BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, May 18, 2011

TENGAH MARAH NIIII !!!


Anger by #Dark-Asphyxiation on deviantART

Marah?

Pernah hempas pintu bilik kuat-kuat? Baling barang? Hambur kata-kata kesat? Konon-konon nak bagitau semua yang kamu tengah marah? Kamu rasa kamu berhak marah, sume orang pun salah! Releksss...kalo tak releks, amarah kamu tu mampu ganggu fungsi tubuh kamu! Meh kaji sama-sama~

Otak
Amarah boleh buat kamu jadi pelupa. Makin lama makin susah nak ingat kenangan manis dalam hidup sebab bila amarah menguasai diri, hormon 'cortisol' dan hormon yang ade kaitan denga stress akan dirembes dengan kadar yang tinggi. Kesannya, 'pusat memori' jadi kian mengecut dan kurang berfungsi.

Mata
Penglihatan jadi berganda dan kadang-kadang kamu nampak satu garis cahaya yang menganggu. Gejala ni diiringi rasa pening atau migrain. Sebab ape? Bila marah, proses tekanan darah ke otak menegang!

Jantung
Ni yang paling terkesan dengan amarah kamu tu. Jantung akan dapat tekanan yang hebat, so tekanan darah kamu pasti meningkat. Kalau tak dikawal, mungkin kamu akan diserang sakit jantung atau strok!

Gigi
Rasa gigi bergetar yang boleh berlarutan hinggakan waktu tidur pun masih berlaku tanpa kamu sedar. Mengetap gigi boleh menyebabkan rahang kamu rasa sakit, lama-lama gigi kamu patah.

Sistem Imunisasi
Bila marah, perasaan nak melawan akan wujud dalam diri, menyebabkan hormon 'epinephrine' dirembes. Kalau rembesan ni tinggi, sistem imunisasi tubuh akan mendapat tekanan, so kamu akan mudah dapat penyakit dan jangkitan.

Perut
Bila fikiran da dikuasai amarah, otak akan keluarkan bahan kimia semulajadi 'serotonin' dan 'acetylcholine'. Benda ni mengurangkan tekanan darah ke perut. That's why bila kamu tertekan, kamu akan rasa tak sedap perut atau tiba-tiba rasa sakit perut. Cirit-birit? Mungkin saja berlaku dengan tiba-tiba masa kamu tertekan!

Sooo...nak marah-marah lagi sampai seksa tubuh macam ni? Taknak? Kalau taknak, kena la kurangkan marah-marah...

CA Nadh: Macam mana nak kurangkan, boss? Kalau macam ceq ni memang jenis panas baran...T_T

Boss: Haa...nanti mai balik sini. Ceq habaq macam mana nak kurangkan...okehhh?

CA Nadh: Okeh okehhh...

Kamu-kamu pun, tunggu eksss~~ alorhhh...jangan la marah, kang sakit kang... Insya'Allah nanti kita sambung... Hehehe. Sambil tu undi dulu SINI ngan SINI. Terima kasih~


26 comments:

Faris Adli said...

marah itu api. untuk hapuskan api kena dengan air. jadi nak kurangkan marah orang kata kena ambil wudhuk..tapi jangan sampai marah sebab tak boleh ambil wuduk sebab air takde :-)

PinKy MoMMa said...

kalau sis marah sis pegi shopping..makan2 ahahaha sila jgn ikut..penambahan lemak akan berlaku lalala~

aDisH.sHidA said...

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrh..akak kdang2 waktu marah sampai leh nangis

fA!Z said...

terkejut tengok gambar tu.. akak ni pun.. menakutkan orang je.. huhu

~Kirin Selama Perak~ said...

marah?
kirin akan lepak sorang-sorang..
layan blues~
:)

putrifayad said...

dulu kalau marah memang x leh tahan..mesti ramai yg kene tempias..
alhamdulillah sekarang da boleh kawal...hehehe:)

Isteri Encek Bard said...

aceli ieb jarang sangat nam memarah nie sebab tak berapa pandai, lagi banyak bersabar dari marah.. kecuali hati dah tak tahan sangat sebab tertentu

Ana Montana said...

ana kalau marah..muka jadi merah.. haiyooo !! terok benar jadinya.. susah kalau nak sejuk balik..

Miss Ran said...

nadh haha

erm btoi2

kene kntrol mara

huhu

rindu blog nih

FasiHaH SupiaN said...

org yang kuat ialah org yang tahan marah kan? kalau xsilap...

forever love said...

SELAMAT SAYA SUSAH NK MARAH.. HIHI

sumaiyah mokhtar said...

heeee jgn mrh2 sgt, nanti kena jual :)

~...AmALinA....~ said...

xreti nak marah2...lalallala~

Mat Gebu said...

Pcm pun tgh marahh...grrrrrrrrrrr... huhu..

Areliff said...

aq penah marah sampai gerek naik atas bumbung rumah hu3 :p

Nurul Hamimi Awang Japilan said...

ha?huhu. dahsyatnya. thanks info ni. lepas ni kalo mara mesti teringtkan info ni.haha

cik heroin said...

jgn marah2 sis, marah2 ni kwn setan hehe



Tutorial Baru- Facebook Send Button

risa said...

tak pandai nak marah...selalu kalo marah diammm...dan nanges

fRaMe+LenSeS said...

ahahhahaahaha.. CA tamo marah la.. nt muka nek kedut.. ta comei macam boss.. ahahahaha

linda a.k.a ibusumaiyah said...

tak jadi nak marah la...abih rosak sistem dalaman nanti..:)

b a m b a m ' s said...

akak kan..kalau dah marah sangat-sangat-sangat terus nanges..hahahahha.. hampeh betol.. --'

.::.MY.s.e.l.f.::. said...

finaz lau marah g cari tempat gelap.. dok sorang-sorang.. nant dah tenag baru kuar jumpa orang...

mynameismy said...

marah??

klu marah sume org my marah grrr

Sal Saari said...

kalau tengah marah g amik wuduk cepat..

bersama kak Es said...

caiitt..ada sambung lak

ohh..lupe. Belajo ngan pok Beng
hahaha

tak marah haiiih.

nanti tag I sambungan dia okess

Solihin Zubir said...

err.. sy kalau marah, rsa menggigil macam nk tumbuk org..
so, saya cari sesuatu yg bleh ditumbuk, sy tumbuk sekuat hati..
kalau dlu kt ostel, ntah brapa byk almari yg pecah sbb sy.. adeyhh... teruk kan?

skang ni dh bleh control.. lebih byk bersabar.. heheh..

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.