Ticker

6/recent/ticker-posts

Wordless Wednesday: Citrine Quartz

Citrine Quartz

Citrine ialah kuarza yang warnanya berjulat dari kuning pucat hingga coklat disebabkan oleh taburan submikroskopik kekotoran ferik hidroksida koloid.

Citrine semulajadi adalah sangat jarang ditemui; kebanyakan citrine komersial ialah amethyst atau smoky quartz yang telah dirawat dengan haba. Citrine semulajadi juga terbentuk dengan hasil pemanasan haba ke atas amethyst oleh mantel bumi.

Hakikatnya, semua citrine adalah citrine yang dirawat haba. Satu-satunya perbezaan ialah citrine semulajadi dipanaskan di dalam bumi dan citrine buatan dipanaskan di makmal. Bumi mencipta citrine semula jadi daripada kecubung dan smoky quartz, begitu juga dengan manusia. Ia adalah proses yang sama.

Brazil ialah pengeluar utama citrine, dengan kebanyakan pengeluarannya datang dari negeri Rio Grande do Sul. Namanya berasal dari perkataan Latin citrina yang bermaksud "kuning" dan juga merupakan asal usul perkataan "citron". Kadang-kadang citrine dan amethyst boleh ditemui bersama dalam kristal yang sama, yang kemudiannya dirujuk sebagai ametrine.

Citrine pertama kali dihargai sebagai batu permata kuning keemasan di Greece antara 300 dan 150 SM, semasa Zaman Helenistik. 

Gelang Citrine da sold out, Amethyst ada: SINI

Post a Comment

5 Comments

  1. Fuyooo... gerammm jerr.. jumpa awak di LIVE malam ini hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. Cantiknya jenis lutsinar macam ni. Warna macam emas kuning bertambah menarik tengok.

    ReplyDelete
  3. Saya adaaa! Saya memilikinyaaa! Tiga hari berturut turut memakainya g bercuti.. hahahaa.. Cantikkk!

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions. Any comment with link(s) will be deleted to avoid spam.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com