BLOG ENCIK SUAMI

Monday, November 21, 2011

Bagi Hadiah Yang Jadi Darah Daging

Gambar dari SINI

Tadi belek-belek entri Iffah Afeefah yang terlepas beberapa hari ni akibat kesibukan melampau.

Ada satu entri yang ada satu komen yang menyebabkan saya berfikir jauh. Entri Buta+Pekak+Bisu=CINTA: Apa nak buat dengan hadiah pemberian bekas kekasih hati? Tu diaaaaa. Kemain lagi tajuk dia kan? Mesti la dia buat entri ni sebab terkenang hadiah-hadiah dari bekas kekasih hati dia, pi baca sendiri, ok?

Tapi saya tertarik dengan komen adik samurai champlo...


Hadiah macam mana yang akan jadi darah daging? Macam yang adik samurai champlo tulis kat situ, hadiah berbentuk makanan dan minuman. Kalo nak bagi kat kawan-kawan, ahli keluarga, bakal isteri, bakal suami (tak sebut kekasih kat sini, sebab ape ek? Fikir sendiri, ok?) hadiah berbentuk makanan, saya rasa sangat elok sekali. Lagi elok kalo kita sendiri yang buat~~~

Pasaipa?

Sebab bila kita sendiri yang buat, kita boleh bacakan ayat-ayat Allah dan selawat nabi sambil-sambil menyediakan makanan tu. Moga-moga nanti orang yang menerima hadiah kita, tenang hatinya dan elok peribadinya. Kalau bukan kita buat pulak, contohnya beli kat kedai, pastikan la makanan yang kita bagi tu halal dan terjamin kebaikannya. Bukan ke makanan yang jadi darah daging tu akan mempengaruhi serba sedikit akhlak dan peribadi kita?

Tapi orang sekarang ni tak suka sangat hadiah berbentuk makanan kan? Sebab bila da makan, terus habis. Tak boleh dah nak jadikan kenangan... Tu la yang selalu kita fikir... Sedangkan yang sebenarnya hadiah tu kekal sampai bila-bila...hurmmm...


20 comments:

BeloG MTT said...

Hheee ada betul jugak kann.. Hadiah berbentuk makanan dan jadi darah daging dia..Akan kekal dengan dia sampai bila bila pon :')

aDisH.sHidA said...

SETUJU 200% DENGAN SUNAH....

Anum said...

betul2 setuju ngan sunah

Munnafendy said...

betul jugak tu...tp paling afdal buat sndri la.kalau blnja kfc lain la plak kot =P

mas saari said...

betul tu...
lagi lebih bermakna kan?

Niena Pengembara Ilahi said...

betul...


erm..kasi buku pn ok jugak

fRaMe+LenSeS said...

betoi jugak. kalau wat sndiri lagi bermakna ae? tapi ai tak pandai masak. camna tu boss? ce kumen sket. :P

Eera Shera said...

betul2. sy pun kalo nk bg kwn hadiah, suka bg makanan..

sy pun suka org bg mkanan..haha ;)

SoLy SoLicious said...

ha'ah..btol tu

c@PtA!n a!Dz@M said...

betul tu .

Tentang Kita said...

sangat bersetuju....penah wat gini dgn ex pakwe..bagi dia mkn byk...tiap2 weekend masak tuk dia...bila dh putus..xde kenangan yg sakitkan hati pun nk ditatap

FasiHaH SupiaN said...

i see

Iffah Afeefah said...

Nanti masuk perot
slamenye ade dgn kite

suke2

kiera'sakura said...

betol tue kira pown suka bg makanan.. sbb tue klu nk belanja , kira suka belanja makanan sbb akan jd drah daging... :)

sergeant keroro said...

setuju dengan jiji

efa nur said...

setuju....efa pun suke hadiahkn buku2...dgn harapan dpt memberi manfaat kepada si penerima.. :)

Miss Nadya said...

nad setuju dengan akak taw...:)

new entry :: perlawanan akhir Malaysia vs Indonesia sea games 2011

CikguShikin said...

Bila semakin dewasa, hadiah yang boleh digunakan akan lebih bermakna berbanding sekadar perhiasan

alexa yussida said...

betol tuh..lagipon kalo nak jaga suami mmg kena jaga perut die pon..:P

Muslimah Optimis said...

betul tu.. hehe.. kata2 ini juga yang kami pegang sejak setahun lalu selepas seorang sahabat memperkenalkan frasa ini kepada saya sebab dia suka bagi hadiah dalam bentuk makanan..so sekarang, kami pun suka bagi hadiah berbentuk makanan.. hehehe

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.