BLOG ENCIK SUAMI

Monday, November 11, 2013

Bukan Seperti Makan Kacang

Benarlah.

Tak mudah sebenarnya hendak bergelar isteri. Bukan seperti makan kacang sebenarnya hendak membina masjid. Sedang makan kacang pun kadang-kadang ada susahnya, bila kulit kacang terlalu keras untuk dibuka. Inikan pula perkara yang lebih besar daripada makan kacang.

Bernikah.

Membina rumah tangga.

Menerima orang baru dalam hidup.

Menyatukan dua keluarga.

Yang latarnya memang berbeza.

Subhanallah. Sebagaimana firman Allah s.w.t dalam al-Quran, surah al-Hujurat ayat ke 13: "Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal."

Saya belum lagi bernikah, tetapi cabaran untuk bernikah itu kini sedang saya lalui. Kerana ramai yang berpengalaman berkata, semakin dekat dengan tarikh ijab kabul, semakin kuat kita akan diuji. Dan ujian untuk setiap hamba Allah itu berbeza-beza. Tidak semestinya bakal pengantin yang ini ujiannya sama dengan bakal pengantin yang seorang lagi. Kerana Allah Maha Mengetahui kemampuan hambaNya berbeza-beza.

Persiapan semakin rancak, keluarga dihubungi dengan lebih kerap dari biasa. Dugaan duduk jauh dari keluarga, sememangnya hati sudah mula rasa gusar dan bimbang kalau-kalau ada yang terlepas pandang. Semuanya dipantau dari jauh. Kadang-kadang kasihan pada keluarga di kampung yang bertungkus lumus membantu persiapan tanpa saya. Rasa mahu cepat-cepat balik, tetapi bersabar sahajalah, tinggal tiga minggu saja lagi untuk saya pulang ke rumah.

Dan saat-saat beginilah ujian emosi antara yang terhebat. Beruntunglah bakal pengantin yang sabar menghadapi semua tekanan persiapan majlis, melimpah ruah pahala yang Allah anugerahkan, semakin bertambah-tambah lagi pahalanya apabila sudah selesai ijab kabul. Subhanallah. Itu terapi terindah buat hati yang gundah gulana.

Maka pesan saya kepada semua bakal pengantin walau belum ketemu calon, persiapkan segalanya seawal yang boleh.

Tinggal sebulan sahaja lagi.

Mohon doa-doakan.


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.