Ticker

6/recent/ticker-posts

Pengalaman Seram di Lebuhraya Pagoh


Bismillahirrahmannirrahim...

Rupa-rupanya banyak kisah seram di lebuhraya Yong Peng - Pagoh. Ingatkan lebuhraya Karak je yang banyak cerita mistik. Mungkin sebab tak berapa dihebohkan. Tak ramai yang tahu. Bila google, baru lah tahu ada juga yang diganggu bila melalui lebuhraya Yong Peng - Pagoh. Kisah makhluk menumpang, kisah wanita dan anak lelaki nak isi tong minyak, kisah berentap dengan Daihatsu Charade putih, dan macam-macam lagi.

Dan ini adalah pertambahan terkini kepada kisah-kisah mistik tersebut. Alkisahnya, lewat petang semalam, saya dan encik suami bertolak pulang ke Kuala Lumpur dari Skudai setelah selesai segala urusan. Dalam pukul 6.30 petang macam tu kami keluar dari tol Skudai. Saya yang mula-mula memandu kereta. Kami plan berhenti solat di R&R Machap. Lepas solat dan mengalas perut, encik suami menawarkan diri untuk memandu kereta.

Kami pun menyambung perjalanan. Saya duduk sebelah encik suami tersengguk-sengguk menahan mata yang mengantuk. Sesekali saya terlelap sebab tak tahan sangat dah mata yang berat. Dalam kereta, kami banyak diam sambil mendengar radio. Sampai la satu kawasan tu, saya terjaga dari terlelap, jalan raya sangat-sangat gelap. Tak banyak lampu jalan di kiri kanan jalan. Jarak kereta di depan dan di belakang sangat jauh. Tiba-tiba encik suami memperlahankan kenderaan dan memandu di lorong kiri. Terlalu perlahan yang sangat pelik bagi saya sebab encik suami suka memecut laju melebihi 130 km/j. Kenapa perlahan sangat dan masuk ke lorong kiri, padahal tak ada kereta pun kat belakang yang nak memotong bila saya jeling cermin sisi yang nyata gelap gelita. Agak lama juga encik suami memandu perlahan hingga timbul dalam hati saya, kereta 'berat' ke?

Lepas papan tanda Pagoh, encik suami memecut semula. Tapi saya tak bertanya apa-apa sebab mungkin tadi dia mengantuk. Sampai la dekat Senawang, saya perasan encik suami asyik menguap. Saya bersuara sambil memicit-micit bahunya untuk hilangkan mengantuk, "ok ke?"

Encik suami macam sangat terkejut bila saya sentuh bahu dia. Tapi dia still jawab, "tak....ngantok!" Huhu. Kesian encik suami, memandu sampai mengantok. Saya offer untuk tukar driver. Tapi encik suami tak menjawab. Sebaliknya, dia bertanya, "nampak kan ape yang abang nampak?"

Saya pelik. Saya jenguk jalan raya terang di depan, kemudian menoleh ke encik suami. "Nampak ape?"

Suami diam dua saat. "Dekat area bukit yang gelap tadi, yang tak banyak kereta, tahu tak abang nampak ape?"

"Tak...." Saya mula rasa semacam.

"Abang nampak benda dalam kereta. Dalam cermin pandang belakang."

"Allahuakbar. Sebab tu ke kereta perlahan sangat tadi, sebab berat?"

"Aha. Berat. Muka dia betul-betul nampak full dan jelas dalam cermin pandang belakang."

Allah. Allah. Allah.

"Perasan kan tadi kat bukit tu?" tanya encik suami lagi. Mungkin dia nak pastikan bukan dia berimaginasi sendiri.

"Aha, perasan...abang bawak slow."

"Kejap je kat situ tadi, lepas tu hilang. Menumpang kot."

Kemudian kami diam. Selang beberapa minit saya pandang muka encik suami. Dalam hati saya, saya bersyukur sangat-sangat, encik suami tenang menghadapi situasi tu, dia tak melatah dan hilang kawalan. Saya fikir, kalau lah saya yang memandu, apa agaknya yang akan saya buat? Boleh ke saya jadi setenang encik suami? Ada hikmahnya Allah tukarkan driver kat Machap tadi. Subhanallah!

Saya masih bimbang. Saya fikir lebih baik saya drive, encik suami dah mengantuk dan penat, ditambah dengan apa yang dah berlaku. Tapi saya sendiri rasa takut dan gerun kalau-kalau ada lagi gangguan lain. Ya Allah, bertawakkal saja lah, Allah Maha Berkuasa. Dia yang lebih patut kita takuti berbanding segala makhluk di muka bumi.

"Abang ok tak?"

Encik suami menggeleng kepala. "Masih terbayang-bayang muka dia."

"Takut tak muka dia?" Ya ampun, stop it Hasunah!

"Seram gila." Kesian encik suami. Dia geleng-gelengkan kepala laju-laju seolah-olah nak hilangkan bayangan wajah makhluk yang menumpang kereta kami. "Perempuan."

Saya tak bertanya lebih lagi sedangkan dalam hati nak tanya ade darah ke, baju putih ke, rambut panjang ke. Bimbang dalam keadaan encik suami macam tu, soalan-soalan tu buat dia tak dapat hilangkan bayangan makhluk tu.

Bila nampak papan tanda RnR Seremban, encik suami bagi signal untuk masuk ke kiri. Kami isi minyak kereta, encik suami pergi toilet, kemudian saya mengambil alih memandu kereta. Dengan lafaz doa naik kenderaan dan tawakkal, kami menyambung perjalanan hingga selamat sampai ke rumah. Alhamdulillah.

Moga encik suami dan saya dalam kesejahteraan, keselamatan dan perlindungan Allah selalu.

P/S: Lepas ni, tak berani dah kot nak drive seorang diri malam-malam, balik or dari Johor. Alhamdulillah, bulan puasa tu tak jadi apa-apa.

UPDATE: Encik suami dah cerita details dekat saya rupa makhluk yang menumpang tu. Wajahnya pucat putih, nampak segala urat, paling ketara urat pada bibirnya, dia duduk tengah-tengah seat belakang, tapi dia hanya diam dan matanya hanya memandang ke bawah. Dia berpakaian warna merah. Rambutnya tak seserabut macam hantu dalam cerita-cerita seram. Encik suami tergerak dalam hati mahu menegur dan bertanya, dia hendak ke mana, tetapi tidak terkeluar, mulutnya seolah-olah terkunci rapat.

Post a Comment

16 Comments

  1. akak, serius eka plak meremang bulu roma. Memang terasa takut pulak. Kami pon selalu balik malam2 tp takdelah lalu sampai ke johor sana.

    ReplyDelete
  2. dah balik rumahkan.. nanti tanyalah soalan2 yg tak tertanya tu.. huhu. Kepochi jugak ni nak taw.. huhuhuhuhuhu...

    ReplyDelete
  3. bedesup baca dari awal sampai habis cerita... nasib baik baca time siang hari huhuhu

    ReplyDelete
  4. Huishh....seramnyaa...meremang bulu roma kita.
    Sy selalu jgak drive sorang2 dari jb lalu highway pagoh tu.
    Kadang2 malam, maghrib, subuh.
    X tau plak kat situ ada kisah seram mcm highway karak.

    ReplyDelete
  5. fuh seram sejuk. abg boleh nampak eh? syukur la selamat. baru2 ni pun pergi kelantan, kawan yang drive pun terlanggar something masa drive pagi2 buta. terus selawat. yg kita codriver tak tau apa pun.

    ReplyDelete
  6. Ngerinya. Nmpk muka pulak tu!

    Mujur ady blh kawal kenderaan dgn baik masa tu. moga dia hny menumpang x ikut lagi selepas tu.

    Psst: dik... Dulu adik pernah kena kacau masa tido kat PD kan? Mcm pernah baca

    ReplyDelete
  7. Seram sungguh puan pengalaman ni.
    Kalau saya yang drive, tak tau la apa jadi..
    Nauzubillah..

    ReplyDelete
  8. hari tu dah baca. hari ni baca balik dan tiba-tiba kami terbayang muka nenek tua tuuuuuuu!!! aiyakk! dah la malam ni takde walid. mesti teringat-ingat

    ReplyDelete
  9. dari sehari-hari nak baca entry ni. tapi selalu terlupa. ayarkkkkkk alhamdulilah Allah bagi kekuatan dkt abg ady masa tu. tetiba kita pulak terbayang muka dia huuuuu

    ReplyDelete
  10. Tercari2 cerita pasal highway yg sama..saya cari dlm internet sbb kawan cerita..terjumpa pautan blog puan. Terima kasih. Terpaksa saya tangguhkan perjalanan balik sbb saya sorg drive....seram baca.harap2 saya sendiri tak melatah bila.diusik..

    ReplyDelete
  11. Saya mengalami pengalaman semasa melalui kawasan plus pagoh lebih kurang pukul 3.30 pagi jumaat malam sabtu 7/1/2017..

    ReplyDelete
  12. Saya pun ada pengalaman seram melalui Highway pagoh...nak kongsi sikit.

    Kejadian sekitar tahun 2015...
    Masa tue kami bertiga on e way balik dari KLIA ke JB.

    Rancangan asal kami nak bermalam jer kat KL... Tapi disebabkan jam baru pukul 11.30 saya dangan 2 lagi rakan putuskan utk balik ke JB malam tue juga...

    Pada masa tue saya yang memandu kereta... Sampai jer kawasan berbukit sblm simpang keluar tol pagoh, kawasan mmg berkabus sedikit kat luar.... Sbb kawasan di situ agak bukit...

    Kebiasaannya, masa kita memandu kereta kita akan sering tengok cermin pandang belakang utk lihat samada ada ada tak kenderaan memotong dr arah belakang kereta kita...

    Alangkah terkejutnya saya pada masa tue tiba tiba saya terlihat

    ADA seorang lelaki tua dlm li kungan umur 60 tahun memakai kopiah putih melintas betul betul di belakang bonet kereta saya...

    Saya tergamam dan melihat sahaja lelaki tua tue melintas..Masa tue kelajuan kereta dlm 120-130 km/j. Dalam hati tertanya tanya... Apa pak aji nie buat kat belakang kereta...Pandangan mata saya terus pada pak aji tue...

    2 rakan saya yang menaiki kereta saya pada masa tue TIDUR..

    Saya meneruskan pemanduan saya hinggalah di RNR MACHAP untuk tukar pemandu... Setibanya di RNR MACHAP rakan saya baru terjaga dan mereka bertanya kenapa nak tukar pemandu lalu saya katakan yang saya mengantuk... Rakan saya menggantikan saya utk pemanduan seterunya ke JB.

    Sehingga lah kami tiba di JB.. Pada keesokan harinya apabila saya kembali ke tempat kerja barulah saya menceritakan pengalaman saya yang saya lalui kepada rakan saya.. Mereka tergamam..

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com