BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, February 26, 2013

Baiklah Wahai Perut

Pagi tu semangat nak goreng mee.

Bahan tumis memang buat sendiri da sekarang, tak beli dah perencah segera kat kedai macam dulu-dulu. Sebab sejak duk rumah sewa kat Skudai, da belajar buat bahan tumis sendiri. Masa nak rendam cili kering, tanya mak, pedas tak cili kering tu. Sebab, sebelum-sebelum ni cili kering tak pedas pun kalau bapak yang pilih dan beli kat kedai runcit. Bapak tak makan pedas.

Mak cakap tak pedas, so saya habiskan semua cili kering tu. Masa tengah cuci yang da direndam, tekak rasa perit. Alamak, macam pedas sangat aje. Beberapa kali saya bersin. Eksyen je kot. So, goreng ajeeeee lah!

Bila da siap goreng, nampak sedap dan nampak cantik aje mee gorengnye. Tapi bila tengah makan, tengok muka adik lelaki dan muka mak da berpeluh-peluh. Errr. Macam bersenam pagi-pagi, tapi guna perut aje.

"Pedas sangat ke dik?"

Adik buat bunyi pedas.

"Bukan ko suka pedas ke?"

"Not over hot like this!"

Alamak. Pedas sangat lah tu. Tapi saya habiskan jugak yang dalam pinggan saya lepas campurkan perahan limau dan tambah kicap manis, konon boleh kurangkan pedas tu sikit la kan.

Kesannya perut sakit sampai ke malam. Nak makan balik baki mee goreng yang da dipanaskan pun takleh masuk. Terus rasa sakit perut time tu jugak.

Jelas dan ketara lah, perut saya makin sensitif akhir-akhir ni. Da cepat sakit bila makan terlalu pedas.

Buktinya, hari Jumaat lepas, masa housemate buat nasi goreng kat dapur, saya yang dalam bilik baju pun boleh terbatuk-batuk dan bersin. Mesti pedas ni, kata saya dalam hati. Bila dia da siap goreng, dia jemput makan sebelum tinggalkan saya dan pergi kerja. Saya pulak, bila da bersiap-siap, pergi la dapur nak rasa.

Masukkan nasi goreng dalam pinggan. Ambil sudu. Sua sekali masuk mulut.

Nom nom nom...

Errmmmm...

Sua kali kedua.

Nom nom nom...

Berhenti. Tolak pinggan.

Dan seharian lah saya sakit perut juga.

Haishhh!



Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.