BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, September 21, 2011

Ibarat Kiambang...

On the Surface by ~Genetrix205 on deviantART

Persahabatan...

Kadang kala ibarat kiambang. Satu masa ia berkumpul dalam satu kelompok. Bila diterjah arus deras, ia berpecah dan membawa haluan masing-masing. Semakin deras arus yang mengalir menerobos kelompok kiambang, semakin menjauh satu-satu ia dari kiambang yang lain.

Namun...bila air kembali tenang, ia akan menyatu kembali. Kerana akarnya yang bertaut erat jauh di dasar air, sentiasa kukuh memegang kesemua kiambang. Tujuannya hanya satu, agar kelompok kiambang terus-menerus bersatu, biar sehebat mana pun badai yang melanda.

Hanya kiambang yang lemah, akan terkulai hanyut dibawa arus...jika tidak berpegang teguh pada akar yang menjaganya. Dan itu semua sudah menjadi ketentuan Allah. Kita sebagai hamba, sewajarnya redha dengan segala yang telah dipilih untuk kita.

Terima kasih Atok Gebu...


19 comments:

Iffah Afeefah said... Reply to comment

Erm btol. Kite kne lpskn bile sampai masenye

Oh Oeya said... Reply to comment

Hanya Dia mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita..

IBU GEBU said... Reply to comment

indahnya...

kura said... Reply to comment

wah. entry paling bermakna ni. kura suka :)

Anum said... Reply to comment

betul2

Niena Pengembara Ilahi said... Reply to comment

org kata persahabatan yg akrab tdk akn dipisahkan kecuali kematian...

Persahabatan yg bgitu erat punya pengertian yg dlm bgi kta yg menghargainya
Tidaklah kita dpt mngenal org lain melainkan dengan 3 waktu.Tdk dpt diketahui adakan seorang itu pemaaf melainkan ketika dia marah.Tidak dapat dikenal seorang itu berani melainkan pada waktu berjuang. Tidak dapat dikenal sahabat melainkan waktu kesusahan

BeloG MTT said... Reply to comment

Selagi kita mampu untuk bertahan dan mempertahankan sebuah nilai persahabatan selagi tu la ianya akan tetap teguh..tapi kalau dah sememangnya ketentuan Ilahi untuk kita melepaskannya pabila tiba masanya maka terpaksa juga di leraikan walaupon berat rasa di hati..

terbaekkk sis ! :)

ciK LyndaWawa said... Reply to comment

sedap ayat tu..=]

ieyza afieyna said... Reply to comment

sedih bace nie.. :(

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... Reply to comment

moga kita akan bertemu suatu hari nnt walau jauh kan dik?huhu.nk sgt jmp sunah

suriani azwan said... Reply to comment

hye akak sunah....betol apa yg akak kata tulis..memang pernah terjadi pun kat saya...

nak mintak tolong akak sunah like dan promote kat link di bawah ni..kerjasama akak amat dihargai...tq peace...

http://www.ourbestmoments.com.my/gallery-details/46194

THE LEKAT LEKIT STORY said... Reply to comment

kiambang & teratai sama ker?

mas saari said... Reply to comment

kadang2 sahabat yang baik tulah yang aniaya dan tikam kita dari belakang...akak dah pernah kena sunah!

FaKArePa!n said... Reply to comment

ibarat kiambang bertaut..

Atiqah Wadiah said... Reply to comment

sahabat yg btol2 tau erti p'sahabatan x kan melepaskan shbtnya kecuali Allah memisahkan mereka..

Muslimah Optimis said... Reply to comment

setiap pertemuan pasti ada perpisahan.. itu telah tersurat sejak azali

tamlegend said... Reply to comment

insyaAllah 'kiambang akan sentiasa bertaut'. jika ikhlas jd tunjangnya...

aimie amalina said... Reply to comment

aduhaii
napela indah sgt kata2 ni kan
huuuuu
sukeee2

efa nur said... Reply to comment

selama ini ku mencari cari teman yg sejati buat menemani perjuangan suci ^^


terbaik la kak sunah! :)

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (48) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.