Ticker

6/recent/ticker-posts

Mahasiswa UTM Mengecam Tindakan Israel

UTM Skudai, 2 Januari 2009: Keganasan Zionis terhadap umat Islam di Palestin pada 27hb Disember 2008 lepas telah meletuskan api kemarahan Umat Islam di seluruh dunia. Rentetan daripada peristiwa tersebut, lebih kurang 800 Mahasiswa Islam UTM yang terdiri daripada pimpinan-pimpinan pelajar, staf-staf UTM telah berkumpul di perkarangan Masjid Sultan Ismail UTM bagi menyatakan ketidakpuashatian terhadap kekejaman yang menyebabkan hampir 400 nyawa terkorban dan 2000 yang lainnya cedera di Palestin.

Himpunan aman hari ini dimulakan dengan laungan-laungan Semangat 'hidup Islam, hancur yahudi' sambil diselang-selikan dengan laungan Takbir untuk menarik perhatian golongan-golongan mahasiswa bagi bersama-sama di dalam himpunan tersebut. Pelbagai Sepanduk dan poster yang mengutuk kekejaman Israel telah dinaikkan. Turut bersama-sama dalam perhimpunan hari ini adalah pelajar-pelajar antarabangsa (Indonesia, Iran, Palestin, Turki dll) yang menuntut di UTM Skudai

Himpunan hari ini telah diketuai oleh Saudara Mohd Amin Bin Mohd Hamami, selaku wakil Mahasiswa Islam UTM . Beliau telah memberikan sedikit ucapan bagi menaikkan dan membangkitkan semangat bencikan Israel. Ini merupakan respon dari mahasiswa UTM terhadap tindakan Israel yang telah menafikan hak kemanusiaan rakyat Palestin. Saudara Amin juga meminta umat Islam pada keseluruhannya supaya memberikan bantuan dan sumbangan semampu yang boleh bagi memastikan saudara seakidah kita di palestin tidak terus teraniaya oleh kekejaman Zionis. Selain itu, beliau juga meminta supaya Umat Islam khususnya di UTM memboikot barangan-barangan yahudi dan tidak menggunakan produk-produk keluaran Yahudi ada di dalam negara kita.

Tahniah buat mahasiswa yang telah berjaya melontarkan suara membantah keganasan Israel. Di sinilah bermulanya langkah awal mahasiswa ke arah menjana minda yang mampu berfikir, apatah lagi buat mahasiswa Muslim; apabila dikaitkan dengan isu Palestin. Semoga semangat mahasiswa Muslim sedar UTM untuk mempertahankan kalimah ALLAH di muka bumi akan menimbulkan kesedaran di kalangan mahasiswa lain yang sebelum ini buat endah tak endah pada isu Palestin. Walau bagaimanapun, ana tetap ingin menyatakan rasa kesal pada sesetengah sahabat yang bagaikan tidak peduli akan nasib saudara seagama di Palestin apabila memberi respons "malas la", "nak tidur la" ketika ana mengajak bersama-sama membantah serangan Israel ke atas Palestin. Apatah lagi apabila membeli-belah, walaupun tahu tentang barangan yahudi, masih tetap ingin membelinya. Ana betul-betul kecewa kerana entah ke mana sensitiviti sahabat-sahabat sebagai Muslim apabila melihat saudara seagama diperkotak-katikkan sedangkan sebelum ini kita sama-sama membantah tindakan Israel menawan Baitulmaqdis. Semoga ALLAH memberi kesedaran kepada sahabat-sahabat dan semoga ALLAH terus memberi kekuatan kepada ana untuk membuka minda sahabat-sahabat supaya mereka mampu menilai setiap tindakan dan cakna terhadap isu umat.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Perumpamaan orang mukmin dalam kasih sayang, ramah mesra dan hubungan baik mereka adalah seperti satu jasad, apabila satu anggota padanya sakit akan menyebabkan semua anggota berjaga malam menahan sakit." (HR Muslim)

Rasulullah s.a.w juga bersabda yang maksudnya:: "Janganlah salah seorang daripada kamu berpeluk tubuh dalam keadaan seseorang itu dibelasah secara zalim, kerana laknat akan turun ke atas orang yang menyaksikan ketika mereka tidak mempertahankannya." (HR at-Tabrani)

Save al-Aqsa...Mahasiswa Power!

Post a Comment

0 Comments