Ticker

6/recent/ticker-posts

TAHNIAH!

Salam. Sudah lima hari kita berada di dalam bulan kemenangan, bulan Syawal yang mulia. Begitu cepat rasanya cuti Hari Raya berlalu hingga tidak sedar sudah tiba masanya untuk kita kembali ke kampus. Dalam menyusun sepuluh jari memohon kemaafan daripada sanak-saudara dan sahabat-handai, kita turut menyusun sepuluh jari bahkan mendepakan tangan menyambut Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang baru, Dato' Prof. Ir. Dr. Zaini Ujang. Perlantikan beliau menggantikan Tan Sri Prof. Dr. Mohd Zulkifli Tan Sri Mohd Ghazali yang telah memegang jawatan itu sejak Disember 2000 berkuatkuasa serta-merta pada 1 Oktober 2008. Dato' Prof. Ir. Dr. Zaini yang sebelum ini memegang jawatan sebagai Timbalan Naib Canselor (Pembangunan dan Inovasi) bakal menggantikan Tan Sri Prof. Dr. Mohd Zulkifli untuk tempoh tiga tahun.

Beliau yang berasal daripada Johol, Negri Sembilan telah menerima ijazah pertama Kejuruteraan Kimia di UTM, kemudian menyambung master di UTM dan University of Newcastle. Setelah mendapat PhD dalam Kejuruteraan Alam Sekitar (Environmental Engineering) di University of Newcastle, beliau memulakan perkhidmatannya dalam bidang akademik di UTM.

Dato' Prof. Ir. Dr. Zaini mula berkhidmat di UTM pada 1988 sebagai staf akademik, seterusnya dilantik sebagai pensyarah Institut Alam Sekitar dan Sumber Air (IPASA) pada 2001 hingga 2006. Beliau kemudian dilantik sebagai Dekan Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Kejuruteraan Sumber Asli mulai 2006 hingga 2007 sebelum dilantik sebagai Timbalan Naib Canselor P&I mulai Mac 2007. Dato' Prof. Ir. Dr. Zaini juga merupakan Profesor Kejuruteraan Alam Sekitar dan pernah menjadi Naib Presiden Air Kebangsaan pada 2004 hingga 2006 dan kini menjadi ahli Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).

Ana mengucapkan sekalung tahniah buat Dato' Prof. Ir. Dr. Zaini atas perlantikan tersebut. Diharapkan agar perlantikan beliau mampu meningkatkan kemajuan sektor pengajian tinggi disamping membantu dalam perlaksanaan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara yang dipercayai boleh mencetuskan transformasi dan pembaharuan kepada institut pengajian tinggi negara ini.

http://pmiutm.blogspot.com

Post a Comment

0 Comments