BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, September 19, 2013

Tekanan Menghadapi Deadline

Sumber: Quotes and Images on tumblr

Deadline.

Tarikh akhir.

Siapa saja pun, kalau buat apa pun, yang ada deadline atau tarikh akhir yang semakin mendekat, pasti akan disambut dengan tekanan. Tekanan untuk menyelesaikan semua perkara dalam masa yang semakin suntuk. Tekanan untuk memenuhi kehendak dan matlamat. Tekanan untuk mendapatkan kesempurnaan.

Kalau tak banyak pun, sedikit kecelaruan pasti terasa.

Melainkan semuanya diuruskan mengikut jadual. Dan semuanya berjalan seperti yang dirancang. Namun, tak semua perkara akan jadi seperti yang kita sangkakan. Kadang-kadang ada halangan di tengah-tengah perjalanan kita hendak menyiapkan sesuatu, menyebabkan sedikit masa kita diambil di situ.

Bertambah tertekan bila ada yang menekan.

Kita sudah sedia tahu, banyak yang perlu diuruskan. Tidak perlu akan luahan kata-kata yang menghiris seolah-olah kita tidak sedar akan masa yang semakin cepat berlalu. Orang-orang sekeliling tidak berada dalam kasut kita. Tidak akan pernah faham apa yang kita rasa.

Cukup-cukuplah menambah bebanan dan kerunsingan di kepala yang sudah sedia ada.

Mohon yang sangat, berhentilah menghukum.

Sesekali berikan ruang untuk yang tertekan bernafas.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.