Ticker

6/recent/ticker-posts

LAUREL ke YANNY?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kredit gambar: Snopes

Haa. Beberapa hari ni viral di Facebook tentang video yang mengeluarkan perkataan LAUREL @ YANNY?

Uols ade tengok tak video tu?

Kalau belum lagi, meh tengok kat bawah ni:



Cuba uols bagitahu, uols dengar perkataan LAUREL ke YANNY? Hahaha!

Saya masa mula-mula tengok video tu dulu, saya dengar perkataan YANNY. Sampai ke sudah saya ulang, tak dengar langsung perkataan LAUREL. Macam mana la yang komen tu boleh dengar perkataan LAUREL.

Kemudian beberapa hari lepas, saya ternampak lagi video tu kat timeline. Saya cuba mainkan lagi dan dekatkan handphone pada telinga.

LAUREL.

Suara yang sangat perlahan dan dalam. Kalau first time dengar, rasa seram. Betul, saya dengar LAUREL pulak! Kemudian saya jauhkan handphone. YANNY! Dekatkan, LAUREL. Jauhkan, YANNY. Dekatkan balik, YAUREL. Eh! Hahaha.

Kenapa boleh jadi macam tu ya? Kenapa ada yang hanya mendengar perkataan YANNY, dan ada yang hanya boleh mendengar perkataan LAUREL? Malah ada juga yang boleh mendengar kedua-duanya.

Suara Jay Aubrey Jones

Suara tersebut sebenarnya milik pelakon Jay Aubrey Jones, rakaman untuk Vocabulary.com pada tahun 2017. Dan disebabkan video tentang LAUREL vs YANNY ni  jadi viral, CNN siap temubual dia untuk tahu apa sebenarnya yang dia sebut masa rakaman tu.

Dari klip video temubual oleh CNN, Jones ada terangkan kenapa sesetengah orang mendengar perkataan LAUREL (yang betul), dan kenapa ada yang mendengar perkataan YANNY. Semuanya bergantung kepada frekuensi peranti yang memainkan rakaman suara tu. Kualiti rakaman tu dah memang rendah, bila kita dengar dari peranti yang berbeza, akan wujud kekeliruan.

Facebook Page Public Health Malaysia (PHM) pun ada viralkan video ni dengan penjelasan.

Kecelaruan audio itu dikatakan berlaku atas beberapa faktor seperti kualiti audio yang digunakan, sensitiviti pendengaran dan bagaimana minda menterjemah sesuatu bunyi. Apa yang dianggap dan disangka oleh setiap individu, serta frequensi audio juga digariskan sebagai faktor penyebab kecelaruan audio berkenaan. Infomasi akustik yang membuatkan seseorang individu mendengar Yanny adalah frequensi yang lebih tinggi berbanding informasi akustik Laurel.

Haa. Gitu! Yang penting, perkataan sebenarnya adalah LAUREL.

Post a Comment

1 Comments

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com