BLOG ENCIK SUAMI

Friday, September 13, 2013

Tak Cukup Cantik

Sumber: L’ESPRIT DE L’ESCALIER on tumblr

Rendah diri.

Rasa tak cukup cantik, tak cukup menarik, kurang sempurna.

Manusia selalu begitu. Walau berapa banyak kali pun menghadap cermin, masih rasa ada yang tidak kena. Kadang-kadang membandingkan diri dengan orang lain, yang padanya memang jauh lebih sempurna.

Bukankah itu hanya akan meruntuhkan lagi motivasi diri? Buat kita kurang yakin berhadapan dengan orang sekeliling. Bila keyakinan diri jatuh, sebenarnya itulah yang terlihat kurang cantik pada pandangan mata orang lain. Sungguh-sungguh, keyakinan itu memberi kesan yang sangat besar dalam diri seseorang. Orang yang yakin akan kemampuan dirinya, walau dari segi ketrampilan atau kemahiran, insya'Allah sentiasa nampak menarik.

Menarik yang tersendiri. Ada orang, senyumannya menarik, matanya cantik, gayanya saja sudah memukau mata memandang. Ada orang, nampak cantik kerana sifat sopan santun, tertarik bila melihatnya bergaul dengan orang sekeliling, ada sesuatu yang indah walaupun pakaiannya biasa-biasa saja.

Yang nyata, setiap ciptaan Allah itu ada keindahan dan kecantikannya tersendiri. Kalau bukan pada luaran, insya'Allah indah dari dalam. Cuma kadang-kadang, kita yang tidak nampak akan indahnya yang Allah ciptakan untuk diri kita ini.

Atau mungkin saja kita belum menyedarinya.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.