BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, July 16, 2013

Suami Belasah Isteri Sebab Baca SMS

Tak terkejut baca berita kat Metro pagi ni.

Suami belasah isteri sebab baca SMS. Hurm. Ikutkan, yang lebih bersalah kat sini adalah si suami. Curang di belakang isteri yang baru beberapa bulan dikahwini. Lebih teruk lagi, si suami tak mahu mengaku bermain cinta dengan perempuan lain, lalu memukul isterinya sebab asyik didesak untuk menjelaskan. Tembelang dah pecah, ego makin tinggi.

Si isteri pula, nak kata bersalah sebab periksa telefon bimbit suami tanpa pengetahuan, ada lah jugak. Sebab tak minta izin atau mungkin selama ni suami dia dah pesan awal-awal jangan bukak telefon bimbit dia. Atau mungkin tak pernah pesan pun. Sebab tu lah suami dia marah agaknya. Rasanya, bukan marah. Tapi rasa tercabar, tambah-tambah bila rahsia dah terbongkar.

Actually, telefon bimbit memang privasi masing-masing. Gadget yang peribadi sama macam external hard disk yang kita simpan gambar-gambar diri sendiri bersama keluarga. Rasa berat nak share dengan orang lain. Cuma, dalam hubungan suami isteri, yang lebih penting dari privasi telefon bimbit adalah kepercayaan.

Saling percaya.

Isteri kena percaya suami. Suami kena percaya isteri. Suami dan isteri yang dah diberi kepercayaan pulak, kena bertanggungjawab dengan rasa percaya tu. Bak kata Firman kepada Iris dalam ILUS,

"Jika dipercayai... jagalah kepercayaan itu. Sekali mengkhianati kepercayaan itu, boleh merobohkan keyakinan diri kepada mereka yang sangat mempercayai awak. Jangan sampai mereka merasa kebaikan di dunia ini sudah lenyap kerana mereka meletakkan kepercayaan yang salah kepada orang yang salah. Ia satu perbuatan yang zalim, mematikan jiwa yang hidup, membunuh semangat yang berkobar, menghilangkan kegembiraan dari hari yang tulus..."

Kalau sama-sama faham konsep percaya, insya'Allah tak akan keluar berita macam tu, tak akan jadi porak-peranda rumahtangga. Tapi kalau bukan lagi sebab percaya, hati memang sudah terpaut pada yang lain, jujur dan berterus-teranglah.

Kenapa perlu berselindung lagi?


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (21) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.