Ticker

6/recent/ticker-posts

Apabila Sahabat-sahabat Bercerita tentang Baitul Muslim

Salam 7 Syawal. Sudah 7 hari Syawal menenami kita setelah Ramadhan berlalu pergi. Entah kenapa Syawal ini begitu banyak cerita tentang perkahwinan meniti di bibir-bibir sahabat malah di facebook-facebook dan blog-blog. Sejak sebelum Syawal bukan tidak ada yang membawa isu ini, tetapi menjelang Syawal ini semakin hangat pula isunya. Sedar tidak sedar sebenarnya semuanya telah dewasa, memang sudah sampai masanya untuk berfikir tentang rumah tangga. Bak kata mak ana semasa 'sesi perbincangan' bersama adik-adik malam tadi; "da 20 lebih, memang da kena kahwin." Sepupu ana, Kak Dahlia pula melangsungkan perkahwinan pada hari ini. Dan ramai juga senior-senior dan saudara mara sahabat yang melangsungkan walimah Syawal ini. Antara blog sahabat yang bercerita (sebelum dan semasa Syawal):

Akh Hafizul Hilmi
Akh Ishack 1
Akh Ishack 2
Akh Amin Hamami
Akh Zulhilmey

Dan lebih banyak di facebook-facebook. Tergelak juga ana apabila ada sahabat yang mengandaikan bahawa ini adalah penangan daripada ketupat dan lemang di hari raya kali ini. Ada juga sahabat yang "takut" untuk memikirkan tentang Baitul Muslim kerana masih belum bersedia untuk memikirkannya. Bermacam-macam ragam sahabat apabila berbincang mengenai Baitul Muslim. Bercakap tentang Baitul Muslim sebenarnya membawa diri kita menilai kebersediaan kita untuk menghadapi hari muka. Sudah cukupkah persediaan diri untuk menerima teman sehidup semati? Yang soleh & solehah dicari, tetapi adakah diri sendiri telah menjadi soleh & solehah? Bak kata seorang sahabat; "tepuk dada, tanya iman."

Biarlah persoalan-persoalan itu dijawab di dalam hati antum sendiri. Ingin ana kongsi dua gambar di bawah sebagai renungan...



P/S: Selamat pengantin baru buat Kak Dahlia. =)

Post a Comment

3 Comments

  1. akak, betul lah.
    rase mcm disebabkn mkn byk sgt lemang ngn ketupat kot.
    heheh.

    ReplyDelete
  2. > Khairina 'Izzati
    salam wrt. wbt..
    hehe, mungkin jugak...

    ReplyDelete
  3. bukan saje lemang dan ketupat, tapai dan gulai kawah juga..

    tym kenduri hr tu, umi saya tempah 400 bungkus tapai..erk..

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com