Ticker

6/recent/ticker-posts

Kita Pun Dah Beralih ke HTTPS

Kita Pun Dah Beralih ke HTTPS | Akhirnya, kita pun dah beralih ke https. Sebelum ni pernah juga try tukar, tapi macam ada problem lak blog lepas tukar tu. Semalam, kak Mia Liana whatsapp pagi-pagi bagi maklumat blog Sunah Suka Sakura dot com. Eeee panjang sangat kan nama blog ni, rasa nak pendekkan aje. Hahahah!

Masa whatsapp-whatsapp kak Mia tu, dia ada sebut tentang blog dia da tukar ke https, dan dia nak buat entri tutorial. Haa, elok sangat lah tu. Saya pun nak juga cuba kalau ia tak menganggu sistem blog untuk cover segala widget kat blog yang hanya berhttp. Sebabnya, blog yang secured dengan https lebih mudah naik dalam search engine dan gaining people trust.


Petang sikit, kak Mia dah whatsapp balik bagitahu entri tutorial tukar HTTP ke HTTPS dia da siap. Baru tengah malam tadi saya mencubanya. Dalam entri kak Mia tu, dia ada mentioned supaya download software Sublimetext untuk buat replacement code.

Saya tak download software tu. Just copy dan paste coding template ke WordPad, dan buat replacement macam dalam step nombor 10 tu. Bila save template dan cuba, alhamdulillah, jadi juga. Dah berHTTPS lah kita akhirnya.

Terima kasih, kak Mia!

Kalau uols buat juga, boleh la rujuk tutorial kak Mia tu ya!

Post a Comment

12 Comments

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com