BLOG ENCIK SUAMI

Thursday, April 7, 2011

Kepala Lutut Nkooo!


Erk!

Bukan, bukan...bukan nak marah or mencaci maki, kutuk mengutuk sesape nie. Tapi nak sampaikan sesuatu. Hari tu bincang-bincang ngan sorang kakak ni kat YM. Bincang punya bincang keluar lak isu kepala lutut. Kepala lutut sape lak ni?

Kepala lutut nkooo la...ahaha~

Okeh, okeh...serius ye...kepala lutut kamu-kamu yang LELAKI ni...(ade ke golongan lelaki baca entri kat blog saya ni?) Tau tak kepala lutut kamu tu aurat? Aurat lelaki adalah dari aras pusat hingga ke lutut. Jadi paha pun takleh nampak yeee.....

Al-Hakim meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w melihat seorang lelaki yang terdedah pahanya, maka baginda berkata kepadanya sebagai memberi nasihat...


Batasan aurat ni adalah untuk sesama lelaki jugak tau, bukan sekadar antara lelaki dan perempuan. Tapi...bila kita keluar rumah tu, janganlah pakai sekadar tutup bahagian aurat ni saje pulakkkk...ade gak yang nak kene humban dalam laut kang...tak pun nak kene masuk dalam botol ke...

Pssst, pssst! Jadi cane nak men bola lepas ni??? Takkan nak pakai suar panjang kot??? Tak Shafee Sali la macam ni!

Aiyokkk...kan sekarang dah ade macam-macam kemudahan untuk kamu-kamu tutup aurat kamu tu kalau berseluar pendek sekalipun bila bersukan. Yang macam stokin tu...pe nama ek? Ujang tolong jawab! Ahahaha~

Hurmmm....jadi dengan sape je batasan aurat ni jadi longgar?


Erm...mesti kamu-kamu kata leceh kan nak pakai mende-mende tu semua. Ya, memang macam tuu...yang leceh-leceh ni la nak jaga tempat kamu kat sana nanti, dosa pahala kita pun bergantung ngan yang leceh-leceh dan rimas-rimas ni...orang kata bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian kan, kan, kan...?

Kalo dibiasakan nanti, da tak rimas da, insya'Allah...mula sikit-sikit ye...:)

Nak baca lebih lanjut klik batasan aurat lelaki dan wanita.

P/S: Kakak, kite da sampaikan...moga ada yang amek manfaat...ameen.



20 comments:

aliarosli said...

emmmmmmm,emmmmmmm

akak buatlah entri macam mane nak berubah

kan banyak sangat halangan

kalaw macam saye,tak kuatlah nak kene perli ke ape

memang la orang cakap senang,buat tak tau je ngan orang len

akak pahamkan??

cik pulau said...

amennn.. moga dapat manfaat.. lalala~

Novelgurl said...

ouh kene tutup lah lepas nie =.=

hee~

Izamir Ridzwan said...

IR takde seluar pendek... seluar kecik ade lah.. oppppsssss

forever love said...

nama die suar tight la kak.. hihi..

betul.. selalu aurat perempuan je yg diperkatakan.. aurat laki takde lak...

z a k w a n said...

best entry for ever

Muslimah Optimis said...

tajuk mau kontrobersi kan kembaq..hihihi.. aurat..aurat.. ramai yang susah nak jaga aurat mereka...
insyaAllah saya menutup penuh aurat saya..ameen

mynameismy said...

betul tuh ustazah!!!

fRaMe+LenSeS said...

wahhhhh.. i like. hehehe.. ;) terbaek.. ;) ramai tak tahu.. ;)

Miss Ran said...

org tahu tapi dia buat tak tahu

mcm kaum hawa jugak

tapi yang lelaki sibuk duk kata dia terseksa tgk aurat wanita

tapi mereka? Walaupun tak seksa mana tgk lutut tapi dosa maaaa

udin said...

huhu~ insaf2.. thanks 4 sharing.. ;)

Sunah Mohammad said...

@aliarosli

baca ni sayang...Saya Ingin Berubah, Tapi...

taufiq helios said...

alahmdulillah..saye tak pakai short kalu kuar jenjalan :)

Pembawa_Wacana said...

haaa....jang! Jawab...lalala

APi said...

main bola pakai tight..
hehe

Zulfikar Hazri said...

ai ai kapten...!!! :P

sib bek pakai suar 3 suku.. tehehehe

Along Usop said...

along tak rajen maen bola.. futsal...

so.. memang jarang pkai short bersukan.. =p

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

pakai sluar trek panjang =D

Mira Amirudin said...

salam.
bagus entri ni ;) ha..lelaki2 kat luar sana tu,sila perhatian k!!

... said...

as salam..
bagi yang beringat, batasan tetap batasan. bagi yang lupa..begitu la acuan dunia. thanks memngingatkan yang lain ;)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.