BLOG ENCIK SUAMI

Friday, March 11, 2011

Eh, Ustazah! : Solat dan Warna II


Kelas petang hari tu ustazah masuk macam biasa. Tapi tak terserempak pun dengan Nasri. Sebab dah masuk kelas Nasri tengahari tadi. Maka, mari perkenalkan lagi anak murid ustazah di kelas lain pulak...:D

Ustazah: Assalamualaikum semua.

Semua menjawab salam.

Ustazah: Minggu lepas kita dah borak santai tentang solat dan warna, ingat lagi tak?

Alia: Ingat, ustazah! (bakpe la nama anak murid ustazah ni banyaknye start dari huruf A?)

Yusof: Pasal solat Subuh kaler biru, Zohor kaler kuning!

Ustazah: Ye...betul, betul, betul. Pandai-pandai semua...hari ni kita nak sambung lagi. Sudi tak dengar ni? Kamu yang tengah baca tu, sudi tak baca sampai habis? :D

Semua jawab sudi...ye ke? Takpe, sambung jek ustazah oi!

Ustazah: Untuk solat Asar pulak, warna alam bertukar menjadi warna oren. Masa ni, spektrum warna alam sama dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Taufiq: Haaaaa???? Reproduktif? Mende tu ustazah?

Ustazah: Sistem pembiakan manusia, sayang...

Taufiq: Erh, ustazah panggil sayang...malu malu... (muka da merah)

Ustazah: Semua ustazah sayang, okie? Rahsia warna oren ni kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya. Lebih malang lagi kalau waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (maksudnya, tido!). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Atie: O...kalau waktu maghrib pulak, ustazah?

Ustazah: Untuk waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah. Pada waktu ni kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tak duduk luar rumah. Sebabnye, spektrum warna pada waktu ni menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red). Ini bermakna jin dan iblis pada waktu ni amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Atie: Huu...takutnye~~~ Lepas ni taknak main sampai senja dah!

Ustazah: Ha, tau pun. Lagi satu...lebih elok kalau sape-sape yang drive waktu senja ni, berhenti sekejap. Sebabnye, kite tengok gambor di bawah ye...


Yusof: Oh! Indah sungguh bunga sakura, dihembus bayu di kala senja, dengar-dengar kawan semua, tak elok driving waktu senja~ lalala~

Plap! Plap! Plap! Itu bukan bunyi tepuk tangan, tapi bunyi rotan ustazah ke atas meja Yusof.

Yusof: Err...maaf, maaf. =.=

Ustazah: Itu tepukan untuk kamu Yusof. Okie, macam mana pulak waktu Isyak?

Alia: Ha...Isyak gelap! Hitam jek alam...

Ustazah: Gelap Isyak warna alamnya indigo. Waktu Isyak ni menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya sama dengan sistem kawalan otak. Orang yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alia: Hoh! Patutlah....-_-" saya selalu lewat-lewatkan Isyak sebab masa Isyak kan panjang sampai Subuh. Huhuhu...tapi tak tenteram pun nak tido, asyik fikir tak Isyak lagi ni...

Ustazah: Ha...lepas ni kalau boleh solat lah Isyak awal waktu...selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya sama dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Taufiq: Ooooo...sama konsep macam meditasi je ni ustazah.

Ustazah: Memang sama! Sebab manusia sedar tentang hakikat tenaga alam ni, itu yang wujudnya meditasi, taichi, qi gong dan sebagainya. Semuanya atas tujuan nak serap tenaga alam ke dalam tubuh kita.

Atie: Dan kita yang Muslim ni, Allah da syariatkan solat tanpa perlu fikir lagi camne nak serap tenaga ni kan ustazah, kan~~~?

Ustazah: Yezza~~~ betul tu! Amat malang kalau kita lalai dalam solat...jadi lepas ni semua pakat solat awal waktu no....

Semua jawab: Baik ustazah! Insya'Allah...


Maka, lebih baik kiranya kita solat di awal waktu, cuba kalau da masuk waktu tu kita tengah buat kerja, try mintak izin dengan Allah, "Allah, jap eh...bagi aku setelkan keje ni dulu..." ni senior saya pernah buat, dia kata memang takkan tersetel. Sebab malu dengan Allah...


ENTRI CAMBEST SAPE KALI NI? JOM TERJAH!



37 comments:

bun said... Reply to comment

solat awal waktu

bek ustazah

terase lak part isyak tuh
tapi tak sampai subuh,just lambat je
uhhuhuhu

forever love said... Reply to comment

huhuhu..wah! bru tahu.. thnx ya ustazah sunah...

Miss Ran said... Reply to comment

muhasabah diri

Along Usop said... Reply to comment

manisnya kisah telah tercipta
dalam kelas ilmu diberi
isinya sampai terbuka mata
mari beramal nasihat diberi

terima kasih kak sunah!.. =)

Nurul Atika said... Reply to comment

keindahan islam... :)

annenyss said... Reply to comment

mata terbelau..erkkkss~

aDisH.sHidA said... Reply to comment

pendekatan yg terbaek

eddy syrol said... Reply to comment

:)

Salfiza said... Reply to comment

nice one kakak!~ ^____^

sissyira said... Reply to comment

salam


pertama kali didedahkan dgn ilmu ini...terima kasih banyak =)

Ujang9897 said... Reply to comment

erk.., nice...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... Reply to comment

nice dik

Farhan Muhammad said... Reply to comment

ada kaitan rupanya warna dengan waktu solat..... baru tahu. hahahahaha

... said... Reply to comment

as salam..
perkongsian maklumat dalam bentuk cerita yang menarik =)

teruskan usaha ;)

nadiya taqwa adam said... Reply to comment

Allah Maha Besar :)

Yaya said... Reply to comment

maha suci allah...

Fiqas said... Reply to comment

terbaik dari sunah.. persembahan yang bagus...

z a k w a n said... Reply to comment

yea yea ada jugak. syukran lakiya ustazah.

cerita sangat best. keep it up

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@bun

erk..terasa ke? betul rupanya...ops! :p

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@forever love

sama-sama atiq sayang...

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Miss Ran

muhasabah bersama...:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Along Usop

plap! plap! plap! :p

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Nurul Atika

Islam itu indah...:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@annenyss

blink blink~

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@aDisH.sHidA

terima kasih kakak...

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@eddy syrol

:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Salfiza

arigato ne nabila-chan!

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@sissyira

wa'alaikumussalam kak syira~

sama-sama berkongsi..

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Ujang9897

"erk.." tu untuk ape ujang? :D

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Lydia Miza(Aidyl Azim)

thanks kakak comot~

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Farhan Muhammad

erk! gelak besar kamu...ekeke~

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@...

insya'Allah..

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@nadiya taqwa adam

Allahuakbar...:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Yaya

subhanallah...:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@Fiqas

:)

Sunah Mohammad said... Reply to comment

@z a k w a n

mesti la ade..kamu kan anak murid tetap..

MR & MRS MAKMUM said... Reply to comment

ISYAK???

mmm..terkena pd diri seniri jugak tp masa dulu skrg suami ajk solat saa2...awal la... :)

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (48) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.