Bukan Allah Benci

November 30, 2018

Bukan Allah Benci | Pernah tak uols lalui satu saat bila uols tak dapat apa yang uols nak, gagal capai apa yang uols hajati, benda berlaku tak seperti yang uols expect, jauh dari dalam sudut hati uols, "Allah dah tak sayang kat aku lagi ke?"

Jujurnya, saya sendiri pernah rasa macam tu. Rasa macam Allah tak dengar doa-doa yang saya minta saban hari. Allah tak nak kabulkan permintaan saya kerana saya terlalu banyak dosa menggunung tinggi. Allah tak nak bagi apa yang saya hajati. Saya terlalu hina dan tak layak mungkin.

Bila sampai satu saat, hati berkata-kata kembali.


Astaghfirullahal'azim.

Bila Allah tak beri, bukan bermakna Allah benci. Tapi mungkin ada sesuatu hal yang Allah mahu kita mengerti. Bukannya Allah dah tak sayang, tapi ada sesuatu yang Allah rancangkan terbaik untuk kita.

Bismillah..

وَمَكَرُوا۟ وَمَكَرَ ٱللَّهُ وَٱللَّهُ خَيْرُ ٱلْمَٰكِرِينَ

Maksudnya: "Dan mereka merancang, Allah juga merancang, dan Allah sebaik-baik perancang."

[Ali `Imraan: 54]

Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Cepat atau lambat hajat kita tercapai, Allah dah tetapkan sejak dari azali lagi. Kita hanya perlu terus berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada Nya.

Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

You Might Also Like

6 Comments

  1. Alaaa sedihnyaaa baca ni.... Hurmm,, tapi ain percaya yang Dia selalu rindukan doa dan rintihan dari hambanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul, Allah nak dengar dan terus dengar kita meminta pada Dia..

      Delete
  2. Assalamualaikum sunah...Allah pasti akan mendengar semua doa2 kita padaNya...teruskan berdoa pasti satu hari nanti ianya akan termakbul jua...in sha Allah...

    ReplyDelete
  3. yup bila xdpt sesuatu mmg kita akan mudah sedih..tp bila muhasabah blk sbnrnya ada hikmah semuanya dan perancangan Allah bg tu dah terbaik sebenarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak...bila kita fikir macam tu, kesedihan akan hilang...

      Delete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com