Wednesday, June 29, 2011

Musim Dingin Akan Berlalu...


Winter by ~Dinarakey on deviantART

"Kesusahan dan kesulitan laksana musim dingin yang basah, lembap dan tidak disukai insan. Tetapi...sesudah musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunganya yang harum dan buah-buahan yang subur." [Stanza Cinta]

Rasa sakit dan perit ketika menghadapi musibah. Rasa terputus segala harapan, bagaikan sudah tiada lagi tempat pergantungan, seolah-olah dunia sudah tidak menginginkan kita. Rasa keseorangan tanpa teman, rasa bersendirian tanpa sahabat, tiada tempat untuk meluah. Siapa saja yang suka pada keadaan yang melemahkan? Keadaan yang menyebabkan hati diuji dengan begitu dahsyat oleh Pemilik Hati.

Pada ketika ini, semuanya akan rasa diri begitu kecil dan kerdil, sangat lemah dan tidak berdaya. Namun jangan dilupa, kita ada Dia yang selalu bersama kita. Luahkan pada Dia... Menangislah semahumu di hadapan Dia... Beristighfarlah memohon keampunan kepadaNya... Dia sentiasa ada untuk mendengar dan melihat hambaNya. Dia... Biarpun tidak dapat dilihat dengan matamu, biarpun tidak dapat ditangkap oleh pancainderamu, rasa cintaNya kepadamu pasti kau rasa! Sebagaimana kau rasakan adanya angin yang menyapu lembut pipimu walaupun nyatanya angin itu tidak dapat kau lihat!

Percayalah musim dingin akan berlalu, kerana janji Dia setelah musibah akan adanya sesuatu yang lebih baik menunggu. Janji Dia hanya untuk mereka yang benar-benar percaya. Percaya dengan hati dan iman dalam dada bahawa Allah akan membantu, Allah sentiasa memberi jalan keluar kepada setiap sesuatu. Setelah itu, kau akan nampak betapa indahnya jalan yang telah Dia susun untukmu... Sama seperti musim bunga yang begitu indah dan mendamaikan...

Betapa sebenarnya Dia sangat menyayangi dirimu...

33 comments:
Write Comments
  1. hehe..stanza cinta tu....huhu

    ReplyDelete
  2. suke! :)
    disebalik kesusahan ade kesenangan..

    ~musim sejuk mmg x best, but after that dtg musim bunga..

    Allah merancang dengan sebaik2 perancangan..

    =)

    ReplyDelete
  3. hmm....stanza cinta banyak memberikan inspirasi.......setiap bait di baca satu persatu agar kesemuanya dapat dihadam dengan baik....tahniah buat penulis...banyak mesej yg baik di sampaikan...

    ReplyDelete
  4. Subhanallah... ^___^
    Dia tdk pernah lupakan kte..kerdilnya kita, besarnya Allah.. walau diri seringkali alpa, walau dibebani segunung dosa, Dia sntiasa brsama kita, cam best je Stanza Cinta tu..

    ReplyDelete
  5. terapi yang paling baik bila ada masalah...adalah meluahkan.. dan pendengar yang paling setia adalah ALLAH.. yang sentiasa mendengar luahan hamba2 nya...

    -Yok mampir diluk = wordless Wednesday#4...kg orang asli...

    ReplyDelete
  6. Salam,
    singgah di sini..abg eq tertarik dengan header yg gerak2 tu..hehe

    ReplyDelete
  7. Salam Sunah...dan yang pasti Allah tak akan membenani umatnya dengan masalah atau kesusahan kalo dia tahu umatnya tidak mampu utk menggalas masalah tu..kerana Dialah Yang Maha Mengetahui...

    ReplyDelete
  8. boleh join...open for public..hehe

    ReplyDelete
  9. mengadulah denganNYA sesungguhnya DIA maha mendengar..menangislah sepuas2nya jika itu melegakan...
    **dok kat sini selalu terasa jiwang sungguh..sejuk dan nyaman:)
    gud job sis!!

    ReplyDelete
  10. syukran kak sunah..entri yg menarik..terima kasih di atas entri ni mengingatkan kita kepada penciptanya..

    ReplyDelete
  11. salam maal hijrah!!

    eh...


    israk mikraj!

    ReplyDelete
  12. Allah tu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...bila kita dekat dengan-Nya ..Dia juga akan dekat dengan kita..

    ReplyDelete
  13. setiap musibah akan da hikmahnya..Allah xkn menguji umatnya tanpa sebab..
    kerana setiap pengujian yang diberikan da ganjaran.. orang yang mampu melalui ujianNya tanpa sebarang rungutan psti akn disayangi oleh Allah.

    dunia ialah tempat ujian..Akhirat adalah tempat kekal abadi

    ReplyDelete
  14. Subhanallah bertapa kerdilnya kita dibumi ini.. Bersyukur sangat dengan apa yang telah dikurniakan.. Sesungguhnya setiap musibah yang berlaku ada hikmahnya... Redha dengan segala ketentuan NYA... Insya Allah ada ganjaran kelah... melakukan sesuatu seikhlas-ikhlasnya.. mudah-mudahan diberkati.. Amin Yarabbal A'alamin... Allahhuakbar...

    ReplyDelete
  15. subhanallah..

    فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

    Janji Allah itu pasti... ^_^

    selamat pagi sunah!! ^_^

    ReplyDelete
  16. jangan mudah mengeluh kalau menghadapi masalah...sebaliknya fikirkan cara terbaik utk selesaikannya dengan memohon petunjuk dan hidayah darinya serta diiringi dengan doa...insyallah!

    ReplyDelete
  17. Allah selalu ad untuk kite saat kite bangun atau jatuh..tidak dari dekat..dari jauh Dye sentiasa perhati kite..Allah tak kan pernah tinggal kan kite mcm lelaki tinggal kan kite..so mohon lah pade Nye..walau susah atau senang..:)

    ReplyDelete
  18. indahnya kata² yg disulam dari hati. ^_^

    ReplyDelete
  19. salam sis.

    mintak share blh? :)

    ReplyDelete
  20. tetibe teringat lagu "kehidupan"..

    kesenangan yg dtg, slps kesusahan, semuanya adalah nikmat dr Tuhan.. ^_^

    ReplyDelete
  21. oh...on picture it looks so calm but in reality it's actually so cold

    ReplyDelete
  22. ramai komen

    tatau nak kte pe da haha

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com