Ticker

6/recent/ticker-posts

SOMC

Salam. Alhamdulillah, hari ini ana telah berpindah ke Switching Operation & Maintenance Centre (SOMC) Bintulu. Masih di bangunan yang sama, tetapi di aras berbeza. Kali ini di tingkat paling atas bangunan TM itu. Awal-awal pagi lagi ana sudah menunggu Encik Saiful Azrin untuk melaporkan diri. Agak lama juga ana menunggu, dia terlupa agaknya, itulah yang ana fikirkan. Beberapa minit melepasi 8.30 pagi, barulah seorang staf lelaki yang baru sampai mempelawa ana masuk ke dalam pejabat. Alhamdulillah.

Ana masih menunggu supervisor ana sambil duduk di meja yang disediakan untuk ana. Beberapa minit berlalu, 3 orang staf di dalam pejabat itu kelihatan agak sibuk. Kemudian, staf lelaki yang mempelawa ana masuk tadi menghampiri ana, mengambil kerusi di meja sebelahnya dan duduk di hadapan meja ana.

"Kamek Saiful. Sapa nama kitak tek?" tanyanya.
(Saya Saiful. Siapa nama awak tadi?)

"Siti (entah kenapa ana tidak dapat menuturkan 'Sunah' sejak melapor diri di TM)." Ana menghulurkan surat yang diberikan oleh Encik Olek kepada ana pada minggu kedua LI dahulu sambil berkata di dalam hati, 'Dah agak dah ni Encik Saiful'.

Kemudian, dia menerangkan kerja-kerja yang dilakukan di SOMC, turut diceritakan kepada ana tentang mahasiswa-mahasiswa lain yang pernah LI di situ. Berbual dengannya beberapa minit memberikan banyak input berguna kepada ana termasuklah memperkenalkan pelbagai singkatan yang digunakan di TM yang ana tidak berapa ingat semuanya. Daripada perbualan itu jugalah ana baru mengetahui proses semasa membuat panggilan telefon. Hehe.

Selepas menceritakan serba-sedikit tentang ruang lingkup SOMC, Encik Saiful membawa ana ke TM di Tg. Kidurong. Dia menunjukkan bilik yang menempatkan EXCHANGE di Tg. Kidurong kepada ana, dan gambar-gambar di bawah menceritakan yang selebihnya.

Bahagian dalam rectifier yang digunakan

Encik Saiful menunjukkan bagaimana salah satu kaki DC (yang berpelekat biru) boleh disentuh semasa beroperasi tanpa terkena renjatan jika kaki yang satu lagi tidak disentuh (JANGAN tiru aksi ini jika anda masih kurang jelas tentangnya)

EXCHANGE - Banyaknya...Ni semua syarikat-syarikat besar yang punya

Alat ini lah yang memberi nada panggilan setelah kita mendail nombor telefon yang ingin dihubungi

Encik Saiful (yang sedang menelefon) dan dua staf TM sedang memeriksa kabinet di luar bangunan TM

Alhamdulillah, ana seronok di sini. Akan ana gunakan seminggu yang begitu singkat ini dengan sebaiknya, insya'ALLAH.

Laporan seterusnya akan menyusul, insya'ALLAH.

Post a Comment

2 Comments

  1. salam..beruntung kamu.dapat pelbagai maklumat yang bakal digunakan kelak :)

    ReplyDelete
  2. ...> wassalam wrt..alhamdulillah..sangat rindu dengan semua ni~

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com