BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, December 28, 2013

Makan Tak Habis

Pinjam gambar hiasan dari encik suami. Satu ketika dahulu. Hiks~

Pernah tak korang makan nasi tak habis?

Bukan nasi je, ape-ape je lah makanan dalam pinggan depan mata, tapi tak dapat nak habiskan. Mesti pernah kan? Kalau yang tak pernah tak habis tu, alhamdulillah. Bagusssss sangatttt!

Nape bagus lak?

Sebab, bila kita baca doa makan, Allah turunkan keberkatan ke atas makanan tu, tapi berkatnya tak tetap pada mana-mana bahagian dalam makanan tersebut. Mungkin kat belah ikan, mungkin pada sayur, mungkin pada nasi tepi-tepi pinggan; pendek kata, kat mana-mana yang Allah mahu.

So, bila kita makan, seeloknya dihabiskan makanan dalam pinggan. Siapa tahu, yang kita tinggalkan tak habis tu lah ada berkatnya yang Allah turunkan. Kan rugi kalau kita tak makan bahagian tu. Sia-sia keberkatan yang Allah bagi. Berkat dari makanan yang kita habiskan tu, hanya Allah yang tahu macam mana. Mungkin dipermudahkan urusan dalam hidup, murah rezeki, sentiasa ada yang memberi pertolongan tanpa diminta, dan macam-macam lagi.

Oleh sebab tu, bila kita nak masukkan makanan dalam pinggan, berpada-padalah ikut kemampuan kita untuk menghabiskan makanan tu. Ingat, jangan terlalu diturutkan nafsu, makanan membukit dalam pinggan, tapi yang luaknya sikit je.

Bak kata seorang kawan, "takkan lah dah berpuluh tahun hidup kat dunia, masih tak tahu perut tu boleh muat banyak mana?"

Pedas!


Friday, December 27, 2013

Souleha - Shawl Labuh Untuk Muslimah

Basyirah Shawl

Assalamualaikum dan selamat hari Jumaat!

Hari ni Jumaat terakhir untuk tahun 2013. Minggu depan dah masuk tahun baru. Azam tahun baru macam mana? Kedatangan tahun baru disambut dengan siapa? :)

Sebenarnya dah lama nak kongsikan benda ni.

Pernah dengar Souleha?

Basyirah Shawl?

Tak?

Sebab tu lah nak gitau. Hihi. Sebenarnya Souleha ni salah satu butik tudung untuk muslimah yang baru sahaja memulakan perniagaan hujung tahun ni. Produk Souleha buat masa ni adalah Basyirah Shawl macam dalam gambar tu~ Pilihan warna pun macam dalam gambar tu~

Untuk muslimah yang gemar menggayakan shawl, Basyirah Shawl boleh dimasukkan dalam salah satu pilihan tudung untuk ke mana-mana sahaja. Kerja? Kuliah? Usrah? Shopping? Jalan-jalan? Semua boleh~ Material Basyirah Shawl lembut dan sejuk, mudah untuk dibentuk...tak percaya, tanya encik suami saya. Hihihi.

Bagi sesiapa yang berminat dengan Basyirah Shawl, boleh lah berkunjung ke Facebook Page Souleha. Boleh membelek-belek dengan lebih lanjut kat sana, gambar lebih jelas dan besar, sekali dengan tanda harga. Hihi.

Jangan lupa Like untuk produk-produk akan datang dari Souleha ya! :)


Thursday, December 19, 2013

Bunga Tangan dan Bunga Telur Koleksi Hevea


Sesiapa yang follow encik suami di Instagram atau berkawan dengan encik suami di Facebook, tentu dah nampak gambar ni beberapa hari lepas.

Cantik kan bunga tangan tu?

Nampak manis dan berseri aje.


Bunga tangan ni hasil dan produk daripada Koleksi Hevea, dibawa khas dari Pendang, Kedah Darul Aman oleh Kakakechik Adish Shida.


Menggunakan daun getah sebagai bahan asas untuk menghasilkan bentuk bunga, kemudian disembur dengan cat minyak untuk mencipta tona warna mengikut citarasa pelanggan. Saya sendiri pernah belajar dengan ibu kepada Kakakechik, cara-cara untuk menghasilkan bunga daun getah ni.


Ini pula bunga telur daripada kertas crepe. Memang cantik dan kemas hasilnya, ramai mak cik yang suka dan buat simpanan sebagai kenangan, bahkan ada yang simpan sebagai rujukan untuk buat bunga telur di kemudian hari. Hihi.

Bagi yang berminat untuk menempah, boleh ke blog Koleksi Hevea D'Hati, banyak lagi produk berupa bunga-bungaan kat sana~ :)

Terima kasih Koleksi Hevea!


Tuesday, December 17, 2013

Alhamdulillah, Saya Isteri Dia


Alhamdulillah.

Selesai sudah majlis pernikahan dan walimatulurus saya dan suami, encik Mohd Soleh Ahmad.

Terima kasih kepada mak, bapak, adik-adik, sepupu, semua sanak saudara serta sahabat handai yang telah banyak membantu untuk kelancaran majlis. Terlalu banyak yang telah saya susahkan, harap Allah gantikan usaha semua dengan balasan yang lebih baik di dunia juga di akhirat kelak.

Kepada yang datang dari jauh, sahabat-sahabat blogger dari Semenanjung, sahabat-sahabat Facebook, sahabat-sahabat dari Miri, sanak-saudara dari Brunei, Saratok, Kuching, juga yang dari kampung sendiri, terima kasih atas kesudian untuk sama-sama meraikan pernikahan kami. Mohon ampun dan maaf atas segala kekurangan, terkurang layan mahupun tak sempat bertemu mata.

Alhamdulillah, terima kasih semuanya atas doa kalian. Masjid yang baru dibina ini perlu akan doa yang terus-terusan dari kalian agar binaannya kian kukuh dan tegap berdiri dari hari ke hari, insya'Allah. Bagi yang tak sempat dan tak berpeluang untuk hadir kenduri di Bintulu tempoh hari, jemput datang ke majlis sebelah lelaki di Kedah pada 2 Februari 2014. :)

Moga Allah redha.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.