Ticker

6/recent/ticker-posts

Dia Pun Tahu Online Juga~~~


Suka saya baca status adik Hilal yang satu ni.

Terutamanya ayat yang last tu. Sweet sangat ayat tu! ^_^

Memang betul ape yang adik Hilal tulis. Bukan setakat kat Facebook, malah kat semua laman sosial dalam dunia maya ni. Blog, Twitter, Google+, Youtube, semuanyaaaa~ Walau kejahatan atau kebaikan sebesar zarah pun yang kita buat kat sini, Dia tetap kira dan rekodkan dalam buku amalan kita.

Tapi kita selalu lupa, sering saja kita terlepas pandang dengan benda-benda macam ni. Sekejap kita ingat, kita istighfar dan berazam tak buat lagi. Sesaat syaitan membisikkan kata, kita jadi alpa dan mengulang semula buat benda yang tak patut kita buat sebagai hamba.

Mungkin pada kita, benda tu tak membawa apa-apa. Kita tak sedar, kadang-kadang kata-kata yang kita luahkan dalam Facebook, Twitter, blog dan lain-lain tu rupa-rupanya jadi titik pertama yang menimbulkan niat dalam hati orang lain untuk buat Allah murka. Siapa sangka sebaris ayat yang kita taip sambil lewa dan saja-saja rupanya digunakan orang lain sebagai alasan untuk buat jahat. Naudzubillah.

Bukan setakat status, malah apa-apa sahaja yang kita share kat Facebook tu pun kena fikir banyak kali sebelum kita kongsikan. Bimbang nanti dah lah kita berdosa share benda maksiat, orang lain yang 'Like', komen, tengok, dan join share sekali pun jadi berdosa sebab kita. Sama la kes macam wanita Islam yang tak tutup aurat, sudah lah berdosa tak tutup aurat, buat orang lain pula berdosa sebab tengok aurat dia. Naudzubillah.

Hakikatnya manusia memang selalu lupa dan sangat sukar sekali mengambil pengajaran. Manusia memang perlu selalu diingatkan. Sampai bila-bila pun. Beruntunglah orang-orang yang mendekati orang berilmu, kerana dari ilmunya kita dapat manfaat serta peringatan. Alhamdulillah...

Sama-sama muhasabah, ok?

Post a Comment

15 Comments

  1. Allah SWT selalu perhatikan hamba-hambanya. Terima kasih atas peringatan, akak sunah. ^^

    ReplyDelete
  2. akak pun setuju..
    segala apa yang kita buat dan lakukan tak boleh disembunyi dari Allah...

    Tiga hari dalam hidup

    ReplyDelete
  3. moga menjadi peringatan bersama..manusia tak lari drp melakukan kekhilafan

    ReplyDelete
  4. okeh akak sunah
    berazam nak post yg baik2 jek kat belog dn fb dn twitter :))

    ReplyDelete
  5. engko ngn dia beradik2 plak..ngn aku daddy terus..

    ReplyDelete
  6. hehe.. betul! Allah lagi hebat bab online2 ni.. bkn setakat dlm facebook je Allah boleh online.. dlm hati kita pun Allah boleh online.. :D

    ReplyDelete
  7. Dia pun nampak akak baca entry sunah :)

    ReplyDelete
  8. saya pun suka posting adeq tu di FB betul2x

    ReplyDelete
  9. sy pun suka baca dia punya status. hehehe..

    semua jadid amalan kita.. jadi semua kena hati2.. huuu~

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum sunah...bestnya dpt baca n3 yg menarik ni...sama2la kita muhasabahkan diri kita ini....:)

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com