BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, January 17, 2017

Bila Mati Menjemput


Sejak akhir-akhir ini, semakin banyak aku mendengar berita kematian orang di sekelilingku.

Baik sahabat, sahabat kepada sahabat, ibu saudara sahabat, ibu mertua sahabat, adik-beradik sahabat, suami atau isteri sahabat, guru-guru sahabat, malah juga orang yang aku kenali tetapi pastinya tidak mengenaliku. Terutamanya dari kalangan para ulama di serata dunia.

Tanda kiamat kecil, bukan?

Boleh saja yang meninggal itu orang yang selalu kita kagumi dan sanjungi kerana kebaikannya, alhamdulillah. Dan boleh juga yang meninggal itu orang yang kita tidak berapa senangi kerana sisi buruk sikapnya. Golongan yang kedua itulah, apabila kita dengari khabar pemergiannya, cukup meninggalkan kesan di hati. Mungkin juga langsung tidak meninggalkan apa-apa kesan.

Kesan tersentap kerana kita dahulu pernah berkata yang tidak elok tentangnya, tetapi apabila dia pergi menghadap Illahi, kita langsung tidak sempat untuk meminta maaf. Allah, Allah.

Pernahkah kalian terfikir tentang itu?

Jika ya, apa yang kalian lakukan dan akan lakukan setelah itu?

Sikap buruk seseorang itu memang wajar kita benci, tetapi orangnya, wajarkah kita benci? Jika kita tidak mampu untuk mengubah sikapnya menjadi lebih baik walau pelbagai usaha telah kita lakukan, berdoa saja pada Tuhan. Moga-moga satu hari nanti terbuka hatinya dek suluhan hidayah-Nya. Hati manusia ini pembolak-baliknya adalah Tuhan. Kita hanya mampu menyeru kepada jalan kebaikan, masuk atau tidak mereka ke jalan tersebut, adalah tetap hak Tuhan.

Muhasabah diri, minta ampun banyak-banyak pada Tuhan, jika dulu kita selalu berkata-kata yang tidak baik.

Kerana “Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau hendaklah diam.” (HR. al-Bukhari dan Muslim dari sahabat Abu Hurairah).


Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.