BLOG ENCIK SUAMI

Sunday, January 13, 2013

Hingga Hujung Nyawa

Motherly Love by ~xaliaz on deviantART

"Kau ingat tak dulu?"

Saya tiba-tiba bersuara sambil menghirup sup mi segera. Dia yang sedang mengacau-ngacau mi segeranya di atas dapur menoleh.

"Ingat apa?"

Saya menarik nafas.

"Dulu masa kau masih sekolah lagi. Selalu balik lewat malam. Kadang-kadang sampai jam 1 pagi." Saya mengajak dia mengimbas semula kenangan zaman muda remaja.

"Ha, yang sampai duk call berulang-kali suruh balik. Buat spoil aje." Dia memotong.

"Mak tunggu sampai lewat malam tau. Tak tido lagi sebab takut takde orang tolong bukakan pintu yang da berkunci. Kitorang ni, yang 'terpaksa' tunggu sekali, siap cakap kat mak, tak payah la tunggu...biar je ko tido luar. Buat masalah aje, duk balik lewat malam."

"Hmmhhh. Yang lain tu duk keluar dari awal pagi sampai malam, boleh aje. Aku ni dibuatnya macam jaga anak perempuan jugak, dah kenapa?" Dia tak puas hati.

"Kau tau tak, mak cakap apa bila kitorang cakap gitu?" Saya tidak mengendahkan soalannya.

Dia diam mendengar.

"Mak cakap, mana boleh macam tu. Dia tu anak mak juga," sambung saya sambil menghabiskan mi segera di dalam mangkuk.


Itulah seorang mak, ibu, ummi, mama, bonda atau apa pun gelarannya. Walau macam mana pun anak-anak buat hal, walau macam mana pun anak-anak besar kepala, kadang-kadang tanpa sedar menyebabkan air mata mereka menitis (awas! anda anak derhaka!), kasih sayang mereka tidak pernah berkurang.

Hingga hujung nyawa.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.