BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, May 15, 2013

Sesal dan Ego

Pernah tak kamu buat sesuatu yang kamu sesali lepas tu?

Alahhhh, tu ayat intro je. Siapa yang tak pernah rasa menyesal lepas buat sesuatu kan? Sesuatu yang tak patut dibuat lah, bukan sesuatu yang patut. Tapi kekadang sesuatu yang kita rasa kita patut buat pada mulanya tu pun jadi sesuatu yang kita sesali lepas tu. Kekadang je lah.

Bila mood kita tengah tak ok, emosi tengah tak berapa nak betul, ade orang buat silap sekecik kuman pun kita dah marah. Kita salahkan orang tu 100%. Disebabkan salah dia yang kecik, kita nampak kesan buruk yang sangat besar. Lalu kita bermasam muka sampai beberapa hari. Ada jugak yang beberapa minit je. Dah redha sikit, baru lah tersedar, diri sendiri pun bersalah juga. Termenyumbang sedikit dalam kesalahan orang lain tu.

Masa tu lah baru nak menyesal sebab terburu-buru menyalahkan orang lain. Tapi alhamdulillah kalau boleh muhasabah diri lepas beberapa minit tu. Sekurangnya, boleh dijadikan iktibar untuk masa depan supaya tak semudah tu nak melepaskan amarah. Lebih elok lagi kalau lepas beberapa minit tu, terus minta maaf kat orang yang kita salahkan. Allah pun suka.

Sebab?

Menurunkan ego diri yang tinggi bukan senang.

Meminta maaf dan memaafkan juga tak ringan.

Berbahagialah orang yang selalu merendahkan dirinya, sebab dia tahu ada yang lebih tinggi di langit sana! :)


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.