BLOG ENCIK SUAMI

Tuesday, June 28, 2011

Saya Senang Dengan 'Adik' Naimul Firdaus


Saya senang dengan dia kerana dia suka dengan saya... Erk! Bukan macam tu... Dia ada buat entri kat SINI, tentang nama saya. Terima kasih Naim... Moga doa kamu dimakbulkan oleh Allah... Ameen... Naim ada buat segmen dapatkan 1000 followers dalam sebulan kat blog dia, gi la jenguk yeeee...

Kerana tak dapat nak tidur; mungkin penangan air kopi tadi, saya amek keputusan untuk baca novel Stanza Cinta. Tak habis baca pun lagi, tapi nak kongsi satu benda ni yang akak Nurul tulis dalam tu. Pada bab ke 4...

"Ada orang yang lebih menderita daripada kita, tetapi masih mengekalkan imannya, dan ada orang yang lebih bahagia daripada kita tetapi sedang menggadaikan imannya."

Faham tak dengan ayat tu? Setiap kita akan diuji dengan pelbagai ujian dalam kehidupan kita, ujian kemiskinan, kesakitan, kelaparan, kemurungan, kesedihan, kematian, kekayaan, kesihatan, kegembiraan...eh! Kekayaan, kesihatan dan kegembiraan pun satu ujian ke? [al-Baqarah: 155]

Yup! Semua ini adalah ujian untuk Allah terhadap kita sebagai hamba Dia. Ujian-ujian yang Dia bagi ni nak tengok iman kita takat mana [al-Ankabut: 2-3]. Ada yang da terlalu dahsyat ujian yang Allah bagi, ditimpa musibah dan kesusahan, alhamdulillah imannya semakin tinggi. Namun tak sikit yang diuji dengan kekayaan, kefemesan, kegembiraan, kesejahteraan, kebahagiaan, tapi imannya semakin turun pula...

Kita ini... Letaknya di mana?


26 comments:

K O R I E said...

huhu. akak mmg ptt dpt penghargaan pon^^

K O R I E said...

Eh.. akak! hehe. korie baru prasan yg belog korie ada dlm list 'Taman sakura unt jalanx2'

Terima kasih kak sunah^^

Hamba Ilahi said...

alamak, kak sunah buat saya malu la..

hehe..

kak boleh tolong promote segmen baru kat blog saya tak?

segmen dapatkan 1000 follower dalam sebulan.

tolong ya kak sunah..nanti saya bagi hadiah..

hehe

Bella Bell said...

setiap ujian yang Allah bagi tu ada hikmahnya.. :)

waN Mohd Salim said...

huhuhuhu best nye ade yg nak pomote .. ps bile lak

PengembaraMinda said...

nak like..nak like..akh naimul tersipu2..lama x tengok(pernah ke?)

marfieyra said...

saya suka petikan stanza cinta tu . btw, best tak novel tu? cerita dia kte tak tengok pulak . selalunya novel lagi best .

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

blog naim ye dik cumil?

sergeant keroro said...

ayat yang menarik, membuahkan fikiran, menjana minda :)

suhaili sarif said...

sunah,thanx for this entri :)
akak pun harap sunah dan semua2 sahabat kita dapat menjalani ujian dengan redha :)

shahjiehan said...

1000 sebulan? hebat!

FasiHaH SupiaN said...

samalah kita...sedang mendalami stanza cinta.....tarbiyyah dgn membaca barangkali....

Подтверждаю said...

as salam..
alhamdulillah..
setipa tutur & taipkata yanga da input, menyejukkan mata

;)

bagi kita yang sedar, ingatkan mereka yang alpa. insya'Allah bila kita yang 'alpa', atas sandaran-Nya, ada yang menegur kita..

=)

segmen? yang saya join tu? ada 'saya bhg. 2' ke? huhu

::blog anak jawer:: said...

kesenangan tu ujian... kalau terlebih boleh gugatkan iman... kalau terlalu kurang pun boleh kacau iman... bersederhana yang paling baik...

-Yok mampir diluk = anak jawa ni perempuan ke..??

Aretikz said...

maka sentiasalah kita bermuhasabah diri dan saling berpesan-pesan.. thanx utk en3 ini ^_^

mas saari said...

memang manusia mudah alpa bila dah senang...moga kita tidak begitu!

sentiasalah bersyukur dgn nikmatnya..

Siti Arfah said...

Nice entri . Moga kta xterglong dlm glongn istidraj . Diberikan kbhagiaan yg melalaikan . Nauzubillahiminzaliq . Salam ziarah .;)

JAMALUDDIN ABU BAKAR said...

Assalamualaikum cik Sunah..

Jamal dah tolong cekkan Google PageRank blog cik sunah nie..

Tahniah sunahsukasakura sudah PR 3..

GOOGLE PAGERANK UPDATE JUNE 2011

waRDah a.k.a QiQi said...

"Ada orang yang lebih menderita daripada kita, tetapi masih mengekalkan imannya, dan ada orang yang lebih bahagia daripada kita tetapi sedang menggadaikan imannya."

mendalam sangat......

JAMALUDDIN ABU BAKAR said...

Jamal check satu-satu jugak PR tue cik sunah..then print screen dan combine sendiri semua PR blog member-member tue..:-)

aizamia3 said...

bersyukurlah dengan nikmat yang ada, bila nikmat ditarik balik kenalah muhasabah diri kenapa boleh jadi macam tu..

risa said...

bestnye ayat adik tu..sangat2 mendalam dan terkesan dihati..muhasabah diri..rasanya banyak sangat kekurangan yg ada..emmm

nazirulhazwan~ said...

sunah paling best!:P

saiazuan said...

1000 follower dlm sebulan? wow!!!


check out my new header, on #Transformers mood~
http://eleventx.blogspot.com/2011/06/atwr-comic-transformers-dan-blog.html :D

cik pulau said...

semua dugaan tu ujian..
moga kita smua sabar dan redha menghadapinya..^^,

Iffah Afeefah said...

wowww

bgusla kan

tergelak bce komen2 yu...=(

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.