BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, January 9, 2013

Durian Kuning vs Durian Oren Borneo

Tetiba rasa nak buat entri ni.

Tak ramai yang tahu pasal durian dari Borneo ni. Sebab kat Semenanjung tak ada durian macam ni. Durian kuning atau durian oren, kedua-duanya bukan durian tembaga, tapi durian hutan; yang sekarang da banyak 'didusunkan' termasuk la kat dusun arwah nek (nek = atok).


Durian kuning.

Dalam bahasa Melanau Bintulu, kitorang panggil "ong bukeq" (ong = buah). Durian ni kulitnya macam durian biasa, tapi warna kulitnya kuning. Isinya kering, tak basah atau lembik. Bila belum dibuka, baunya hampir tiada langsung. Bila da buka dan masuk dalam mulut, rasanya lemak-lemak manis.


Durian oren. 

Kadang-kadang kalernye tak berapa nak oren macam dalam gambar kat atas ni. Kalau di Sabah, ada yang kalernye sampai kemerahan. Dalam bahasa Melanau Bintulu, kitorang panggil "ong tebelak". Yang ni susah sikit nak cari. Kat pasar tadi pun ada sorang je penggerai yang jual. Kecik-kecik aje saiz dia. Kulitnya hijau, durinya lebih panjang dan runcing. Durian ni macam durian biasa, baunya agak kuat sebelum dibuka, bila dibuka lagi la semerbak. Durian ni isinya lembut dan sedang-sedang antara kering dan lembik. Rasanya fuhhhh lebih lemak manis dari durian kuning!

Sekarang ni tengah musim. AirAsia pun tengah buat 10,000 Free Seats untuk penerbangan dari Semenanjung Malaysia ke Borneo. Kalau tak habis lagi tiket, meh ler jemputtt datang merasa durian ni.

Nak bawak naik belon ke Semenanjung, takut tak lepas scan masuk kargo je! T_T


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.