Saya Senang Dengan 'Adik' Naimul Firdaus

June 28, 2011


Saya senang dengan dia kerana dia suka dengan saya... Erk! Bukan macam tu... Dia ada buat entri kat SINI, tentang nama saya. Terima kasih Naim... Moga doa kamu dimakbulkan oleh Allah... Ameen... Naim ada buat segmen dapatkan 1000 followers dalam sebulan kat blog dia, gi la jenguk yeeee...

Kerana tak dapat nak tidur; mungkin penangan air kopi tadi, saya amek keputusan untuk baca novel Stanza Cinta. Tak habis baca pun lagi, tapi nak kongsi satu benda ni yang akak Nurul tulis dalam tu. Pada bab ke 4...

"Ada orang yang lebih menderita daripada kita, tetapi masih mengekalkan imannya, dan ada orang yang lebih bahagia daripada kita tetapi sedang menggadaikan imannya."

Faham tak dengan ayat tu? Setiap kita akan diuji dengan pelbagai ujian dalam kehidupan kita, ujian kemiskinan, kesakitan, kelaparan, kemurungan, kesedihan, kematian, kekayaan, kesihatan, kegembiraan...eh! Kekayaan, kesihatan dan kegembiraan pun satu ujian ke? [al-Baqarah: 155]

Yup! Semua ini adalah ujian untuk Allah terhadap kita sebagai hamba Dia. Ujian-ujian yang Dia bagi ni nak tengok iman kita takat mana [al-Ankabut: 2-3]. Ada yang da terlalu dahsyat ujian yang Allah bagi, ditimpa musibah dan kesusahan, alhamdulillah imannya semakin tinggi. Namun tak sikit yang diuji dengan kekayaan, kefemesan, kegembiraan, kesejahteraan, kebahagiaan, tapi imannya semakin turun pula...

Kita ini... Letaknya di mana?

You Might Also Like

26 Comments

  1. huhu. akak mmg ptt dpt penghargaan pon^^

    ReplyDelete
  2. Eh.. akak! hehe. korie baru prasan yg belog korie ada dlm list 'Taman sakura unt jalanx2'

    Terima kasih kak sunah^^

    ReplyDelete
  3. alamak, kak sunah buat saya malu la..

    hehe..

    kak boleh tolong promote segmen baru kat blog saya tak?

    segmen dapatkan 1000 follower dalam sebulan.

    tolong ya kak sunah..nanti saya bagi hadiah..

    hehe

    ReplyDelete
  4. setiap ujian yang Allah bagi tu ada hikmahnya.. :)

    ReplyDelete
  5. huhuhuhu best nye ade yg nak pomote .. ps bile lak

    ReplyDelete
  6. nak like..nak like..akh naimul tersipu2..lama x tengok(pernah ke?)

    ReplyDelete
  7. saya suka petikan stanza cinta tu . btw, best tak novel tu? cerita dia kte tak tengok pulak . selalunya novel lagi best .

    ReplyDelete
  8. ayat yang menarik, membuahkan fikiran, menjana minda :)

    ReplyDelete
  9. sunah,thanx for this entri :)
    akak pun harap sunah dan semua2 sahabat kita dapat menjalani ujian dengan redha :)

    ReplyDelete
  10. samalah kita...sedang mendalami stanza cinta.....tarbiyyah dgn membaca barangkali....

    ReplyDelete
  11. as salam..
    alhamdulillah..
    setipa tutur & taipkata yanga da input, menyejukkan mata

    ;)

    bagi kita yang sedar, ingatkan mereka yang alpa. insya'Allah bila kita yang 'alpa', atas sandaran-Nya, ada yang menegur kita..

    =)

    segmen? yang saya join tu? ada 'saya bhg. 2' ke? huhu

    ReplyDelete
  12. kesenangan tu ujian... kalau terlebih boleh gugatkan iman... kalau terlalu kurang pun boleh kacau iman... bersederhana yang paling baik...

    -Yok mampir diluk = anak jawa ni perempuan ke..??

    ReplyDelete
  13. maka sentiasalah kita bermuhasabah diri dan saling berpesan-pesan.. thanx utk en3 ini ^_^

    ReplyDelete
  14. memang manusia mudah alpa bila dah senang...moga kita tidak begitu!

    sentiasalah bersyukur dgn nikmatnya..

    ReplyDelete
  15. Nice entri . Moga kta xterglong dlm glongn istidraj . Diberikan kbhagiaan yg melalaikan . Nauzubillahiminzaliq . Salam ziarah .;)

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum cik Sunah..

    Jamal dah tolong cekkan Google PageRank blog cik sunah nie..

    Tahniah sunahsukasakura sudah PR 3..

    GOOGLE PAGERANK UPDATE JUNE 2011

    ReplyDelete
  17. "Ada orang yang lebih menderita daripada kita, tetapi masih mengekalkan imannya, dan ada orang yang lebih bahagia daripada kita tetapi sedang menggadaikan imannya."

    mendalam sangat......

    ReplyDelete
  18. Jamal check satu-satu jugak PR tue cik sunah..then print screen dan combine sendiri semua PR blog member-member tue..:-)

    ReplyDelete
  19. bersyukurlah dengan nikmat yang ada, bila nikmat ditarik balik kenalah muhasabah diri kenapa boleh jadi macam tu..

    ReplyDelete
  20. bestnye ayat adik tu..sangat2 mendalam dan terkesan dihati..muhasabah diri..rasanya banyak sangat kekurangan yg ada..emmm

    ReplyDelete
  21. 1000 follower dlm sebulan? wow!!!


    check out my new header, on #Transformers mood~
    http://eleventx.blogspot.com/2011/06/atwr-comic-transformers-dan-blog.html :D

    ReplyDelete
  22. semua dugaan tu ujian..
    moga kita smua sabar dan redha menghadapinya..^^,

    ReplyDelete
  23. wowww

    bgusla kan

    tergelak bce komen2 yu...=(

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com