BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, June 25, 2011

Perempuan Kalau Pandai Masak, Cepat Kawen...


"Perempuan kena pandai masak."

"Perempuan kalau keluar jauh-jauh ke ceruk mana pun, akan ke dapur jugak."

"Perempuan kalau pandai masak, cepat kawen."

"XXX tu cepat kawen sebab dia pandai masak lahhhh..."

"Suami, kalau nak makan, dia nak air tangan isteri jugak..."

Semua di atas adalah kata-kata seorang ummi yang jadi tetamu Insyirah petang tadi ketika sedang memasak. Sengih-sengih saje mendengar semua kata-kata tu sambil menjeling-jeling housemate yang balik sekejap ke Insyirah bersama-sama ummi.

Perempuan kena pandai masak? Setuju ke kamu-kamu semua yang gegurl ni? Lelaki kompem la kata keneee kan? Yang perempuan, mungkin ada yang bersetuju 120%, dan mungkin ada yang ber"errr, errr..." Hehehe...

Pada zaman yang serba canggih ini, oh sudahhhh! Abaikan skema jawapan SPM tu. Zaman-zaman sekarang ni, bukan sikit family yang selalu makan kat luar. Sebab isteri tak tahu memasak, dan suami tak pandai masak. Ade jugak isteri yang tahu memasak, tapi malas memasak. Haaaa... Tu macam mana? Boleh diterima lagi kot. Kalau suami pandai masak lak, itu bonus untuk rumahtangga kamu, tapi suami yang pandai masak, pun mesti nak isterinya memasak kan?

So, cane kalo tak tahu memasak? Kena la belajar memasak, sebab dari makanan turun ke hatiiiiii~~~ Eh, bukan-bukan. Dari makanan lah kamu boleh kontrol semuanya. Sebab? Bila kamu yang memasak, dan kamu tahu tentang aspek pemakanan ikut syariat Islam, kamu boleh jaga makan ahli keluarga kamu. Makanan yang terjamin halal akan jadi santapan, menu yang berkhasiat akan masuk dalam perut tiap hari, hati-hati yang keras boleh jadi lembut dengan makanan...eh??? Macam mana tu?

Hati yang keras boleh jadi lembut bila kamu berikan makanan yang kamu masak sambil berzikir memuji Allah dan berselawat ke atas Rasulullah s.a.w!

Sebab tu, perempuan kalo memasak, jangan menyanyi, kang jadi lain lakssss~~~ :p


48 comments:

forever love said...

atq reti masak.. hikhikhik.. opsss.. haha

Kei Seichi said...

heee..betul tu...lagi sweet kalau suami isteri pandai masak...boleh masak same2..hehe

mas saari said...

kalau dulu arwah mak akak selalu cakap camtu...perempuan kena pandai masak baru boleh kahwin!

waRDah a.k.a QiQi said...

erk?? masak lagik?? adessss~

^_*

al_hakim said...

sy pandai masak nasi n air..=P

Faten Ahmad said...

kenalah pandai masak, baru suami bertambah sayang. hehe.(:

JIJI YU said...

kalo pompuan tak masak..camne nak wujud air tangan ibu

♥NuR SyAFiQah♥ said...

sy sokong sangat ngan entry ni kak ;)

sy suke masak so cepat kawin la ni??hahahaha

sergeant keroro said...

hee~ <3

sukew sukew XD

Azzah said...

masak ringkas tapi berkhasiat,suami pun cayang...

fRaMe+LenSeS said...

setuju dengan boss. Nadh suka yang pandai masak sebab Nadh suka makan.. weeee~~~

sarah-najwan said...

pompuan mesti tahu masak..
kalau tak tahu kena belajar..

nati dah kawen..larat ke nk mkn kat kedai ajo..

betapa bahagianya seorg isteri jika hasil masakannya dimakn oleh suami dan anak2nya..pulak tu siap dipuji2 oleh keluarga..mmg bahgia

::blog anak jawer:: said...

tahu masak bukan syarat utama nk kawen...tp salah satu cara tambat hati suami... bila isteri ikhlas masak untuk suami...insyaALLAH suami dah tak cri lg...he3..

suri solehah said...

patutlah akak dulu lambat kawen,,sbb memang betul tak pandai masak huhu

putERi-kAtEk said...

sapa nak makan, dia la kena masak...hahahahaha

BeloG MTT said...

Kalau tak taw masak tapi nak kawen,kopak la asek nak makan dekat luar..Beruntung sikit kalau dapat lelaki yang pandai masak..Tapi tak manis la pulak..Takkan isteri pulak nak makan air tangan suami.. =='

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sangat setuju adik cumil..tak pandai msk kena lah belajar.lg baik jika suami dpt masak bersama.leh bantu membantu saat isteri sakit

niena shopping2u said...

tak pandai masak =.='
lambat la kawin ni gamaknye :/

rosmina samin said...

hai sunah :) suka baca entri ni ^^ tapi boleh tak share yang ini ^^

http://minachilove.blogspot.com/2011/02/salahkah-aku-tak-pandai-masak.html

Muslimah Optimis said...

hurmmm.. kalo makanan masakan sendiri kat rumah lebih nikmat dan sedap kan.. betul kata sunah tu, kita xtau masakan kat luar tu bersih ke tak, tukang masak dia solat ke x.. kan

Acik said...

x pandai masak ler .. kena belajar la ni! heheheeeee

Faris Adli said...

makanan yang paling sedap dibuat oleh ibu kita

Bella Bell said...

kak sunah!! saya reti masak!!

saya reti masak nasi keras kejung dan air hangit.. hahahahahahhaha!!~


siapa nak kawen dgn saya??? :p



^^

Aretikz said...

uhuk2 <-- terasa sebab pandai masak.. keh keh keh..

Lia-De-Pinky-Leo said...

jum memasak... heeheh

Подтверждаю said...

as salam..
ya! sebaiknya reti memasak ;)

dengan memasak, kita boleh meningkatkan lagi kesabaran =)

pakcik reti masak yang basic2 je. hehe. lebih2 tu, kena ada resepi.
adei.

=D

eh? nad itu lelaki? adei. ada pegi beberapa buah bloh. mention yang nad tu 'kakak'

pasal taip kak nad frame and lenses.
adei.. shhh.. jangan bagitau beliau

>_<

Mrs.Yie said...

x jugak..akak dulu pun x pandai masak..tapi cepat je kawin..hehe :)

K O R I E said...

pandai msak manggi jea ni
cmner?.. huhu

Along Usop said...

along pon reti masak gak..

masak nasik,
masak air,
goreng telur..



er.. tu je kot.. eheheheh.. =p


along bukan perempuan.. lalala

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia reti masak lah jugak sikit2 . hahaa :)

^baju kurung^ said...

drp mkanan tu lah yg mmbntuk pribadi kita arini..kan?

xbleh kawin lg :(

Rozuan Ismail said...

kena cepat kawen,kan lupa plak cara nak masak bila lambat kawen.hoho

syaimz said...

kalau macam tu, saya nak belajar masak.haha

Iffah Afeefah said...

stuju

sebab nk jadi darah dlm bdn kn

air tangan isteri pengikat kasih suami

ecece

suami pandai mask mmg bonusssss

lalala bujang msk pe td?

NURUL NADIAH MAMAT said...

lelaki pon kena pandai masak jugak.....t bila isteri sakit senang nak uruskan...hee...

Atiqah Sa'ahiry said...

masak pun x terer g..jom main masak2 kt dapur rumah sendiri..ek

Liza Adi said...

Assalamualaikum...jalan2 dari blog BA.

jemput singgah ye ke blog saya

http://asmiza-handmadejewelry.blogspot.com/

ariana's said...

tak pe..zaman ni kan zaman tunjuk2..gurau je..tapi kalau pandai masak, mmg bagus, dapat "ikat" suami nanti..:)

cik pulau said...

betol..

<-- belum layak kawen... lalala~

efa nur said...

suka entri ini!
terbaek dari ladang :)

jom jalan kan kempen SAYA SUKA MASAK!!

hihihihihi :D

NadiRah said...

yeke??? nad pakwe pon xdo lagi cmno??

eh, pndai ke itik masak??
lalalala~

aDisH.sHidA said...

air tangan pengikat kasih sayang...
yang penting keikhlasan semasa memasak...semua akan jadi sedap bila di makan

FasiHaH SupiaN said...

betul....ada bincangkan isu ni hari tue...tapi kaitan dengan hantaran, nanti kalau sempat nak guna lah ertikel ni nak buat entri berkaitan ni juga....

Qaseh dalia adelia said...

aiyok xpandai masak ni .. masaklah nnt hehe

c-tea said...

terus terang ct tak pandai masak pun.rasenye zaman kite kahwin sok, kite kerja, takde mase pun nak masak.penat kot kerja.nak layan suami lagi.nak masak lagi.kalau makan malam boleh kot.

perempuan tak pandai masak lelaki suke jadikan isu.tapi kalau mereka tak pandai jadi imam.tak pandai pimpin keluarga dengan agama, ade perempuan jadikan isu?

sedangkan apa yang terpenting dalam rumah tangga adalah agama,dan paling baik, seorang suami menjadi imam keluarga barulah harmoni keluarga.baru sentuh bab makan pulak.

tamlegend said...

cik c-tea...kita bincg pasal pompuan dan masak memasak...hehehe...jgn lari tajuk...bkan lelaki y ketengahkan isu ni...cik sakura yang berjantina pompuan y ketengahkan...kami laki, its ok, its orait. nobody is perfect. tak pandai masak takpa. may be pandai tang lain...he

juanita said...

sayaa setujuuuu......mmg kene pandai masakk..somi mana x banggaaa weiii..jheheheh


Help Me to Win House Make Over Worth 15K

1st like this page, http://www.facebook.com/nipponpaintblobbies?ref=ts&sk=photos#!/nipponpaintblobbies?sk=wall

Then search for Si Tikus Bisa Menulis at http://www.facebook.com/nipponpaintblobbies?sk=app_146717525397132 and click like ;)

Please spread it!

Thank you in advance. Really appreciate that :)

100 lucky voter akan memenangi Limited Edition Blobby Plush Toy...so apa lagikk. Voting berakhir pada 10th July 2011

Che Sayzzuwan said...

betul gk tu...

http://duniadalamjaket.blogspot.com/2011/07/lelaki-fobia-dengan-memasak.html

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.