al-Baqarah: 259]


Thursday, September 19, 2013

Tekanan Menghadapi Deadline

Sumber: Quotes and Images on tumblr

Deadline.

Tarikh akhir.

Siapa saja pun, kalau buat apa pun, yang ada deadline atau tarikh akhir yang semakin mendekat, pasti akan disambut dengan tekanan. Tekanan untuk menyelesaikan semua perkara dalam masa yang semakin suntuk. Tekanan untuk memenuhi kehendak dan matlamat. Tekanan untuk mendapatkan kesempurnaan.

Kalau tak banyak pun, sedikit kecelaruan pasti terasa.

Melainkan semuanya diuruskan mengikut jadual. Dan semuanya berjalan seperti yang dirancang. Namun, tak semua perkara akan jadi seperti yang kita sangkakan. Kadang-kadang ada halangan di tengah-tengah perjalanan kita hendak menyiapkan sesuatu, menyebabkan sedikit masa kita diambil di situ.

Bertambah tertekan bila ada yang menekan.

Kita sudah sedia tahu, banyak yang perlu diuruskan. Tidak perlu akan luahan kata-kata yang menghiris seolah-olah kita tidak sedar akan masa yang semakin cepat berlalu. Orang-orang sekeliling tidak berada dalam kasut kita. Tidak akan pernah faham apa yang kita rasa.

Cukup-cukuplah menambah bebanan dan kerunsingan di kepala yang sudah sedia ada.

Mohon yang sangat, berhentilah menghukum.

Sesekali berikan ruang untuk yang tertekan bernafas.


Wednesday, September 18, 2013

Blog Sebagai Pendapatan Sampingan

Sila picit muka Qhaliff yang comel

Macam mana blog boleh jadi punca pendapatan sampingan?

1. Dari iklan khas blogger, dah banyak syarikat iklan untuk blogger tegar kan sekarang ni? Yang tak berapa tegar macam saya pun letak jugak lah iklan Nuffnang. Alhamdulillah, walaupun tak banyak, boleh lah buat duit poket. Hiks.

2. Dari iklan individu atau perniagaan persendirian, selalunya dari golongan yang buat business online. So, bila nak tarik pelanggan, diorang kadang-kadang gunakan blogger macam kita untuk promosikan produk dan perniagaan diorang. Kena lah buat tugasan yang diberikan untuk dapat bayaran...

3. Berniaga dari blog. Haaa~ Kalau buat business online, dan iklankan kat blog, serta memang berblog untuk berniaga, makaaaaa dapatlah pendapatan sampingan yang kekadang boleh jadi pendapatan tetap gituuu~

Itu saje~ Sekian terima kasih!


Monday, September 16, 2013

Luahkan Semuanya!


Ada masanya
tak semua perkara perlu diluahkan.

Ada waktunya
sesetengah perkara lebih baik disimpan.

Namun
ada saat-saat tertentu
apa yang masih terpendam
lebih baik dikeluarkan semuanya.


Friday, September 13, 2013

Tak Cukup Cantik

Sumber: L’ESPRIT DE L’ESCALIER on tumblr

Rendah diri.

Rasa tak cukup cantik, tak cukup menarik, kurang sempurna.

Manusia selalu begitu. Walau berapa banyak kali pun menghadap cermin, masih rasa ada yang tidak kena. Kadang-kadang membandingkan diri dengan orang lain, yang padanya memang jauh lebih sempurna.

Bukankah itu hanya akan meruntuhkan lagi motivasi diri? Buat kita kurang yakin berhadapan dengan orang sekeliling. Bila keyakinan diri jatuh, sebenarnya itulah yang terlihat kurang cantik pada pandangan mata orang lain. Sungguh-sungguh, keyakinan itu memberi kesan yang sangat besar dalam diri seseorang. Orang yang yakin akan kemampuan dirinya, walau dari segi ketrampilan atau kemahiran, insya'Allah sentiasa nampak menarik.

Menarik yang tersendiri. Ada orang, senyumannya menarik, matanya cantik, gayanya saja sudah memukau mata memandang. Ada orang, nampak cantik kerana sifat sopan santun, tertarik bila melihatnya bergaul dengan orang sekeliling, ada sesuatu yang indah walaupun pakaiannya biasa-biasa saja.

Yang nyata, setiap ciptaan Allah itu ada keindahan dan kecantikannya tersendiri. Kalau bukan pada luaran, insya'Allah indah dari dalam. Cuma kadang-kadang, kita yang tidak nampak akan indahnya yang Allah ciptakan untuk diri kita ini.

Atau mungkin saja kita belum menyedarinya.


Thursday, September 12, 2013

Ini Ketetapan Allah...

Manalah akan ada ketentuan Allah yang buruk.
Manalah akan ada ketetapan Allah yang tidak baik.

Tidak ada.
Kalau pun aku mahu mencarinya,
Tidaklah akan aku temui,
Satu apa pun dari takdir-NYA,
Qada dan qadar-NYA,
Yang tidak baik.

Pencarian yang sia-sia!

Bukan kerana aku yang tak berdaya.
Tapi kerana perancangan-NYA yang
MAHA SEMPURNA.

Cuma belum terlihat dimata, aturanNYA sempurna. :)

via tersenyum-melihat-langit

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.