BLOG ENCIK SUAMI

Friday, July 8, 2011

Jangan Menitiskan Air Mata Kerana Video Ini...


Apabila kita asyik duduk termenung memikirkan nasib diri di sini...
Merenung jauh mereka di sana hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
Namun, kita masih tak sedar tentang hakikat erti kebahagiaan yang sebenar-benarnya...



Ramai orang...
Tersalah sangka tentang maksud ketenangan dalam hidupnya
Selalu orang mengaitkan ketenangan itu...
Dengan faktor harta...
Dengan faktor kekayaan..

Walaupun itu boleh menjadi penyumbang...
Tetapi itu bukan segala-galanya...

Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar
Tidur di atas katil yang empuk
Tetapi dia tidak lebih enak atau pun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk
kadang-kadang dia lebih lena berbanding kita

Kata Hamka, "Lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat..."

Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah s.w.t
Jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang...
Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang...
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah uruskan urusan kita...
Dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita...
Walaupun sekelip mata...
Dunia boleh berbuat apa-apa...
Tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran Allah...

Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...
Ketika kita kena keperitan,
Kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik
Ketika kita ditimpa musibah tertentu
Kita kata "Habislah aku kali ni!"
Tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini

Ketika kita kata...
"Ya Allah tolonglah aku, ya Allah tolonglah aku, aku susah ya Allah..."
Hari ni kita pun telah lupa pada perkataan itu
Dan kita pun lupa kadang-kadang untuk bersyukur...
Di atas pelbagai ranjau hidup yang telah Allah
keluarkan kita daripadanya..

Pengalaman sering mematangkan kita...
Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya
Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal...
Dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakal
Bila hati insan bulat kepada ya Rabb...
"Ya Allah aku serahkan urusan ini kepada Mu ya Allah..."

Kita sering lupa kita masih punya kehidupan di akhirat...
Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat...
Dia akan merasakan dunia ini sangat kecil
Kehidupan ini sangat luas...

Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?
Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru...
Dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini...
Suatu nikmat yang besar...

Kata Hamka, "Yang ada ini sudah harapan kita..."
Tetapi insan, bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada...
Tetapi jangan lupa yang telah ada!

Bersyukurlah wahai diri ini...
Syukur kadang kala lebih tinggi makamnya daripada sabar...
Ramai orang dapat sabar
Tetapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur...

"Ya Allah...
Apa sahaja yang aku alami...
Daripada nikmatMu...
Daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu...
Tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan...
Bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran..."

Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tidak mampu...
Apa yang Allah bagi pada kita, lebih dari harapan kita...

Pesanan Rasulullah s.a.w, ada di penghujung video...



20 comments:

SoLy SoLicious said...

tenent lambat la skit...nanti dah laju tenet sy tengok ye akak. ^__^

tamlegend said...

video tak leh diakses pada tika ini...huhu

waN Mohd Salim said...

sedeh sih

NadiRah said...

ala kak..tenet ni sipot... -.-

syarifahsidrus said...

kalau dah termenitis?erkk

azharr said...

Laa Tahzan...

Ninie Hanis said...

minta izin share ye tuan punya blog.

diana said...

tak leh tengok video..:p

bersama kak Es said...

hampir meraung ...
Ya Allah !! kami sanggup untuk terus merasa 'susah' disini. Maka kuatkanlah hati2 kami.

sergeant keroro said...

semoga menjadi peringatan bersama :)

tamlegend said...

abg tam bukan tak nak tgk...tp internet di sini mengharamkan akses youtube sebenonya...he

aimie amalina said...

Kata Hamka, "Yang ada ini sudah harapan kita..." ~ sukee sgt ini!

JIJI YU said...

ekke..tak sempat nak menitis..

niena shopping2u said...

:[
akak xdpt tgk .....tpi mst best...

diana said...

"Jika kamu bertakwa kepada Allah dengan sebenar-sebenar tawakal, maka Allah memberikan rezeki kepadamu sebagaimana Allah memberikan rezeki kepada burung, pagi-pagi keluar sarang dalam keadaan lapar, dan petang hari pulang ke sarang dalam keadaan kenyang." (At Tarmizi, Ahmad, Ibnu Majah)

Adzriel AB said...

mmg ramai terlupa derita bila leka diulit kesenangan.

cik pulau said...

intenet dah slow..

tapi kata-kata tu buat kita berfikir sejenak..

Iffah Afeefah said...

sedeh pulak

ai nk ngis kat u bole

FasiHaH SupiaN said...

terasa bila dia cerita pasal kaki patah tu..........masa tu pun baru terfikir macam ape yg Dr Maza ckp..itulah, dalam meminta, jgn lupa yg telah ada.... sib bek leh on lg broadband nie =.=''

suhaili sarif said...

awal2 dengar muzik ni,da sayu..
masyaALLAH...sunah,akak xleh stop menangis ni..maafkan akak...
x dpt nak dengar cakap sunah
jangan menitiskan air mata disebabkan video ini T____T

nice sharing dik

Novelog Miss Ran: Aku, Dia, dan Paparazzi

Kuntuman Sakura

Blog (167) Blog Review (110) Blogger (57) BM (17) Books (26) Cerpen (14) Cici (41) cinta (34) Dakwah (65) Eh Ustazah (42) gathering (8) iklan (24) Info Sihat (26) Jalan-jalan (47) lirik (22) Motivasi (52) muhasabah (34) Nukilan Jiwa (55) Palestine (21) perkahwinan (38) Puisi (45) Puisi Islamik (15) Ramadhan (21) Review Filem (3) Sakura (33) Tazkirah (87) Tutorial (27) WordlessWednesday (54)
Ini adalah blog peribadi. Sebarang pendapat yang saya nukilkan di sini adalah dari saya sendiri, tidak melibatkan sesiapa kecuali jika saya letakkan nama pemiliknya. Sebarang COPYPASTE dari laman Sunah Suka Sakura dot com adalah dibenarkan dengan syarat dikreditkan ke blog ini. Sama-sama menyebarkan perkara yang bermanfaat. Terima kasih.