Ticker

6/recent/ticker-posts

Perkahwinan



Perkahwinan itu bukan perkara main-main yang boleh dicetuskan tanpa rasa penuh tanggungjawab… Cinta itu komitmen yang memerlukan seseorang itu benar-benar bersedia ke arahnya… Jangan dipaksa diri untuk masuk ke dalamnya jika iman di dalam jiwa belum mampu menjadi benteng kepada hawa nafsu…

Bak kata seorang sahabat…Perkahwinan merupakan satu tanggungjawab yang berat. Perkahwinan tidak cukup dengan cuma berbekalkan perasaan suka atau berkenan yang ada. Keserasian dalam agama itulah yang penting. Kefahaman dan kesedaran tentang tujuan perkahwinan yang sebenar, kesedaran bahawa perkahwinan bukan sekadar menjauhkan diri daripada maksiat, bukan sekadar memenuhi fitrah. Ia lebih dari itu…Oleh itu, apabila telah mempunyai perasaan atau berkenan pada seseorang, kendalikanlah ia dengan iman. Tanamkan isfat malu dalam diri, sifat malu yang boleh menghalang dan mencegah. Malu untuk berdua-duaan, malu untuk bergayut, malu untuk ber’sms’ dengan rakus, malu, malu, malu… (lanjutan di http://biotechnologist-to-be.blogspot.com)

Sekadar perkongsian dari dalam naluri yang menyesakkan fikiran…

Post a Comment

2 Comments

  1. perkahwinan bukan kerana nafsu semata mata

    ReplyDelete
  2. setakat ckp main2 tu blh la, tp betul2 nak kwen tu perlukn segalanya.

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com