BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, March 12, 2013

Panas Melampau

Panas.

Terlalu.

Siang-siang merangkak ke petang, rumah sewa baru kami memang panas. Kadang-kadang sampai ke malam, panasnya berbahang. Yang paling saya kasihan, si Mulan dan anak-anaknya. Dah berpindah-randah beberapa kali. Daripada bilik baju awal-awal dulu, ke bilik study bawah meja saya, kemudian hari ini saya jumpa Mulan dan anak-anaknya di bilik solat pula. Mungkin mereka pun rasa panas.

Siling dan atap rumah sewa baru agak rendah. Rasanya rumah area jalan yang ni memang semua bersiling rendah. Kalau mandi petang, dari awal mandi sampai ke habis mandi pun air panas. Lambat beransur sejuk. Istilah mandi 3 - 4 kali sehari kalau panas, dah tak relevan kalau nak guna dalam konteks rumah sewa sekarang ni. Agaknya sebab itulah tuan rumah dulu mahu bertukar rumah dengan kami. Sebab rumah sewanya yang ini panas untuk dia dan keluarganya duduk.

Dah tak tahu sebenarnya nak buat apa. Nak pindah rumah sewa lain, susah nak mencari sekarang ni. Tambahan pulak nanti nak kena kemaskan barang-barang lagi kalau pindah. Banyak kerja pulak.

Sesiapa ada cadangan tak, macam mana nak kurangkan udara panas berbahang di rumah bersiling rendah?

Tak tahu sampai bila boleh bertahan.


P/S: Ya, api neraka memang lebih panas.


Susah Juga Bila Dah Bertambah Berat

Susah juga ya.

Dulu, bukan main lagi nak tambah berat badan. Risau sangat sebab memang tak cukup BMI. Apatah lagi bila orang duk perli dan sindir sambil ejek-ejek sebab severely underweight. Sape lah yang tak terasa hati bila benda yang sama duk dikata oleh orang-orang yang berbeza.

Sama okay situasi dengan orang yang overweight.

Maka, dengan sebab itulah, lalu berusaha untuk tambah berat badan. Nak bagi ideal dan sihat. Entah macam mana lah tak tahu, dalam tak sampai setahun, jujurnya kalau orang tanya berat badan saya sekarang, saya gitau dah bertambah 10 kg.

Ini seriussss~~~

Bila dah bertambah ni, ada pulak lah orang cakap "eh, muka kenapa da bulat?", "pipi da macam pipi ikan emas", dan macam-macam lagi. Tapi tak ramai la cakap camtu. Ramainya yang tumpang gembira sebab saya dah nampak lebih berisi, dah sihat diorang kata. Alhamdulillah.

Tak kurang juga yang kata, hati bahagia ye? Sebab tu berat naik!

Ye ke?


P/S: Dalam itu, tetap ada kerisauan dengan berat yang naik mendadak. Baju tak muat!


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.