Pulau Kukup Memanggil...

Hari Ahad lepas, tanpa dirancang-rancang, saya dan housemates terpanggil untuk menjelajah pulau tanpa penghuni di penghujung negeri Johor. Uhuk-uhuk. Seawal 10.30 lebih pagi (awal la sangat), kami bergerak dengan Sakura Ungu yang meter dia tak sampai lagi 1000km. Motif pergi ke Pulau Kukup pun memang nak bagi meter tu naik dengan lajunya. Ohoho~

Selama sejam lebih perjalanan, macam-macam kerenah pemandu dijumpai. Cumanya, hon je yang belum terbukak hati ni nak bunyikan. Sebelum sampai ke destinasi, kami sempat jugak tersalah jalan lalu membuat U-turn sendiri untuk kembali ke pangkal jalan. =.=

Bila da sampai area jeti Kukup lak, jenuh nak mencarik tempat nak parking kereta. Penuh dengan manusia kat situ, terutamanya masyarakat Cina. Kalo nak carik tempat makan, rasanya ade satu je yang terjamin dan boleh dipercayai halal. Erm... Seterusnya, tengok gambar je la ye.

Restoran Zaiton Hussin terletak antara yang paling hampir dengan jeti

ABC RM2.50 - ok la...

Masa untuk naik bot ke Pulau Kukup, tambang pergi dan balik RM5.00

Da sampai jeti utama Pulau Kukup, mereka-mereka tengah panjat tangga besi yang licin... =.=

Nak menyeberang jambatan ni, kena bayar RM5.00 dulu kat kaunter. Kalau umur bawah 17 tahun macam saya, RM3.00 jeeee~~~

Kena lalu ikut laluan ni...tak ingat berapa ratus meter, macam 600 meter jugak lah...

Kat hujung laluan tu ada Menara Pemerhati Pulau Kukup


Kat bawah menara tu ada signboard ni. Gerun gak baca perkataan "Yang Tidak Berpenghuni..." tu. =.=

Da naik atas menara, maka wajib la menggayatkan diri dengan menengok ke bawah... =.=

Tu Sungai Ular. Nape ntah nama dia camtu. Sape nak naik bot menyusuri Sungai Ular, kena bayar RM3.00, dia hantar sampai jeti utama tadi.

Da balik dari Pulau Kukup, bot akan singgah kat tempat penternakan ikan tengah laut ni. Ada belangkas, tiram dan macam-macam jenis ikan kat sini. Ikan sumpit paling comel sebab pandai sumpit air~ Hehehe...

Balik dari Pulau Kukup, sempat la pulak menyinggah ke Tanjung Piai...=.= Cantik kan sini? ^_^

Tu je la kisah perjalanan kami. Lepas ni nak gi Desaru, Air Papan, Teluk Gorek, Air Terjun Ledang, Port Dickson, err...banyaknya tempat nak pergi. =.=

17 comments:

  1. ramai jugak yang ke sana erk..

    best la ada sakura ungu boleh ke sana ke mari

    tgu WW akak esok

    ReplyDelete
  2. akak nak gi melaka ujung bulan nie..saja nak kabor.. ahhahaha

    ReplyDelete
  3. ceh! Dah sampai sana ya..hihihi

    ReplyDelete
  4. gayat gambar yg dari ats tue.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. bunyi macam seram plak pulau kukup tu..haha

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum sunah...wah bestnya terasa mcm nak pi je la...:)

    ReplyDelete
  7. lama xdrop komen.. asik baca dan beredar (yat skema kan)ehee..

    xtau pulak ada pulau kukup kat malaysia ni.. nanti2 boleh la bawak kami jalan2 sana..

    ReplyDelete
  8. lama xdrop komen.. asik baca dan beredar (yat skema kan)ehee..

    xtau pulak ada pulau kukup kat malaysia ni.. nanti2 boleh la bawak kami jalan2 sana..

    ReplyDelete
  9. bile ai nk merase kete sakura ungu niiii

    ReplyDelete
  10. wahhhhhh kete baru lettew! tapi tempat ni nampak best untuk dikunjungi nie!

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...

    Kami ada segmen untuk sicomel...jomlah join ye.. :-)
    http://mylovely-cats.blogspot.com/2012/06/segmen-makanan-sihat-anak-bulusku.html

    ReplyDelete
  12. belum penah lg sampai pulau kukup..smpai jeti dia je..hehe takut lah plak nak pegi..lain kali bleh pegi lah kot..

    tp kat tnjung piai dah singgah..memang cantik kann..hehe

    ReplyDelete
  13. wahhhh bestnya dapat jalan2...=D

    ReplyDelete
  14. wahhhh bestnya dapat jalan2...=D

    ReplyDelete

DISCLAIMER:

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of this blog will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information. This terms and conditions are subject to change at anytime with or without notice.

For any inquiries, email: sunahsakura@gmail.com

Powered by Blogger.