Saturday, June 25, 2011

Perempuan Kalau Pandai Masak, Cepat Kawen...


"Perempuan kena pandai masak."

"Perempuan kalau keluar jauh-jauh ke ceruk mana pun, akan ke dapur jugak."

"Perempuan kalau pandai masak, cepat kawen."

"XXX tu cepat kawen sebab dia pandai masak lahhhh..."

"Suami, kalau nak makan, dia nak air tangan isteri jugak..."

Semua di atas adalah kata-kata seorang ummi yang jadi tetamu Insyirah petang tadi ketika sedang memasak. Sengih-sengih saje mendengar semua kata-kata tu sambil menjeling-jeling housemate yang balik sekejap ke Insyirah bersama-sama ummi.

Perempuan kena pandai masak? Setuju ke kamu-kamu semua yang gegurl ni? Lelaki kompem la kata keneee kan? Yang perempuan, mungkin ada yang bersetuju 120%, dan mungkin ada yang ber"errr, errr..." Hehehe...

Pada zaman yang serba canggih ini, oh sudahhhh! Abaikan skema jawapan SPM tu. Zaman-zaman sekarang ni, bukan sikit family yang selalu makan kat luar. Sebab isteri tak tahu memasak, dan suami tak pandai masak. Ade jugak isteri yang tahu memasak, tapi malas memasak. Haaaa... Tu macam mana? Boleh diterima lagi kot. Kalau suami pandai masak lak, itu bonus untuk rumahtangga kamu, tapi suami yang pandai masak, pun mesti nak isterinya memasak kan?

So, cane kalo tak tahu memasak? Kena la belajar memasak, sebab dari makanan turun ke hatiiiiii~~~ Eh, bukan-bukan. Dari makanan lah kamu boleh kontrol semuanya. Sebab? Bila kamu yang memasak, dan kamu tahu tentang aspek pemakanan ikut syariat Islam, kamu boleh jaga makan ahli keluarga kamu. Makanan yang terjamin halal akan jadi santapan, menu yang berkhasiat akan masuk dalam perut tiap hari, hati-hati yang keras boleh jadi lembut dengan makanan...eh??? Macam mana tu?

Hati yang keras boleh jadi lembut bila kamu berikan makanan yang kamu masak sambil berzikir memuji Allah dan berselawat ke atas Rasulullah s.a.w!

Sebab tu, perempuan kalo memasak, jangan menyanyi, kang jadi lain lakssss~~~ :p

48 comments:
Write Comments
  1. atq reti masak.. hikhikhik.. opsss.. haha

    ReplyDelete
  2. heee..betul tu...lagi sweet kalau suami isteri pandai masak...boleh masak same2..hehe

    ReplyDelete
  3. kalau dulu arwah mak akak selalu cakap camtu...perempuan kena pandai masak baru boleh kahwin!

    ReplyDelete
  4. sy pandai masak nasi n air..=P

    ReplyDelete
  5. kenalah pandai masak, baru suami bertambah sayang. hehe.(:

    ReplyDelete
  6. kalo pompuan tak masak..camne nak wujud air tangan ibu

    ReplyDelete
  7. sy sokong sangat ngan entry ni kak ;)

    sy suke masak so cepat kawin la ni??hahahaha

    ReplyDelete
  8. masak ringkas tapi berkhasiat,suami pun cayang...

    ReplyDelete
  9. setuju dengan boss. Nadh suka yang pandai masak sebab Nadh suka makan.. weeee~~~

    ReplyDelete
  10. pompuan mesti tahu masak..
    kalau tak tahu kena belajar..

    nati dah kawen..larat ke nk mkn kat kedai ajo..

    betapa bahagianya seorg isteri jika hasil masakannya dimakn oleh suami dan anak2nya..pulak tu siap dipuji2 oleh keluarga..mmg bahgia

    ReplyDelete
  11. tahu masak bukan syarat utama nk kawen...tp salah satu cara tambat hati suami... bila isteri ikhlas masak untuk suami...insyaALLAH suami dah tak cri lg...he3..

    ReplyDelete
  12. patutlah akak dulu lambat kawen,,sbb memang betul tak pandai masak huhu

    ReplyDelete
  13. sapa nak makan, dia la kena masak...hahahahaha

    ReplyDelete
  14. Kalau tak taw masak tapi nak kawen,kopak la asek nak makan dekat luar..Beruntung sikit kalau dapat lelaki yang pandai masak..Tapi tak manis la pulak..Takkan isteri pulak nak makan air tangan suami.. =='

    ReplyDelete
  15. sangat setuju adik cumil..tak pandai msk kena lah belajar.lg baik jika suami dpt masak bersama.leh bantu membantu saat isteri sakit

    ReplyDelete
  16. tak pandai masak =.='
    lambat la kawin ni gamaknye :/

    ReplyDelete
  17. hai sunah :) suka baca entri ni ^^ tapi boleh tak share yang ini ^^

    http://minachilove.blogspot.com/2011/02/salahkah-aku-tak-pandai-masak.html

    ReplyDelete
  18. hurmmm.. kalo makanan masakan sendiri kat rumah lebih nikmat dan sedap kan.. betul kata sunah tu, kita xtau masakan kat luar tu bersih ke tak, tukang masak dia solat ke x.. kan

    ReplyDelete
  19. x pandai masak ler .. kena belajar la ni! heheheeeee

    ReplyDelete
  20. makanan yang paling sedap dibuat oleh ibu kita

    ReplyDelete
  21. kak sunah!! saya reti masak!!

    saya reti masak nasi keras kejung dan air hangit.. hahahahahahhaha!!~


    siapa nak kawen dgn saya??? :p



    ^^

    ReplyDelete
  22. uhuk2 <-- terasa sebab pandai masak.. keh keh keh..

    ReplyDelete
  23. as salam..
    ya! sebaiknya reti memasak ;)

    dengan memasak, kita boleh meningkatkan lagi kesabaran =)

    pakcik reti masak yang basic2 je. hehe. lebih2 tu, kena ada resepi.
    adei.

    =D

    eh? nad itu lelaki? adei. ada pegi beberapa buah bloh. mention yang nad tu 'kakak'

    pasal taip kak nad frame and lenses.
    adei.. shhh.. jangan bagitau beliau

    >_<

    ReplyDelete
  24. x jugak..akak dulu pun x pandai masak..tapi cepat je kawin..hehe :)

    ReplyDelete
  25. pandai msak manggi jea ni
    cmner?.. huhu

    ReplyDelete
  26. along pon reti masak gak..

    masak nasik,
    masak air,
    goreng telur..



    er.. tu je kot.. eheheheh.. =p


    along bukan perempuan.. lalala

    ReplyDelete
  27. Tia reti masak lah jugak sikit2 . hahaa :)

    ReplyDelete
  28. drp mkanan tu lah yg mmbntuk pribadi kita arini..kan?

    xbleh kawin lg :(

    ReplyDelete
  29. kena cepat kawen,kan lupa plak cara nak masak bila lambat kawen.hoho

    ReplyDelete
  30. kalau macam tu, saya nak belajar masak.haha

    ReplyDelete
  31. stuju

    sebab nk jadi darah dlm bdn kn

    air tangan isteri pengikat kasih suami

    ecece

    suami pandai mask mmg bonusssss

    lalala bujang msk pe td?

    ReplyDelete
  32. lelaki pon kena pandai masak jugak.....t bila isteri sakit senang nak uruskan...hee...

    ReplyDelete
  33. masak pun x terer g..jom main masak2 kt dapur rumah sendiri..ek

    ReplyDelete
  34. Assalamualaikum...jalan2 dari blog BA.

    jemput singgah ye ke blog saya

    http://asmiza-handmadejewelry.blogspot.com/

    ReplyDelete
  35. tak pe..zaman ni kan zaman tunjuk2..gurau je..tapi kalau pandai masak, mmg bagus, dapat "ikat" suami nanti..:)

    ReplyDelete
  36. betol..

    <-- belum layak kawen... lalala~

    ReplyDelete
  37. suka entri ini!
    terbaek dari ladang :)

    jom jalan kan kempen SAYA SUKA MASAK!!

    hihihihihi :D

    ReplyDelete
  38. yeke??? nad pakwe pon xdo lagi cmno??

    eh, pndai ke itik masak??
    lalalala~

    ReplyDelete
  39. air tangan pengikat kasih sayang...
    yang penting keikhlasan semasa memasak...semua akan jadi sedap bila di makan

    ReplyDelete
  40. betul....ada bincangkan isu ni hari tue...tapi kaitan dengan hantaran, nanti kalau sempat nak guna lah ertikel ni nak buat entri berkaitan ni juga....

    ReplyDelete
  41. aiyok xpandai masak ni .. masaklah nnt hehe

    ReplyDelete
  42. terus terang ct tak pandai masak pun.rasenye zaman kite kahwin sok, kite kerja, takde mase pun nak masak.penat kot kerja.nak layan suami lagi.nak masak lagi.kalau makan malam boleh kot.

    perempuan tak pandai masak lelaki suke jadikan isu.tapi kalau mereka tak pandai jadi imam.tak pandai pimpin keluarga dengan agama, ade perempuan jadikan isu?

    sedangkan apa yang terpenting dalam rumah tangga adalah agama,dan paling baik, seorang suami menjadi imam keluarga barulah harmoni keluarga.baru sentuh bab makan pulak.

    ReplyDelete
  43. cik c-tea...kita bincg pasal pompuan dan masak memasak...hehehe...jgn lari tajuk...bkan lelaki y ketengahkan isu ni...cik sakura yang berjantina pompuan y ketengahkan...kami laki, its ok, its orait. nobody is perfect. tak pandai masak takpa. may be pandai tang lain...he

    ReplyDelete
  44. sayaa setujuuuu......mmg kene pandai masakk..somi mana x banggaaa weiii..jheheheh


    Help Me to Win House Make Over Worth 15K

    1st like this page, http://www.facebook.com/nipponpaintblobbies?ref=ts&sk=photos#!/nipponpaintblobbies?sk=wall

    Then search for Si Tikus Bisa Menulis at http://www.facebook.com/nipponpaintblobbies?sk=app_146717525397132 and click like ;)

    Please spread it!

    Thank you in advance. Really appreciate that :)

    100 lucky voter akan memenangi Limited Edition Blobby Plush Toy...so apa lagikk. Voting berakhir pada 10th July 2011

    ReplyDelete
  45. betul gk tu...

    http://duniadalamjaket.blogspot.com/2011/07/lelaki-fobia-dengan-memasak.html

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com