Ticker

6/recent/ticker-posts

Syukran Sahabat

Salam mahasiswa. Alhamdulillah, beberapa hari yang sibuk telah berlalu. Kini, tumpuan beralih ke Digital Signal Processing. Ana dan sahabat-sahabat perlu (lebih kepada mesti) menyiapkan tugasan yang diberikan oleh Dr. Musa sebelum 23 Mac 2009. Bersyukur kepada ALLAH kerana mempunyai sahabat-sahabat yang memahami kesibukan diri dengan amanah dan komitmen, sebak dan terharu dengan keprihatinan antunna. Diri ini sering rasa bersalah kerana tidak mampu membantu banyak dalam menyiapkan apa-apa tugasan yang diberikan, bukan sahaja dari Dr. Musa, tetapi pensyarah-pensyarah yang lain. Ana amat mengharapkan sahabat-sahabat membantu ana dalam akademik, ana tahu ana tak akan ke mana tanpa bantuan sahabat-sahabat yang ana sayang kerana ALLAH.

Seringkali ana menilai keberuntungan diri memilik sahabat-sahabat seperti antunna, kerana tidak semua sahabat ana memiliki sahabat-sahabat yang memahami seperti antunna. Bukan sedikit di kalangan sahabat ana dalam organisasi yang menyatakan rasa sedih dan bersalah kepada sahabat-sahabat 'study group' mereka kerana sering 'meminggirkan diri' daripada perbincangan kumpulan. Malah ada yang memberitahu diri mereka sering dimarahi oleh sahabat-sahabat yang kurang faham dengan amanah berat yang dipikul. Di sinilah perlunya sahabat-sahabat yang benar-benar tahu dan memahami diri kita, sahabat-sahabat yang betul-betul kasihkan kita bukan kerana perkara lain selain kerana cinta kepada Yang Menciptakan CINTA.

Dalam perjuangan sebagai dai'e juga memerlukan sahabat-sahabat yang memahami kita. Sahabat-sahabat yang faham akan menjamin tautan ukhwah. Sahabat-sahabat yang faham akan bersama-sama kita dalam kesusahan dan kesenangan. Jika ukhwah itu lemah, kita tak akan rasa indahnya persahabatan. Ana bersyukur kerana dalam melayari bahtera kehidupan ini, ada sahabat-sahabat di sisi ana yang sentiasa ingin mengukuhkan ikatan ukhwah itu. Sabda Rasulullah s.a.w:

"Tidaklah beriman seorang kamu selagi dia tidak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya". (HR Bukhari dan Muslim)
Sahabat, jazakallahu khairan kathira...Uhibbukum fillah.

-masih pening dengan blogger yang bermasalah-

Post a Comment

0 Comments