Ticker

6/recent/ticker-posts

Pintu Surau Terkunci

Melihat jam di telefon bimbit.

Dah pukul 7.28 malam. Cepat-cepat kemaskan laptop. Melangkah ke surau yang letaknya di depan kedai saje. Ramainya orang di luar surau. Seperti semua menunggu sesuatu, bukan menunggu ada ruang solat dalam surau, tapi menunggu pintu surau dibuka.

Seorang mak cik mengetuk-ngetuk pintu surau. Mungkin dia fikir ada orang di dalam. Tiada kasut atau selipar di luar surau. Itu yang saya nampak.

"Terkunci ke mak cik?" tanya saya.

"Aha, berkunci. Sape ntah kat dalam."

"Rasanya, ada yang terkunci ni. Sebab takde selipar pun, tak tau lah kalau dia bawak masuk dalam."

"Hurmm...tu lah, macam mana nak solat ni. Maghrib bukan lama."

Saya hanya tersenyum kemudian beredar. Berjalan dan terus berjalan dalam Tesco. Sambil menjenguk sekejap kedai yang ditinggalkan. Tak ada pelanggan. Saya terus berjalan. Mencari kelibat sesiapa yang beruniform pengawal keselamatan. Tak jumpa. Saya kembali ke kedai. Mata melihat ke sana-sini. Saya menghampiri staff yang menjaga booth Easy RHB.

"Tumpang tanya, office kat mana ye?"

Dia pelik. Mungkin lagi pelik sebab ini kali pertama saya menegur dia setelah dua hari bekerja sambilan di sini. Saya kan pemalu orangnya. Eh!

"Surau terkunci, nak tanya siapa ye?"

"Owhhh, cuba naik atas, tanya maintenance."

"Kat atas ye? Terima kasih~"

Saya naik ke tingkat atas. Nampak kaunter informasi Tesco. Seorang staff wanita India sedang berbual dengan seorang staff lelaki. Nampak saja saya mendekat, dia bertanya kalau ada apa yang dia boleh bantu (dengan dialognya; "ya?").

"Erm, surau bawah terkunci. Boleh tolong buka?"

"Surau kunci, suruh orang buka~" Dia pula memberitahu staff lelaki teman berbualnya sebentar tadi. Staff lelaki tersebut bercakap-cakap di walkie talkie, tanpa memandang saya. Staff wanita tadi pula telah lama beredar jauh ke belakang kaunter. Tidak tahu apa kata putus mereka, tapi butir perbualan sedikit sebanyak meminta orang yang berkenaan untuk membuka pintu surau perempuan yang berkunci. Bila mereka seakan-akan tidak mempedulikan saya, saya beredar tanpa memberi ucapan terima kasih.

Turun semula ke tingkat bawah dengan menggunakan eskalator. Masa turun tu, seorang pengawal keselamatan beruniform biru turun tergesa-gesa. Di tangannya, ada beberapa bungkus plastik. Oh, membeli belah rupanya. Saya bergerak ke surau. Pintu masih berkunci. Tinggal dua tiga orang saja lagi menunggu dengan sabar.

"Berkunci." Seorang kakak memberitahu saya.

"Ya, rasanya ada yang tertekan kunci pada tombol pintu surau. Sekejap ya, tu ada orang datang bawa kunci."

"Owhh, dah bagitau ye? Susah la kalau nak solat kena tunggu orang buka kunci surau pula."

Saya hanya tersenyum. Pengawal keselamatan tadi sampai dengan segugus kunci di tangan. Wah, segugus okay. Dia mencuba satu per satu kunci di tangannya. Alahai, kenapa tak dilabel? Lama juga dia mencuba, baru lah pintu surau terbuka. Bila dah terbuka, kunci pula tak mahu tanggal dari tombol. Hurmmm. Nak saja saya ke depan dan tolong tarik, tapi tak elok pula. Dia lelaki, dia mesti lagi kuat dari saya kan? Hiks.

Alhamdulillah, akhirnya pintu surau terbuka. Kami berterima kasih kepada pengawal keselamatan tersebut yang sudah malu bila banyak mata memandang. Maghrib sudah tinggal sedikit waktu saja lagi.

Itu lah, kisah malam tadi. Lambat kan nak cerita kat sini? Baru bawak modem broadband hari ni, dan merajinkan diri masukkan sim card dalam telefon bimbit ke dalam modem tu. Sebab kalau guna tethering, alamatnya sampai esok lusa pun tak terupdate. Lembab!

Oh, ya! Jemput datang ke outlet Benang Hijau di Tesco Bukit Indah (depan surau je). Ada banyak pilihan baju kurung, blouse dan shawl yang menarik~ ;)


** Jangan menyebut tentang menulis dan bercerita berdasarkan pengalaman, jika pengalaman itu sendiri tidak pernah mematangkan... **

Post a Comment

3 Comments

  1. Salam Cik Sunah Sakura. Mohon share panduan ke surau Tesco Bkt Indah yg saya telah sediakan utk panduan muslimin muslimat. Terima kasih

    http://saudagaralamlain.blogspot.com/2014/06/direktori-surau-tesco-bukit-indah.html

    ReplyDelete
  2. http://saudagaralamlain.blogspot.com/2014/06/direktori-surau-tesco-bukit-indah.html

    Mohon share panduan ke surau. Btw nice blog you have here

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com