BLOG ENCIK SUAMI

Wednesday, June 29, 2011

Musim Dingin Akan Berlalu...


Winter by ~Dinarakey on deviantART

"Kesusahan dan kesulitan laksana musim dingin yang basah, lembap dan tidak disukai insan. Tetapi...sesudah musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunganya yang harum dan buah-buahan yang subur." [Stanza Cinta]

Rasa sakit dan perit ketika menghadapi musibah. Rasa terputus segala harapan, bagaikan sudah tiada lagi tempat pergantungan, seolah-olah dunia sudah tidak menginginkan kita. Rasa keseorangan tanpa teman, rasa bersendirian tanpa sahabat, tiada tempat untuk meluah. Siapa saja yang suka pada keadaan yang melemahkan? Keadaan yang menyebabkan hati diuji dengan begitu dahsyat oleh Pemilik Hati.

Pada ketika ini, semuanya akan rasa diri begitu kecil dan kerdil, sangat lemah dan tidak berdaya. Namun jangan dilupa, kita ada Dia yang selalu bersama kita. Luahkan pada Dia... Menangislah semahumu di hadapan Dia... Beristighfarlah memohon keampunan kepadaNya... Dia sentiasa ada untuk mendengar dan melihat hambaNya. Dia... Biarpun tidak dapat dilihat dengan matamu, biarpun tidak dapat ditangkap oleh pancainderamu, rasa cintaNya kepadamu pasti kau rasa! Sebagaimana kau rasakan adanya angin yang menyapu lembut pipimu walaupun nyatanya angin itu tidak dapat kau lihat!

Percayalah musim dingin akan berlalu, kerana janji Dia setelah musibah akan adanya sesuatu yang lebih baik menunggu. Janji Dia hanya untuk mereka yang benar-benar percaya. Percaya dengan hati dan iman dalam dada bahawa Allah akan membantu, Allah sentiasa memberi jalan keluar kepada setiap sesuatu. Setelah itu, kau akan nampak betapa indahnya jalan yang telah Dia susun untukmu... Sama seperti musim bunga yang begitu indah dan mendamaikan...

Betapa sebenarnya Dia sangat menyayangi dirimu...


33 comments:

NadiRah said...

hehe..stanza cinta tu....huhu

cik nurussalwa said...

suke! :)
disebalik kesusahan ade kesenangan..

~musim sejuk mmg x best, but after that dtg musim bunga..

Allah merancang dengan sebaik2 perancangan..

=)

FasiHaH SupiaN said...

hmm....stanza cinta banyak memberikan inspirasi.......setiap bait di baca satu persatu agar kesemuanya dapat dihadam dengan baik....tahniah buat penulis...banyak mesej yg baik di sampaikan...

niena shopping2u said...

Subhanallah... ^___^
Dia tdk pernah lupakan kte..kerdilnya kita, besarnya Allah.. walau diri seringkali alpa, walau dibebani segunung dosa, Dia sntiasa brsama kita, cam best je Stanza Cinta tu..

::blog anak jawer:: said...

terapi yang paling baik bila ada masalah...adalah meluahkan.. dan pendengar yang paling setia adalah ALLAH.. yang sentiasa mendengar luahan hamba2 nya...

-Yok mampir diluk = wordless Wednesday#4...kg orang asli...

eqbalzack said...

Salam,
singgah di sini..abg eq tertarik dengan header yg gerak2 tu..hehe

azila said...

Salam Sunah...dan yang pasti Allah tak akan membenani umatnya dengan masalah atau kesusahan kalo dia tahu umatnya tidak mampu utk menggalas masalah tu..kerana Dialah Yang Maha Mengetahui...

eqbalzack said...

boleh join...open for public..hehe

risa said...

mengadulah denganNYA sesungguhnya DIA maha mendengar..menangislah sepuas2nya jika itu melegakan...
**dok kat sini selalu terasa jiwang sungguh..sejuk dan nyaman:)
gud job sis!!

Sari Yusa Ibrahim said...

Subhanallah...

niena shopping2u said...

hahah.. gedikkkkkz!

Atiqah Sa'ahiry said...

syukran kak sunah..entri yg menarik..terima kasih di atas entri ni mengingatkan kita kepada penciptanya..

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

suka entry ni!!

вєнιη∂ тнєѕє єуєѕ | Makan-Makan

shahjiehan said...

salam maal hijrah!!

eh...


israk mikraj!

mynameismy said...

penuh bermakna..;)

shida anwar said...

Allah tu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...bila kita dekat dengan-Nya ..Dia juga akan dekat dengan kita..

Pojiekyra said...

setiap musibah akan da hikmahnya..Allah xkn menguji umatnya tanpa sebab..
kerana setiap pengujian yang diberikan da ganjaran.. orang yang mampu melalui ujianNya tanpa sebarang rungutan psti akn disayangi oleh Allah.

dunia ialah tempat ujian..Akhirat adalah tempat kekal abadi

Fyqa said...

subhanallah :')

Isteri Encek Bard said...

Subhanallah bertapa kerdilnya kita dibumi ini.. Bersyukur sangat dengan apa yang telah dikurniakan.. Sesungguhnya setiap musibah yang berlaku ada hikmahnya... Redha dengan segala ketentuan NYA... Insya Allah ada ganjaran kelah... melakukan sesuatu seikhlas-ikhlasnya.. mudah-mudahan diberkati.. Amin Yarabbal A'alamin... Allahhuakbar...

mohd zhafri said...

=)

waRDah a.k.a QiQi said...

subhanallah..

فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا

Janji Allah itu pasti... ^_^

selamat pagi sunah!! ^_^

mas saari said...

jangan mudah mengeluh kalau menghadapi masalah...sebaliknya fikirkan cara terbaik utk selesaikannya dengan memohon petunjuk dan hidayah darinya serta diiringi dengan doa...insyallah!

tamlegend said...

yakinkan janji Tuhan...

efa nur said...

Subhanallah.. indahnya :)

JIJI YU said...

sutera bidaadari

anismelon said...

Allah selalu ad untuk kite saat kite bangun atau jatuh..tidak dari dekat..dari jauh Dye sentiasa perhati kite..Allah tak kan pernah tinggal kan kite mcm lelaki tinggal kan kite..so mohon lah pade Nye..walau susah atau senang..:)

KyêrulL said...

indahnya kata² yg disulam dari hati. ^_^

noraim said...

salam sis.

mintak share blh? :)

Sunah Sakura said...

@noraim

silakan... :)

NuSaNa NoSa 91 said...

tetibe teringat lagu "kehidupan"..

kesenangan yg dtg, slps kesusahan, semuanya adalah nikmat dr Tuhan.. ^_^

cik pulau said...

wahhh..kagumm...^^,

Andrik McVean said...

oh...on picture it looks so calm but in reality it's actually so cold

Iffah Afeefah said...

ramai komen

tatau nak kte pe da haha

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.