BLOG ENCIK SUAMI

Friday, February 8, 2013

Eh, Ustazah! Comeback: Janjiiiii~~~!

Lamanya ustazah bercuti.

Hari ni ustazah kembali bertugas. Sejak lama tak bertugas ni, ustazah jumpa macam-macam orang, dapat macam-macam pengalaman, banyak benda-benda baru yang ustazah temui, alhamdulillah tu semua hikmah Allah untuk hambanya bila kita jauh berjalan kan?

Amalina: Akak!!! Rindunyaaaaaaaaaaaa!

Ustazah: Akak rindu adik jugak! Meh nak peluk ketat-ketat.

Amalina: Hehehe. Lamanya akak pergi Jepun. Macam dah tak ingat rumah dah. Takkan pokok bunga sakura kat sana tu melekat kat akak kot?

Ustazah: Eh, ape pulak pokok yang melekat kat orang, orang yang melekat kat pokok lah dik!

Amalina: Ek eleh, ke orang melekat kat orang yang jaga pokok sakura kat sanaaaaa?

Ustazah: Heyyyyyy~ Nakal adik akak ni! Tak gi mana-mana ke hari ni?

Amalina: Hurmmmm~ Sepatutnya Ina ada janji dengan Nurin hari ni. Tapi tiba-tiba dia ada hal lain pulak! Last minit tak jadi lah keluar!


Ustazah: Lain macam aje bunyinya. Marah ke? Nak ke mana aje lah adik akak berdua ni.

Amalina: Ye lahhh! Geram tau, boleh pulak buat hal lain padahal da janji awal dahh nak keluar sesama. Mesti la marah, nak beli buku untuk exam kot!

Ustazah: Ish adik akak ni~ Sejak bila la pandai mengamuk ni? Ingat tak...


Amalina: Astaghfirullahal'azim... Nape la Ina ni duk ikut hasutan syaitan tu. Terima kasih akak, ingatkan Ina... Huhuhu.

Ustazah: Alhamdulillah.... Marah lagi ke?

Amalina: Marah tapi sikittttt je.

Ustazah: Hehe. Sebenarnya kan dik, kita marah-marah kat orang yang tak tepati janji dia kat kita ni, rasa-rasanya kita ni tak pernah ke mungkir janji kat Allah?

Amalina: Erk! Tepati janji kita kat Allah? Err... Bilanya kita ni berjanji kat Allah, kak? Selalunya akak pesan "ingat, janji Allah itu benar"... Allah je janji ngan kita, ade ke kita janji kat Allah ape-ape? Hurmmm....

Ustazah: Ehhh, Ina tak ingat janji Ina kat Allah?

Amalina: Errr...

Ustazah: Ingat tak ayat ni...


Amalina: Tu dua kalimah syahadah kan? Ape kaitan dia kak?

Ustazah: Aha, kat situlah Ina berjanji kat Allah. Ina bersaksi yang tiada Tuhan melainkan Allah, dan Nabi Muhammad s.a.w itu pesuruh Allah.

Amalina: Tak faham. Ina bersaksi, maksudnya Ina berjanji?

Ustazah: Kesaksian Ina dalam dua kalimah syahadah tu, bukti yang Ina mengakui akan keTuhanan Allah. Bila Ina mengaku yang Allah itulah Tuhan sekalian alam, automatik Ina memeterai janji untuk taat setia pada segala suruhan dan menjauhi segala larangan Dia.

Amalina: Owhhh... Dan dengan tu lah, kita diwajibkan solat 5 waktu sehari semalam, puasa di bulan Ramadhan, dan pelbagai ibadah lain lagi kan?

Ustazah: Yup, dengan kesaksian tu jugak, Ina dah berjanji untuk mengabdikan diri kepada Allah s.w.t.


Amalina: Allah... Malunya Ina kat Allah! Marah-marah orang yang tak tepati janji kat Ina, padahal Ina ni pun entah sempurna entah tak laksanakan ape yang wajib.

Ustazah: Sebab tu, kita kena selaluuuu muhasabah diri. Kena selaluuuu cermin diri bila kita nampak salah orang lain, kita ni takde buat salah ke?

Amalina: Allah, bersyukurnya Ina bila akak da balik dari Jepun ni. Ade jugak yang ingat-ingatkan Ina. Huhuhu.

Ustazah: Alhamdulillah... Ai, takkan adik akak ni cepat sangat ikut angin lalu? Kalau akak takde lagi nanti, macam mana?

Amalina: Err... Ok ok! Ina akan cuba ingat selalu pesan akak, belajar dan amalkan. Kan, kan, kan?

Ustazah: Alhamdulillah... Pandai pun adik akak ni!


Dan kitalah manusia yang terlalu kuat mengeluh apabila ada yang tidak menepati janjinya pada kita, sedangkan tanpa sedar ada janji-janji kita pada Allah yang belum tertunai. Siapa kita untuk rasa terlalu marah kepada sesama hamba, apabila Allah masih bersabar dengan kita. Hingga satu masa Dia tunjukkan amarahNya, tiada lagi yang dapat menghalang. Hanya kepada Dia juga kita kembali bergantung.


Minum Air Lemon

Lemon (sharingdisini.com)

Semalam saya beli lemon.

Sebelum ni pernah ada housemate yang rajin amalkan minum lemon awal pagi sebelum bersarapan. Dan Dr. Hamid Arshat pun cakap lemon baik untuk mencegah kanser dan menyembuhkan penyakit-penyakit lain. Selain baik untuk kulit, air lemon jugak boleh diamalkan kalau nak kurangkan berat badan.

Saya hiris aje lemon tu dalam 2 hirisan, masukkan dalam gelas dan tuang air panas. Biarkan air lemon tu suam dulu sambil pergi mandi, gosok tudung (je, sebab pakai jubah hari ni), dan bersiap-siap untuk keluar. Bila air lemon da suam sikit, saya pun mula nak teguk. Bau dan aromanya sedap sangat (macam la tak pernah minum sebelum ni kat kedai). Tapi bila teguk sikit, mak aiii!

Pahit.

Patut lah lemon baik untuk kesihatan. Dah rasa macam minum ubat.

Tapi seriously, lepas je minum beberapa teguk, rasa bersih salur kerongkong yang sebelum-sebelum ni asyik dilanda batuk aje. Badan pun rasa lebih segar dari selalu. Alhamdulillah.

Itu salah satu rahsia alam yang Allah bagi kat kita kan? :)


Dan Biarlah...

dan biarlah
mereka terus menjadi penghias ruang pandangku
agar boleh diikut-ikutkan
walau kadang-kadang
hati tiba-tiba dilanda pilu

namun
senyuman di bibir
yang lebih awal terukir
cukup menjadi penawar

dan
kalau bahagia itu perlu bukti
cukuplah
senyuman yang serta-merta terukir
bahawa aku rasa bahagia
melihat mereka bahagia
sungguh!

doaku bersamamu sahabat terbaikku!

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.