BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, February 7, 2013

Bukan Rezeki

Pagi ni saya bersiap lebih awal dari biasa.

Niatnya hendak ke pejabat co-supervisor saya. Membantu mengemas pejabatnya yang baru. Tak adalah baru sangat, sebab sebelum ni dia pernah duduk kat pejabat tu. Janji dengan labmate semalam pukul 8.30 pagi. Tapi, sebelum pukul 8 pagi ni, dapat mesej dari labmate tu. Katanya, dia dan labmate yang seorang lagi saja pun dah boleh tolong kemaskan, saya tak datang pun tak ape.

Jadi, saya berhasrat nak ke klinik sebab tak sempat-sempat lagi nak pergi sejak terlepas angka giliran dua hari lepas. Sempat lagi saya singgah membeli nasi lemak kat simpang empat berhampiran rumah sewa saya. Nasi lemak kat situ memang sedap, harganya RM 1.30 sebungkus. Dan paling cepat habis seawal 8.30 pagi. Kiranya, rezeki saya lah hari ni siap awal, dapat beli nasi lemak yang diidamkan.

Lepas tu, saya masuk kampus. Bila dah nak sampai klinik kampus, tengok-tengok dari jauh dulu. Mak aiii, banyaknya kereta kat luar. Nampaknya hari ni ramai lagi orang ke klinik. Sama banyak keretanya macam dua hari lepas. Mungkin masih banyak mahasiswa baru buat medical check up lagi untuk pendaftaran yang bermula hari ni kalau tak silap saya. Jadi, saya kira bukan rezeki saya lah hari ni siap awal, tak dapat juga ke klinik seperti yang dirancang.

Ya, semua perkara dalam hidup ni, ada kaitannya dengan rezeki Allah. Rezeki bukanlah makanan dan duit semata-mata. Rezeki Allah tu merangkumi segenap kehidupan kita di dunia. Boleh jadi, dapat parking paling dekat dengan tempat kerja kita tu rezeki yang Allah bagi; boleh jadi juga dapat selesaikan semua kerja dengan cepat tanpa sebarang masalah tu pun rezeki yang Allah bagi.

Alhamdulillah. Bersyukur bila Allah kurniakan rezeki.

La Tahzan. Berlapang dadalah bila sesuatu tu bukan rezeki kita.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.