Jangan Menitiskan Air Mata Kerana Video Ini...

July 08, 2011


Apabila kita asyik duduk termenung memikirkan nasib diri di sini...
Merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
Namun, kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenar-benarnya...



Ramai orang...
Tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya
Selalu orang mengaitkan ketenangan itu...
Dengan faktor harta...
Dengan faktor kekayaan..

Walaupun itu boleh menjadi penyumbang...
Tetapi itu bukan segala-galanya...

Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar
Tidur di atas katil yang empuk
Tetapi dia tidak lebih enak atau pun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk
kadang-kadang dia lebih lena berbanding kita

Kata Hamka, "Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat..."

Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah s.w.t
Jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang...
Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang...
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah uruskan urusan kita...
Dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita...
Walaupun sekelip mata...
Dunia boleh berbuat apa-apa...
Tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran Allah...

Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...
Ketika kita kena keperitan,
Kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik
Ketika kita ditimpa musibah tertentu
Kita kata "Habislah aku kali ni!"
Tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini

Ketika kita kata...
"Ya Allah tolonglah aku, ya Allah tolonglah aku, aku susah ya Allah..."
Hari ni kita pun telah lupa pada perkataan itu
Dan kita pun lupa kadang-kadang untuk bersyukur...
Di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah
keluarkan kita daripadanya..

Pengalaman sering mematangkan kita...
Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya
Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal...
Dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakal
Bila hati insan bulat kepada ya Rabb...
"Ya Allah aku serahkan urusan ini kepada Mu ya Allah..."

Kita sering lupa kita masih punya kehidupan di akhirat...
Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat...
Dia akan merasakan dunia ini sangat kecil
Kehidupan ini sangat luas...

Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?
Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru...
Dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini...
Suatu nikmat yang besar...

Kata Hamka, "Yang ada ini sudah harapan kita..."
Tetapi insan, bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada...
Tetapi jangan lupa yang telah ada!

Bersyukurlah wahai diri ini...
Syukur kadang kala lebih tinggi makamnya daripada sabar...
Ramai orang dapat sabar
Tetapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur...

"Ya Allah...
Apa sahaja yang aku alami...
Daripada nikmatMu...
Daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu...
Tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan...
Bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran..."

Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tidak mampu...
Apa yang Allah bagi pada kita, lebih dari harapan kita...

Pesanan Rasulullah s.a.w, ada di penghujung video...

You Might Also Like

20 Comments

  1. tenent lambat la skit...nanti dah laju tenet sy tengok ye akak. ^__^

    ReplyDelete
  2. video tak leh diakses pada tika ini...huhu

    ReplyDelete
  3. ala kak..tenet ni sipot... -.-

    ReplyDelete
  4. minta izin share ye tuan punya blog.

    ReplyDelete
  5. hampir meraung ...
    Ya Allah !! kami sanggup untuk terus merasa 'susah' disini. Maka kuatkanlah hati2 kami.

    ReplyDelete
  6. semoga menjadi peringatan bersama :)

    ReplyDelete
  7. abg tam bukan tak nak tgk...tp internet di sini mengharamkan akses youtube sebenonya...he

    ReplyDelete
  8. Kata Hamka, "Yang ada ini sudah harapan kita..." ~ sukee sgt ini!

    ReplyDelete
  9. ekke..tak sempat nak menitis..

    ReplyDelete
  10. :[
    akak xdpt tgk .....tpi mst best...

    ReplyDelete
  11. "Jika kamu bertakwa kepada Allah dengan sebenar-sebenar tawakal, maka Allah memberikan rezeki kepadamu sebagaimana Allah memberikan rezeki kepada burung, pagi-pagi keluar sarang dalam keadaan lapar, dan petang hari pulang ke sarang dalam keadaan kenyang." (At Tarmizi, Ahmad, Ibnu Majah)

    ReplyDelete
  12. mmg ramai terlupa derita bila leka diulit kesenangan.

    ReplyDelete
  13. intenet dah slow..

    tapi kata-kata tu buat kita berfikir sejenak..

    ReplyDelete
  14. sedeh pulak

    ai nk ngis kat u bole

    ReplyDelete
  15. terasa bila dia cerita pasal kaki patah tu..........masa tu pun baru terfikir macam ape yg Dr Maza ckp..itulah, dalam meminta, jgn lupa yg telah ada.... sib bek leh on lg broadband nie =.=''

    ReplyDelete
  16. awal2 dengar muzik ni,da sayu..
    masyaALLAH...sunah,akak xleh stop menangis ni..maafkan akak...
    x dpt nak dengar cakap sunah
    jangan menitiskan air mata disebabkan video ini T____T

    nice sharing dik

    ReplyDelete

Thank you for coming by. Comments are your responsibility. Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988. Comment wisely, and do it with pure intentions.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com