BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, May 21, 2013

Tempias: Nikmat Yang Ditarik

Nape ek?

Segala yang saya tulis kat sini, semuanya berbau nasi minyak ke? Rasanya tak. Jujurnya, saya menulis tentang apa yang saya lalui setiap hari. Pengalaman masa lalu dan tentang manusia di sekeliling saya. Dan kadang-kadang idea tersebut tercetus daripada perbualan dengan orang lain, juga apa yang dilakukan bersama orang lain. Tidak lah terlalu rigid kepada...ya, kamu faham-faham saja, ok? :)

Actually, hari ni saya teringin nak berkongsi satu lagi benda yang tercetus di fikiran saya semasa berbual dengan housemate. Ada satu slot dalam Ikim yang saya suka dengar pagi-pagi sambil memandu, tak kisah berulang-kali. Saya tak tahu itu slot apa, kerana saya memang suka menukar-nukar channel radio. Sebab saya naik kereta dengan orang yang pelbagai, maka saya lebih suka meraikan daripada "ini kereta aku, so ikut aku!". ^^

Eh, berbalik kepada apa yang saya dengar di Ikim, ustazah tersebut berkongsi tentang kisah kekeluargaan. Bagaimana mendidik isteri dan anak-anak. Kerana dunia sekarang yang semakin penuh pancaroba, tidak mustahil dalam satu keluarga, ada paling kurang, seorang yang kepalanya lain dari yang lain. Mungkin saja, anak kita yang seorang itu suka membuat hal, atau mungkin saja isteri atau suami kita sudah mula menampakkan belangnya setelah berpuluh tahun bernikah. Yang ini pun, faham-faham saja, ok? :)

Bila berlaku something dalam family, ibu bapa suka menyalahkan anak-anak yang bermasalah. Sedangkan, jika dimuhasabah kembali, mungkin saja bila berlaku masalah macam ni, ada yang tidak kena pada diri kita sendiri. Ya, mungkin ada salah kita pada Tuhan yang menyebabkan Allah murka, diberikan olehNya petunjuk kepada orang-orang di sekeliling kita. Mungkin amalan kita ada yang kurang dan lompang, lalu Allah tarik nikmatNya sedikit daripada orang-orang di sekeliling kita.

Ya, nikmat iman dan Islam itu kan nikmat paling besar dalam hidup kita sebagai Muslim. Yang manakah dari ini yang kita dustakan dalam hidup kita sehari-hari? Mari, muhasabah sama-sama, demi menjadi Muslim yang lebih baik! Insya'Allah!


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.