Saya Tidak Sempurna, Tapi DIA Jadikan Kami Sempurna...


Aku manusia lemah
Selalu terjatuh
Berbeda aku darimu
Kau berdiri teguh
Aku serba tiada
Aku kekurangan
Dan bila kau tiba
Aku hilang dari kewujudan

"disaat kita merasakan kita down dengan diri kita .. ada insan yg menganggap kita terlalu sempurna ..sanggup menerima segalanya dengan fikiran yg positif ..menyatakan kita melengkapi hidupnya .. dan tanpa kita dia mati ~ adakah itu masih tidak sempurna pada diri kita ?" Baca SINI.

Ayat ini buat saya menitiskan air mata... Qaseh sayang, terima kasih...

Diri saya tidak sempurna, saya sedar itu. Menilai diri dan membandingkan dengan insan lain, memang jauh dari kesempurnaan. Mengenang diri yang kerdil dan hina, begitu banyak dosa lalu pada Dia, dengan iman yang masih goyah, dengan ilmu dan amal yang tak sampai setitis air lautan, saya sangat-sangat rendah, Allah!! Saya sangat-sangat hina! Rasa macam dosa sebesar gunung, kemudian gunung tu akan menghempap saya semula!

Saya tak sempurna! Saya kurang sempurna! Saya jauh dari kesempurnaan!

Tapi...saya tidak sendiri... Semua makhlukNya dilahirkan tidak sempurna dengan segala sifat yang indah-indah... Kenapa begitu? Kenapa tidak Dia sempurnakan saja kejadian kita? Biar kita sudah cukup baik dari kecil lagi, tak perlu mencari jalan untuk mencapai kesempurnaan! Pernahkah kamu-kamu tertanya-tanya tentang ini? 

Ketahuilah, sebenarnya Allah jadikan kita tak cukup sempurna sebab Dia nak anugerahkan kita insan yang akan melengkapi kesempurnaan tu. Sempurna itu saling melengkapi... Sahabat-sahabat kita, ibu bapa, adik-beradik kita, suami atau isteri kita, mereka adalah pelengkap kesempurnaan kita sebenarnya... Syukurilah nikmat itu, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui yang mana baik untuk kita.

Carilah kesempurnaan sambil menjadi sempurna...betul tak ayat ni?

Yang tidak sempurna: Maaf Qaseh, baca entri-entri Qaseh memang selalu buat saya sebak dan muhasabah diri...tapi jangan benti menulis yang macam ni pulak, saya suka...siyes...:')

25 comments:

  1. qaseh entri mcm tu mmg makanan dia..=)

    tak lama lagi nk kawin minah tu..hee

    ReplyDelete
  2. betul sunah...entry2 qaseh membuatkan kita merenung dalam2 ttg diri kta

    ReplyDelete
  3. korang ngumpat eh ...
    yuyu : tenkiu bace ~

    ujang : hang gila ~ haha

    sunah : huhu sebenarnya pagi tadi dengar lagu sempurna tu yg buat entry mcm tu .. tak sgka pulak buatkan sunah sebak ..maaf ye syg .. n tq kalau entry tu dapat muhasabah diri .. :) insyAlah akan teruskan andainya ramai menyukai huhu .. qaseh nanges gak T_T

    ReplyDelete
  4. stuju dgn ujang tu..
    mmg otai a dia bab2 karangan gtu..
    banyak btul idea karangan dia..
    puitis dn menyentuh kalbu..

    ReplyDelete
  5. nie sambungan entry sis qaseh erk.?? hehe...

    bet.. betul..orang lain yang menjadikan kita sempurna..

    ReplyDelete
  6. @Ujang9897

    wah! qaseh nak kawen dah!!! ni sape sembunyik dari sape ni??? :p

    ReplyDelete
  7. @Qaseh dalia adelia

    haha~ mane de ngumpat lah sayang..

    teruskan jek..i suke u buat entri gitu, sume entri u best2~

    ReplyDelete
  8. @forever love

    hehehe...ni entri balasan untuk qaseh sebab dia tanya nape asik nangis je baca entri dia..:p

    ReplyDelete
  9. dari segi penulisan qaseh sangat matang dalam penulisannya, akak sellau amek iktibar disebalik penulisan beliau.. entry sunah tak kurang juga... betul sunah, akak tak mahu kesempurnaan, tapi akak sedang mencari kesempurnaan dalam hidup, untuk ketenagan hati

    ReplyDelete
  10. mmg kalah dgn entry qaseh..malu rs mude2 dah leh wat ayat camtu..huhu

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.