BLOG ENCIK SUAMI

Saturday, February 26, 2011

Eh, Ustazah! : Cinta


Di suatu petang yang...okie, indahlah jugak...

Nasri: Eh, ustazah! Assalamualaikum...

Ustazah: Wa'alaikumussalam Nasri...asyik jumpa kamu aje kalau petang-petang ni. Ada apa pulak kali ni?

Nasri: Eh, ustazah ni...jangan la bosan pulak jumpa saya. Huhuhu...

Ustazah: Ops, mana ada ustazah bosan. Ustazah tak cakap pun gitu. Ish, ish, ish. Tak baik tau berburuk sangka...

Nasri: Alamak! Maaf, ustazah. Saya tak sengaja! Maaf, maaf...

Ustazah: Hurm...takpe, ustazah maafkan...

Nasri: Terima kasih, ustazah...macam ni, erm...kakak saya, dia ada masalah sikit. Saya ingat nak ajak dia jumpa ustazah, boleh tak?

Ustazah: Ooo...kakak kamu ke. Boleh, insya'Allah. Datanglah bila-bila esok, ye? Ustazah tunggu je kat ofis.

Nasri: Baik, ustazah. Insya'Allah esok saya datang.

***

Pagi itu, pintu ofis ustazah ade orang ketuk dari luar.

Ustazah: Masuk. Tak pernah kunci pun pintu tu.

Deqdeq: Assalamualaikum ustazah...saya kakak Nasri.

Ustazah: Wa'alaikumussalam...ooo...kakak Nasri ni nak panggil nama ape? Nasrinya tak datang?

Deqdeq: Ustazah boleh panggil Deqdeq je. Nasri ade kelas katanya, dia bagi saya peta ni untuk ke ofis ustazah...(sambil tunjuk peta)

Ustazah: Erk, siap berpeta pulak...macam-macamlah Nasri tu. Deqdeq duduklah sini.

Deqdeq: Terima kasih, ustazah.

Ustazah: Nasri gitau, Deqdeq ada masalah, ya? Cer citer cer citer...

Deqdeq: Erm...Nasri selalu ceritakan tentang ustazah pada saya. Saya rasa saya boleh percayakan ustazah untuk membantu saya...

Ustazah: Insya'Allah...saya akan bantu mana yang mampu...

Deqdeq: Sebenarnya ustazah, umur saya da semakin meningkat...tapi saya masih tak jumpa pilihan hati.

Ustazah: Sebelum ini pun belum ada yang berkenan di hati Deqdeq?

Deqdeq: Bukan takde, ustazah...tapi setiap kali saya berkenan dengan mana-mana lelaki yang baik akhlaknya, indah budi pekertinya, mesti lelaki itu sudah dimiliki oleh orang lain.

Ustazah: Pada Deqdeq pulak, takde yang berkenan?

Deqdeq: Pada saya...ade je ustazah. Tapi saya yang tak berkenan...huhuhu.

Ustazah: Begitu...alhamdulillah. Deqdeq bertuah dikurniakan rasa cinta kepada manusia. Cinta yang Allah bagi...satu perasaan yang indah, kan? Tapi tak semua kecintaan itu kita boleh perolehi dengan mudah...

Deqdeq: Alhamdulillah...memang cinta tu indah, tapi apa maksud ustazah dengan ayat last tu?

Ustazah: Kita selalu mengimpikan cinta yang sempurna. Kita nak pilihan hati kita yang paling terbaik antara semua. Tak boleh ada yang spoil pun. Kalau spoil, terus reject. Sedangkan tak semua manusia kat dunia ni begitu sempurna...

Deqdeq: Allah...benar, ustazah. Tapi saya takde lah terlalu rigid menetapkan syarat-syarat yang bagaimana. Asalkan ada agama dan pandai ambil hati orang tua...tapi entahlah, nape lah agaknya sampai sekarang saya still tak jumpa pilihan hati saya. Sedih benar rasanya bila mak ayah bertanya...

Ustazah: Subhanallah...bagusnya bila agama yang diutamakan. Perkara mengenai jodoh ni sejak dari azali lagi, Allah dah tetapkan untuk semua manusia. Cuma cepat atau lambat sahaja. Kadang-kadang orang yang kita harapkan untuk menjadi teman hidup kita, rupa-rupanya bukan itulah yang terbaik buat kita. Sedangkan yang kita tak suka tu, rupa-rupanya yang tu lah yang terbaik untuk kita sebenarnya. Allah kan Maha Mengetahui.


Deqdeq: Benar ustazah...saya sentiasa pegang kata-kata tu. Saya tak lupa istikharah dan solat hajat kepada Allah. Sentiasa berdoa kepadanya agar dipertemukan saya kepada lelaki yang telah ditetapkan sebagai jodoh saya olehNya.

Ustazah: Alhamdulillah...perkara-perkara tu memang kena sentiasa amalkan, bukan je bab-bab jodoh ni, tapi bab-bab pilihan dalam hidup kita, elok sangat buat istikharah ni. Tapi, bila kita tak jumpa lagi jodoh kita walaupun dah buat istikharah banyak-banyak, jangan pulak kita berburuk sangka pada Allah...

Deqdeq: Berburuk sangka? Dengan Allah pun boleh ke?

Ustazah: Iya...bila kita fikir yang Allah tak kabul-kabulkan hajat kita, padahal kita dah doa banyak-banyak dah... Kita rasa Allah tak pandang kita langsung, sedangkan DIA sebenarnya sedang menguji sejauh mana kita sabar dengan ujian DIA.

Deqdeq: Astahgfirullahal'azim...moga saya dijauhkan dari berburuk sangka kepada Allah. Tapi ustazah, macam mana nak pupuk diri supaya tak berburuk sangka macam tu? Ramai je kawan-kawan yang saya lihat, lemah sangat bila diuji macam ni...

Ustazah: Tadi saya dah sebutkan bahawa jodoh itu telah ditetapkan dari azali lagi, kan? Jadi...pegang satu je dear...Deqdeq sedang berusaha mencari dia, dia pun sekarang ni sedang berusaha mencari Deqdeq...dalam masa tu, teruskan menjadi muslimah yang solehah~ kan nak suami soleh? Jadi kenalah menjadi sambil mencari~ :)


Deqdeq: Subhanallah...terima kasih, ustazah! Insya'Allah saya akan pegang ayat tu...moga dipermudahkan urusan kita semua...

Ustazah: Ameen...baiklah, saya ada kelas jap lagi. Nanti bila-bila masa, jemputlah datang ke rumah pulak. Boleh cerita lagi banyak...ajak je Nasri tu sekali, bagi dia dengar sekali...:)

Deqdeq: Insya'Allah, ustazah...Terima kasih. Assalamualaikum.

Ustazah: Wa'alaikumussalam...

Cinta akan datang bila tiba masanya, Allah tahu bila kita benar-benar memerlukan cinta, bila kita benar-benar bersedia untuk memikul amanah cinta dan bila kita benar-benar mampu memberi komitmen kepada cinta. Jika cinta itu bukan cinta sejati untuk kita, bersabarlah...kerana DIA akan memberikan cinta itu sedikit masa lagi. Jika bukan di sini, insya'Allah kita akan ketemu cinta itu di sana kelak...:)


Admin: Watak-watak di atas adalah rekaan semata-mata, saya guna nama mereka kerana mereka jiran sepagar saya. ;)


ENTRI CAMBEST SAPE KALI NI? JOM TERJAH!



39 comments:

~...AmALinA....~ said...

jadi sy perlu bersabar..hik3 best2,, akak pon jiwang jugakk=p

farhaniza azman said...

akak yg jiwang...
huuuu.. bermakne nih....
akak, tacing la bace... time tgh2 heartbroken ni kan

Sunah Mohammad said...

@~...AmALinA....~

adohhhhh..akak lak jiwang? haish..

Sunah Mohammad said...

@farhaniza azman

akak ke? adoiii..sama ngan ina gak ni..hish..

tacing ke dear...amek mana yang baek, ok? ;)

~CiK TiNieY~ said...

student uia eh?;)

Woofer Storm said...

thank,.sungguh mndlam mksud entry ni, mudah2an sy juga dikurniakan isteri yang baik,walaupun sy sorang yang tak baik..
setiap orng mesti suka akan kesempurnaan walaupun sedar diri jauh dari panggang..ermmm

dtg sini,rasa cool^^

nur aisya humaira said...

Assalam..
menarik plak entry ni,tertarik sye dgn jalan cerita..:)
yakin dengan ketentuan ALLAH..:)
jodoh semua akn tiba..:)

Achu said...

wah....kt sini pon ade crita la...hehe

.::cintabungablogspot::. said...

memang terbaik lah director.. huu ^^

cik pulau said...

waahh.. menarik sangat..
cara penyampaian yang cukup kreatif..
cik pulau suka.. ^^,

z a k w a n said...

bunga-bunga cinta layu di pusaraaaaa......... :P

Salfiza said...

"kenalah menjadi sambil mencari~"
i loike~~ ^_______^

lamanye x datang serabutkan komen sy kt sini...hihi

Sunah Mohammad said...

@~CiK TiNieY~

eh, tak..:) saya UTM, 'anak murid' je UIA..;)

Sunah Mohammad said...

@Woofer Storm

insya'Allah semua orang berhak dapat yang terbaik buat diri masing2..ameen untuk semua...:)

Sunah Mohammad said...

@nur aisya humaira

wa'alaikumussalam aisya..
yakin dengan janji Allah..:)

kembatolo™ said...

layan jugak entri nie..
syokkkk..mekaseh tuk entri ni..hehe

Sunah Mohammad said...

@Achu

kat mana lagi yang ade, dear? hehe..

Sunah Mohammad said...

@.::cintabungablogspot::.

alhamdulillah..:)

Sunah Mohammad said...

@cik pulau

terima kasih cik pulau~ :)

Sunah Mohammad said...

@z a k w a n

hish! anak murid ni...

Sunah Mohammad said...

@Salfiza

tu lah, lama bebenor...:p

Sunah Mohammad said...

@kembatolo™

terima kasih sudi membaca! :)

aimie amalina said...

^______________________^
thumb up!!,hehe..sgt suke...besh2..panduan utk diri akan dtg..ngeee..hehhee..

Sunah Mohammad said...

@aimie amalina

ha, bagus2..:D

Novelgurl said...

salam..huhu asl ustzah tu asyik usha Nasri je ? hehe
betul tu jodh pertemuan smua di tangan Allah..kita berusaha selg terdaya =)

anies anessa said...

wah...berjiwa pulak akak nie..hehe

qasehraihan said...

uksssss...jiwang nampk!!!!
akak bizi smlm xdtg ni..huhu

Sunah Mohammad said...

@Novelgurl

wa'alaikumussalam...hish, nasri yang asyik usha ustazah tu la...:D
betul tu dear..usaha, doa, dan tawakkal~ :)

Sunah Mohammad said...

@anies anessa

ha? adohhhh...

Sunah Mohammad said...

@qasehraihan

takpe, datang pagi ni pun ok~ bila2 pun ok~ hehehe

DeQdEq said...

aduh...mcm betul je dgn deqdeq ni...hehehe...

apa2 pun mmg perkongsian yg sgt menarik...tima kasih sunah...

Mutiara Bernilai said...

dah bace!! haha~

IftiMonstaa said...

menarik sangat :)

Sunah Mohammad said...

@DeQdEq

erk! sama ke kak? hahaha~

Sunah Mohammad said...

@Mutiara Bernilai

:)

Sunah Mohammad said...

@IftiMonstaa

thanks sayang...:)

fRaMe+LenSeS said...

suka sangat sangat sangat sangat sangat artikel ni. sangat besh. ;)

Zue Cancer said...

thanks kak sunnh..ader ramai nak kenal..ader jugak blogger tapi hati ni tak elh terime lagi..da tak de persaan nak becinta...tapi selalu yg baik dtg pada mase yang salah...bile zue beesedia nak bercinta diorg da dikebas org...ni skrang ade yg baik..tapi zue tak sedia lagi..payah toi..

Sunah Mohammad said...

@Zue Cancer

Allah akan bagi bila masanya sudah tiba, insya'Allah...:)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.