Wednesday, May 18, 2011

TENGAH MARAH NIIII !!!


Anger by #Dark-Asphyxiation on deviantART

Marah?

Pernah hempas pintu bilik kuat-kuat? Baling barang? Hambur kata-kata kesat? Konon-konon nak bagitau semua yang kamu tengah marah? Kamu rasa kamu berhak marah, sume orang pun salah! Releksss...kalo tak releks, amarah kamu tu mampu ganggu fungsi tubuh kamu! Meh kaji sama-sama~

Otak
Amarah boleh buat kamu jadi pelupa. Makin lama makin susah nak ingat kenangan manis dalam hidup sebab bila amarah menguasai diri, hormon 'cortisol' dan hormon yang ade kaitan denga stress akan dirembes dengan kadar yang tinggi. Kesannya, 'pusat memori' jadi kian mengecut dan kurang berfungsi.

Mata
Penglihatan jadi berganda dan kadang-kadang kamu nampak satu garis cahaya yang menganggu. Gejala ni diiringi rasa pening atau migrain. Sebab ape? Bila marah, proses tekanan darah ke otak menegang!

Jantung
Ni yang paling terkesan dengan amarah kamu tu. Jantung akan dapat tekanan yang hebat, so tekanan darah kamu pasti meningkat. Kalau tak dikawal, mungkin kamu akan diserang sakit jantung atau strok!

Gigi
Rasa gigi bergetar yang boleh berlarutan hinggakan waktu tidur pun masih berlaku tanpa kamu sedar. Mengetap gigi boleh menyebabkan rahang kamu rasa sakit, lama-lama gigi kamu patah.

Sistem Imunisasi
Bila marah, perasaan nak melawan akan wujud dalam diri, menyebabkan hormon 'epinephrine' dirembes. Kalau rembesan ni tinggi, sistem imunisasi tubuh akan mendapat tekanan, so kamu akan mudah dapat penyakit dan jangkitan.

Perut
Bila fikiran da dikuasai amarah, otak akan keluarkan bahan kimia semulajadi 'serotonin' dan 'acetylcholine'. Benda ni mengurangkan tekanan darah ke perut. That's why bila kamu tertekan, kamu akan rasa tak sedap perut atau tiba-tiba rasa sakit perut. Cirit-birit? Mungkin saja berlaku dengan tiba-tiba masa kamu tertekan!

Sooo...nak marah-marah lagi sampai seksa tubuh macam ni? Taknak? Kalau taknak, kena la kurangkan marah-marah...

CA Nadh: Macam mana nak kurangkan, boss? Kalau macam ceq ni memang jenis panas baran...T_T

Boss: Haa...nanti mai balik sini. Ceq habaq macam mana nak kurangkan...okehhh?

CA Nadh: Okeh okehhh...

Kamu-kamu pun, tunggu eksss~~ alorhhh...jangan la marah, kang sakit kang... Insya'Allah nanti kita sambung... Hehehe. Sambil tu undi dulu SINI ngan SINI. Terima kasih~

26 comments:
Write Comments
  1. marah itu api. untuk hapuskan api kena dengan air. jadi nak kurangkan marah orang kata kena ambil wudhuk..tapi jangan sampai marah sebab tak boleh ambil wuduk sebab air takde :-)

    ReplyDelete
  2. kalau sis marah sis pegi shopping..makan2 ahahaha sila jgn ikut..penambahan lemak akan berlaku lalala~

    ReplyDelete
  3. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrh..akak kdang2 waktu marah sampai leh nangis

    ReplyDelete
  4. terkejut tengok gambar tu.. akak ni pun.. menakutkan orang je.. huhu

    ReplyDelete
  5. marah?
    kirin akan lepak sorang-sorang..
    layan blues~
    :)

    ReplyDelete
  6. dulu kalau marah memang x leh tahan..mesti ramai yg kene tempias..
    alhamdulillah sekarang da boleh kawal...hehehe:)

    ReplyDelete
  7. aceli ieb jarang sangat nam memarah nie sebab tak berapa pandai, lagi banyak bersabar dari marah.. kecuali hati dah tak tahan sangat sebab tertentu

    ReplyDelete
  8. ana kalau marah..muka jadi merah.. haiyooo !! terok benar jadinya.. susah kalau nak sejuk balik..

    ReplyDelete
  9. nadh haha

    erm btoi2

    kene kntrol mara

    huhu

    rindu blog nih

    ReplyDelete
  10. org yang kuat ialah org yang tahan marah kan? kalau xsilap...

    ReplyDelete
  11. SELAMAT SAYA SUSAH NK MARAH.. HIHI

    ReplyDelete
  12. heeee jgn mrh2 sgt, nanti kena jual :)

    ReplyDelete
  13. Pcm pun tgh marahh...grrrrrrrrrrr... huhu..

    ReplyDelete
  14. aq penah marah sampai gerek naik atas bumbung rumah hu3 :p

    ReplyDelete
  15. ha?huhu. dahsyatnya. thanks info ni. lepas ni kalo mara mesti teringtkan info ni.haha

    ReplyDelete
  16. tak pandai nak marah...selalu kalo marah diammm...dan nanges

    ReplyDelete
  17. ahahhahaahaha.. CA tamo marah la.. nt muka nek kedut.. ta comei macam boss.. ahahahaha

    ReplyDelete
  18. tak jadi nak marah la...abih rosak sistem dalaman nanti..:)

    ReplyDelete
  19. akak kan..kalau dah marah sangat-sangat-sangat terus nanges..hahahahha.. hampeh betol.. --'

    ReplyDelete
  20. finaz lau marah g cari tempat gelap.. dok sorang-sorang.. nant dah tenag baru kuar jumpa orang...

    ReplyDelete
  21. marah??

    klu marah sume org my marah grrr

    ReplyDelete
  22. kalau tengah marah g amik wuduk cepat..

    ReplyDelete
  23. caiitt..ada sambung lak

    ohh..lupe. Belajo ngan pok Beng
    hahaha

    tak marah haiiih.

    nanti tag I sambungan dia okess

    ReplyDelete
  24. err.. sy kalau marah, rsa menggigil macam nk tumbuk org..
    so, saya cari sesuatu yg bleh ditumbuk, sy tumbuk sekuat hati..
    kalau dlu kt ostel, ntah brapa byk almari yg pecah sbb sy.. adeyhh... teruk kan?

    skang ni dh bleh control.. lebih byk bersabar.. heheh..

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com