BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, February 8, 2011

Adakah Aku Diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku berjumpa kawan-kawan dan menjalin hubungan baik sesama insan...
Kadang-kadang aku terlupa, berburuk sangka dan ikut sama bercerita...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku sedaya upaya menjaga hati kedua orang tua...
Kadang-kadang aku terlupa, suaraku meninggi, ada hati yang terluka...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku menulis, berkongsi dan menyampaikan...
Kadang-kadang aku terlupa, isinya kosong, intinya tiada...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku memastikan aku menunaikan kewajipanku dalam kesibukan seharian...
Kadang-kadang aku terlupa, waktu solatku sudah di penghujung...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku memastikan masa terluangku diisi sebaiknya...
Kadang-kadang aku terlupa, sudah tidak banyak masaku yang tinggal...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...
Aku rasa segalanya sudah cukup, tiada yang tertinggal...
Kadang-kadang aku terlupa, ada lagi yang belum terlaksana...
Aku tertanya-tanya adakah aku diterima...?

Setiap hari aku menjalani kehidupan seperti biasa...

Kadang-kadang aku alpa...

Aku terus bertanya dan bertanya...

Adakah DIA akan menerimaku di sana?


Sahabat, kita selalu begini...kita selalu terlupa...lumrahnya, manusia memang begitu... Namun, bila terlupa, harusnya ada yang mengingatkan... Selalulah bertanya kepada diri, sudah cukupkah segala bekalan kita untuk melayakkan kita diterima di sisiNya di sana kelak? Jika pernah kita lakukan kesilapan, pintalah keampunan hanya kepada Dia...sesungguhnya DIA Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani~

Sama-sama mengingatkan, ok?




26 comments:

Siti Radz said...

Salam...

Bagusnya entry ini... Agar kita sama² mengingatkan agar kita diterima... Insyaallah... :)

eyqasara said...

yup... mmg fitrah manusia selalu lupa..
tapi bila teringat harus dilaksanakan segera sebelum lebih alpa.. :)

~...AmALinA....~ said...

suka n3 nie..thanx share.. kak sunah ada kls ke?? xnmpak pon kt sB..hihihi rind0o..

Sunah Mohammad said...

@Siti Radz

salam siti radz..terima kasih, insya'Allah selalu mengingatkan~

Sunah Mohammad said...

@eyqasara

betul tu eyqa~

Sunah Mohammad said...

@~...AmALinA....~

suke ke?? :D kat lab la dear~ petang ni kelas sampai kul 5...3 jam non stop! huhuhu~ akak tak dapat masuk blog ina la..wifiutm block..adeh..

... said...

as salam..
suka baca entri2 macam ni.saya copy dan simpan dalam hdd ;)


syukran~

najwa's said...

wah, thanks sayang. i really feel much better now. :) :) macam tau2 je tgh bersedih. yela, dugaan tu sebagai penghapus dosa2 kecil, dpt mengingatkan diri pada allah. tp, hope diri ni istiqomah munuju jalan-NYA.. :( mohon doanya skali ya!

Sunah Mohammad said...

@...

salam fadzli..terima kasih!

Sunah Mohammad said...

@najwa's

insya'Allah dear...kita doakan untuk semua...:) be strong, ok?

~...AmALinA....~ said...

its ok.. nnt kita chat ye..=) g kls elok2.. jgn tdo plak..=p

mohd zhafri said...

tq kak sunah~

waveX said...

ingat mengingati sgtlah dianjurkan dlm agama..tazkirah ada slh satu kaedahnya..dari perkataan tazkirah tu sendiri yang bermaksud ingat-mengingati..betulkan kalau sye salah..

Mr. Swift said...

Okey. Thank you for this post. :)

pearl jade said...

masyaALLAHH...sangat indah
thanx ya sunah..
kadang2 jade leka...kena sll muhasabah
thanx ya sohabati

Wan Gerrard said...

thanks u..ingatkan kita^_^

Sunah Mohammad said...

@~...AmALinA....~

okie dearie~ tak tido pun! :D

Sunah Mohammad said...

@mohd zhafri

sama-sama~

Sunah Mohammad said...

@waveX

yup! awak betul~ :)

Sunah Mohammad said...

@Mr. Swift

sama-sama swift~

Sunah Mohammad said...

@pearl jade

sama-sama kita muhasabah ye dear~ :)

Sunah Mohammad said...

@Wan Gerrard

u're welcome wan g~ ;)

Heidi Shafiq said...

muhasabah itu bagus.. :)

Sunah Mohammad said...

@Heidi Shafiq

:)

niesz said...

rs hina diri nie bile kerap lupa kan NYA..hope kite sentiase ingtNYA..

Sunah Mohammad said...

@niesz

insya'Allah...sama-sama ingat DIA ok? :)

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (46) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.