Dari Hati Kecilku


Dari Hati Kecilku | Tipu lah kalau hati kecil tak pernah bicara. Bukan manusia kalau tak pernah rasa terluka. Sedangkan nabi pun pernah berkecil hati bila fitnah Aisyah berleluasa. Inikan pula kita, hanya hamba yang hina.

Sedar, diri di mana. Tak layak untuk meminta-minta. Sukar, tapi terus-terus mencuba. Didik rasa cukup pada yang ada. Elak daripada memulakan sengketa.

Kadang rasa ingin menjauh, menyisih pergi. Rasa lebih baik begini. Biar tiada siapa lagi mencari. Bahkan mungkin saja tidak dicari. Sepi. Sendiri.

Namun, dalam samar-samar hati kecil, masih ada sekelumit cahaya. Apa sebenarnya yang kau mahu di dunia? Cinta manusia? Atau cinta Yang Esa?

Pada Tuhan, kau merintih menangis hiba. Mengadu meruntun dengan seluruh jiwa. Kerna kau tahu kau pendosa. Hatimu hitam, kelam, gelita.

Kala diri teruji dengan pelbagai dugaan, hati semakin rapuh, iman semakin goyah, dirempuh dengan bilah-bilah tajam ujian, di antara lelahnya jiwa, dalam resah dan air mata, teruskan bicara pada DIA.

Tiada yang lebih baik mendengar, selain DIA. Tiada yang lebih baik memberi, selain DIA. Tiada yang lebih baik mencinta, selain DIA. Tiada yang lebih baik mengasihi, selain DIA.

Apa lagi yang kau mahu di dunia?

5 comments:

  1. Sedihnya baca... Kadang kita rasa aku lagi sakit , tapi kita lupa..ada yang jauh lebih sakit hatinya.. Ada yang lebih pecah jiwanya.. Kerna itu tuhan kirimkan hamba-hambanya.. Untuk kita sesama ingat-mengingati... Tiberr ayat ain pun terjiwang sama....(jiwang tanpa sengaja)

    ReplyDelete
  2. Mungkin ada sesuatu yg menanti di saba ganjaran kesabaranmu di dunia

    ReplyDelete
  3. Are you okay Sun...?
    Satu pesan Sis 'Bersyukur saat di uji' ...
    Sebesar manapun ujian yang Allah beri pada kita, ingat!! Tuhan sentiasa ADA untuk kita dan tidak pernah tinggalkan kita..

    ReplyDelete
  4. Hebatnya kata2 muhasabah di blog ini. Anda berada di jalan yang tepat. Cinta abadi ke akhirat hanya cinta kasih dan mengharap keampunan dari Dia yakni Allah

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com