BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, December 28, 2013

Makan Tak Habis

Pinjam gambar hiasan dari encik suami. Satu ketika dahulu. Hiks~

Pernah tak korang makan nasi tak habis?

Bukan nasi je, ape-ape je lah makanan dalam pinggan depan mata, tapi tak dapat nak habiskan. Mesti pernah kan? Kalau yang tak pernah tak habis tu, alhamdulillah. Bagusssss sangatttt!

Nape bagus lak?

Sebab, bila kita baca doa makan, Allah turunkan keberkatan ke atas makanan tu, tapi berkatnya tak tetap pada mana-mana bahagian dalam makanan tersebut. Mungkin kat belah ikan, mungkin pada sayur, mungkin pada nasi tepi-tepi pinggan; pendek kata, kat mana-mana yang Allah mahu.

So, bila kita makan, seeloknya dihabiskan makanan dalam pinggan. Siapa tahu, yang kita tinggalkan tak habis tu lah ada berkatnya yang Allah turunkan. Kan rugi kalau kita tak makan bahagian tu. Sia-sia keberkatan yang Allah bagi. Berkat dari makanan yang kita habiskan tu, hanya Allah yang tahu macam mana. Mungkin dipermudahkan urusan dalam hidup, murah rezeki, sentiasa ada yang memberi pertolongan tanpa diminta, dan macam-macam lagi.

Oleh sebab tu, bila kita nak masukkan makanan dalam pinggan, berpada-padalah ikut kemampuan kita untuk menghabiskan makanan tu. Ingat, jangan terlalu diturutkan nafsu, makanan membukit dalam pinggan, tapi yang luaknya sikit je.

Bak kata seorang kawan, "takkan lah dah berpuluh tahun hidup kat dunia, masih tak tahu perut tu boleh muat banyak mana?"

Pedas!


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.